Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

  15:49aktualizováno  15:49
Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko.

Záměr vyvinout česko-německý automobil s co největším počtem společných dílů, nebyl vůbec špatný.

Ale to, co je v dnešním automobilovém světě zcela běžné, se v  zemích  RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) nakonec ukázalo jako čirá utopie.

Škodovka už od konce 60. let připravovala auto s motorem vpředu a pohonem předních kol.

„Východní Němci například vyráběli moderní klouby na hnací hřídele, které bychom jinak museli nakupovat na Západě. A to v tehdejší době bylo nemyslitelné,“ říká pamětník tehdejších událostí, konstruktér a designér Václav Král.

Trabant P760 z roku 1970 měl třídveřovou ocelovou karosérii.

Němci zase toužili po českých čtyřdobých motorech, protože zadýmené ulice měst NDR plné „dvoutaktů“ se zdály už tehdy být velkým problémem.

Zamýšlený společný automobil se měl lišit pouze karosérií. Trabant plánoval třídveřový hatchback, Škoda i Wartburg počítaly se čtyřdveřovým sedanem.

Počátkem roku 1973 se však Němci z finančních důvodů rozhodli pro výrobu jediného modelu, který měl být montován v závodě Trabant ve Zwickau. Továrna Wartburg v Eisenachu měla být pouze dodavatelem dílů.

Návrh karosérie Škody P760 z roku 1973 pocházel od Giugiara.

Ale ještě téhož roku mělo být vše jinak. Automobilky Wartburg i Trabant byly  usnesením „Sjednocené dělnické strany“ NDR  pověřeny pracovat na vývoji společného modelu, tentokrát však už bez Škody. Ta měla do budoucího východoněmeckého auta dodávat pouze motory a některé díly.

Ale i z této, zdánlivě triviální spolupráce, nakonec sešlo. V září 1979 ukončili političtí zástupci obou zemí dlouholetou spolupráci, která nepřinesla nejmenší efekt.

Wartburg P760 byl klasický sedan, na snímku v modifikované verzi z roku 1974.

Z neslavné doby Projektu 760 zbylo v obou zemích jen několik desítek prototypů a velké finanční ztráty. Němci je vyčíslili na 60 miliónů marek (asi 180 miliónů Kčs), náklady mladoboleslavské automobilky nebyly nikdy zveřejněny.

Následky společného neúspěchu si všechny tři zúčastněné značky s sebou nesly ještě dlouhá léta. Škodovka začala s výrobou moderního auta s motorem vpředu až v roce 1987, německé wartburgy si na čtyřtaktní motor (od Volkswagenu) musely počkat ještě o rok déle.

 Do trabantů se čtyřdobý motor přestěhoval až po pádu Berlínské zdi v roce 1990, kdy už o „Honeckerův bakelitový zázrak“ nikdo nestál. 

Do společného dílka značek Trabant a Wartburg s označením P610 už měla mladoboleslavská Škoda dodávat jen motory a některé součástky.

 Němečtí karosáři se však evidentně inspirovali tehdejší Škodou 120.

Trabant P760 z roku 1970 měl třídveřovou ocelovou karoserii.

Návrh karosérie Škody P760 z roku 1973 pocházel od Giugiara.

Wartburg P760 byl klasický sedan, na snímku v modifikované verzi z roku 1974.

Do společného dílka značek Trabant a Wartburg s označením P610 už měla mladoboleslavská Škoda dodávat jen motory a některé součástky. Němečtí karosáři se však evidentně inspirovali tehdejší Škodou 120.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.