Škoda–Wartburg-Trabant: svatba se nekonala

  • 137
Celých devět let pracovali českoslovenští a východoněmečtí konstruktéři na společném automobilu. Z ambiciózního projektu, který byl v roce 1970 odstartován pod označením P760, zbylo nakonec jen fiasko.

Záměr vyvinout česko-německý automobil s co největším počtem společných dílů, nebyl vůbec špatný.

Ale to, co je v dnešním automobilovém světě zcela běžné, se v  zemích  RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) nakonec ukázalo jako čirá utopie.

Škodovka už od konce 60. let připravovala auto s motorem vpředu a pohonem předních kol.

„Východní Němci například vyráběli moderní klouby na hnací hřídele, které bychom jinak museli nakupovat na Západě. A to v tehdejší době bylo nemyslitelné,“ říká pamětník tehdejších událostí, konstruktér a designér Václav Král.

Trabant P760 z roku 1970 měl třídveřovou ocelovou karosérii. Němci zase toužili po českých čtyřdobých motorech, protože zadýmené ulice měst NDR plné „dvoutaktů“ se zdály už tehdy být velkým problémem.

Zamýšlený společný automobil se měl lišit pouze karosérií. Trabant plánoval třídveřový hatchback, Škoda i Wartburg počítaly se čtyřdveřovým sedanem.

Počátkem roku 1973 se však Němci z finančních důvodů rozhodli pro výrobu jediného modelu, který měl být montován v závodě Trabant ve Zwickau. Továrna Wartburg v Eisenachu měla být pouze dodavatelem dílů.

Návrh karosérie Škody P760 z roku 1973 pocházel od Giugiara.Ale ještě téhož roku mělo být vše jinak. Automobilky Wartburg i Trabant byly  usnesením „Sjednocené dělnické strany“ NDR  pověřeny pracovat na vývoji společného modelu, tentokrát však už bez Škody. Ta měla do budoucího východoněmeckého auta dodávat pouze motory a některé díly.

Ale i z této, zdánlivě triviální spolupráce, nakonec sešlo. V září 1979 ukončili političtí zástupci obou zemí dlouholetou spolupráci, která nepřinesla nejmenší efekt.

Wartburg P760 byl klasický sedan, na snímku v modifikované verzi z roku 1974. Z neslavné doby Projektu 760 zbylo v obou zemích jen několik desítek prototypů a velké finanční ztráty. Němci je vyčíslili na 60 miliónů marek (asi 180 miliónů Kčs), náklady mladoboleslavské automobilky nebyly nikdy zveřejněny.

Následky společného neúspěchu si všechny tři zúčastněné značky s sebou nesly ještě dlouhá léta. Škodovka začala s výrobou moderního auta s motorem vpředu až v roce 1987, německé wartburgy si na čtyřtaktní motor (od Volkswagenu) musely počkat ještě o rok déle.

 Do trabantů se čtyřdobý motor přestěhoval až po pádu Berlínské zdi v roce 1990, kdy už o „Honeckerův bakelitový zázrak“ nikdo nestál. 

Do společného dílka značek Trabant a Wartburg s označením P610 už měla mladoboleslavská Škoda dodávat jen motory a některé součástky.  Němečtí karosáři se však evidentně inspirovali tehdejší Škodou 120.

Trabant P760 z roku 1970 měl třídveřovou ocelovou karoserii.Návrh karosérie Škody P760 z roku 1973 pocházel od Giugiara. Wartburg P760 byl klasický sedan, na snímku v modifikované verzi z roku 1974.Do společného dílka značek Trabant a Wartburg s označením P610 už měla mladoboleslavská Škoda dodávat jen motory a některé součástky. Němečtí karosáři se však evidentně inspirovali tehdejší Škodou 120.