Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda Yeti: Horal z Boleslavi

  13:04aktualizováno  13:04
Nový živočišný druh z Mladé Boleslavi je, narozdíl od svého většího a staršího himalájského kolegy, přívětivější a společenštější. V modrém kabátku pomrkává na kolemprocházející zvědavce a vybízí je ke hře: "Pojď se divit, co chytrého jde na autě ještě vymyslet."

Yeti, jako každý správný koncept, který si o sériové výrobě může nechat jenom zdát, přetéká chytrými a zajímavými technickými řešeními. Roomster se před dvěma lety líbil natolik, že se automobilka odhodlala k jeho sériové výrobě.

I tentokrát nechali inženýři a designéři z Česany fantazii pracovat na plné obrátky a automobilka sama je, podle svých prohlášení, zvědavá, jak suvčkově se tvářící škodovku publikum příjme. Třeba se jednou budou po luzích a hájích české kotliny prohánět samí yetiové.

Automobilka z Mladé boleslavi tentokrát hraje na imegeovou notu člověka 21. století. Každý se přeci cítí být aktivní, stále mladý a všestranný.

I přestože nejlépe strávená neděle je pro něj v bačkorách ve svitu televizní obrazovky, patří k dobrému vychování mít před domem auto do terénu, které ovšem přírodu (stejně jako jeho řidič) vidělo naposledy na obrázku.

Škoda Yetiho prezentuje jako: "Nabídku pro jedince, kteří aktivně tráví svůj volný čas. Yeti je zaveze přesně tam, kam potřebují."

Yetti je plachý a chytit se nenechá, to Yeti se nebojí ani do městského provozu. V Mladé Boleslavi si myslí, že by našel dobré uplatnění v zemích, které ještě nemají dokonalou silniční síť. Češi, radujte se!

Co říká na Škodu Yeti Michal Vlček, budoucí designér, tvůrce studie Škody Tudor II a úspěšný účastník designérské soutěže Peugeotu?

Někde jsem četl, že Octavia 2 je posledním "konzervativním" modelem škodovky. Držím palce designérum, aby nové modely vytvořili v duchu jejich poslední oficiálně předvedené studie roomster. Ten se, podle mého názoru, zatím nejvíce přibližoval
filozofii simply clever. Jeho koncepce byla opravdu "chytrá" a design byl špičkový (v duchu škody a zároveň mladý a svěží..).  

Nový Yeti je podobný. Veřím, že už bude konstrukčně lépe domyšlený než původní roomster. Přední maska mě ještě úplně nepřesvědčila. Je ale rozhodně zajímavá. Dobré je řešení sloupku přecházejícího v střešní nosič. Myslím, že se máme na co těšit...

Z nouze ctnost

Škoda Yetiho prezentuje jako vědomý protiklad ke všem velkým terénním vozům. Má pouze pohon předních kol a po tom být "čtyřkolkou" ani netouží.

Yeti je prozatím jen "ověřovací" studií, má zkusit, jestli ji automobilový svět příjme. Automobilka se podle všeho dalším úvahám na téma (skoro)SUV nebrání.

Ani ryba, ani rak

Škodovka už pár let motá řadu všem, kteří mají potřebu auta řadit do tříd. Škodovky vždycky někam "přetékají". Narozdíl od monstrózních obrů do terénu působí se svými čtyřmi metry délky jako střízlík.

Speciální efekty Škoda

A lahůdky, kvůli kterým se za koncepty na autosalony jezdí? Co třeba originální stěrače: symetrické tvarování čelního skla umožnilo použít zcela novou koncepci. Yeti má pouze jeden stěrač, který je v klidovém stavu skryt v pravém předním sloupku. Za provozu se stěrač pohybuje velmi rychle za strany na stranu ve dvou paralelních vodících kolejnicích, které jsou umístěny nahoře a dole v rámu čelního skla.

Yeti je studií, která má pohladit oko, v každém detailu. Bez prosklené střechy, se dnes už koncept na dveře autosalonu ani neodváží zaklepat. Za pozornost rozhodně stojí také konstrukce střešních nosičů. Ty startují s patou prvního A-sloupku a končí až u toho posledního.

Další vychytávka, která by si zasloužila výrobu, je konstrukce zadních dveří. Auto se díky ní dá "prodloužit". Zadní dveře jsou konstruovány jako dvoudílné: jedna polovina se vyklápí směrem nahoru a druhá směrem dolů. Nejvetší zvláštnost v sobě ukrývá jejich spodní výklopný díl, který je řešen jako dvojité víko. Vnitřní prostor vozu tak může být stále uzavřen, a chráněn tak před nečistotami, protože vnitřní díl zůstane stát ve vzpřímené poloze. Vyklopený spodní díl zadních dveří může být využit k přepravě dvou jízdních kol nebo speciálně pro tyto účely zkonstruovaného hliníkového boxu.

Pamatováno je i na takové detaily, jako je poznávací značka uchycená na spodním dílu zadních dveří. Ta se při jeho vyklopení sama sklopí směrem dolů a je tak viditelná například i při transportu kol.

Vrchní díl zadních dveří je veden jedním centrálním závěsem. Zajímavě jsou u pátých dveří řešeny tlumicí vzpěry, které jsou umístěny uvnitř sloupku D, čímž neomezují nákladový prostor. Podobnou konstrukci mají i vzpěry spodního víka.


Dovnitř v holinkách

Vnitřek sází na praktičnost a nenáročnost ovládání. Škodovka říká, že nebude problém Yetiho řídit třeba v rukavicích. Všechno je velké, robustní a tváří se nezničitelně. Specialitky? Ve středové konzole je umístěna chlazená nádržka na vodu se dvěma vyjímatelnými hadičkami na pití. Že by odkaz na partnerství s tím nej cyklistickým závodem světa Tour de France?

Nezabloudím!

Konzola navigačního systému GPS je vyjímatelná. Nejprve dovede Yetiho a jeho posádku na konec civilizace, na konec světa už budou šlapat po svých, ale nezabloudí. Škodovka říká: "Yeti má svého majitele „pouze” dopravit do míst, odkud již sám aktivně pokračuje pešky, na kole nebo s lezeckým vybavením."

Hurá na ryby!

Namísto luxu, hadice a kyblík s vodou. V prostoru pro nohy nenajdeme žádné luxusní vkládané koberce, ale plastovou vanu, která pokrývá celý prostor pro nohy vpředu i vzadu. Po levé i pravé straně interiéru jsou pak upnuty sítě pro upevnění zavazadel.

Funkčně zaměřená je i plastová podlaha v zavazadlovém prostoru, která je opatřena protiskluzovými lištami. Ve výplních bočních stran kufru jsou široké gumové pásy, které lze snadno vytáhnout a upevnit jimi po stranách náklad.

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Yeti

Autoři: ,




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.