Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svezli jsme se v unikátním českém prototypu. Yeti jako pick-up

Exkluzivně aktualizováno 
Yetiho v tom bílém pick-upu pozná každý, ale se sériovým autem má to auto zvenčí společnou jen kapotu. Všechno ostatní museli vyrobit znovu, nebo aspoň dost upravit. V prototypu, který byl před nedávnem překvapením autosalonu v Lipsku, nás nechali svézt. BT Etape, jak se Škoda Yeti přestavěná na stylový pick-up jmenuje, je novým konceptem české firmy z Milovic.

Zatím můžu jet jen padesátkou, tak už to u konceptů vytažených na silnici bývá. Víc nenechají šlápnout na plyn ani automobilky, které mají se stavbou prototypů zkušenosti. A v Benetu nejsou v tomto ohledu rozhodně žádná ořezávátka.

Staví totiž takzvané "showcary", jak se těm unikátním kouskům na předvádění, ne na ježdění, říká, pro mladoboleslavskou automobilku. Například jeden z prototypů předchůdce Škody Rapidu jménem MissionL anebo bláznivé prototypy, kterými se prezentuje na tradičním tuningovém srazu Wörthersee. Třeba auto, které se otvírá vejpůl.

Auto pro volný čas

Vlastní koncepty si staví automobilky, aby ukázaly, kam směřují jejich myšlenky, co možná plánují nebo co umí vytvořit. Někdy je to pohled do budoucnosti, jindy stylistické cvičení, aby se designéři "nenudili". A samozřejmě se chtějí se svými výtvory pochlubit. Nejlépe na světovém autosalonu.

Tak si to naplánoval i Benet, dodavatel plastových dílů pro Škodu a ladičská firma, která by se ráda stala dvorním úpravcem škodováckých modelů.

Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape

Etape není klasický pracovní pick-up. Na vození nářadí a písku je moc nóbl. Je to představa designérů o autě pro volný čas pro aktivní sportovce. Škoda je v očích veřejnosti spjata na nejvyšší úrovni s hokejem a cyklistikou. Právě proto jméno Etape. Má taky značit novou etapu ve směřování Benetu.

"Chceme inspirovat firmy, aby si taková speciální auta nechaly stavět pro svou prezentaci," vysvětluje důvod vzniku BT Etape Daniela Zemanová z Benetu. A samozřejmě o sobě milovická firma chce dát vědět.

Fotogalerie

Svým pojetím yetiho se chtěla pochlubit, co umí. A třeba se už příští rok prodere na ženevský autosalon mezi světové automobilky, tuningové firmy a stylistická studia. Ženeva je vysněný cíl a právě etape má být jedním ze stupínků na vyhlášený autosalon.

Česká firma už poslala do Ženevy přihlášku, teď musí jen doufat, že pro ni na výstavišti Palexpo bude místo a pořadatelé ji vyberou. Prý se někdy místa pro nováčky dokonce losují. Návštěvník výstavy, jenž do Ženevy jezdí pravidelně, musí uznat, že by tam tenhle český prototyp ostudu nedělal. Stačí vzpomenout na příšernosti, které tam vozí někteří tuneři...

BT Etape to na rozpáleném asfaltu pogumovaném od pneumatik sluší, diváky si najde i na zdánlivě opuštěném milovickém letišti, kam nás k projížďce firma pozvala. Je to hezká práce, díly karoserie vyrobené z laminátu dobře pasují, interiér po lipském autosalonu ještě předělávali, aby se v něm šoférovi líp sedělo. Sportovní, výrazně tvarovaná sedadla přečalounili během víkendu. Zatím nesmí jezdec dávat plný rejd, tak to u prototypů bývá. Ale i to chce milovická firma ještě doladit, aby z jejího bílého pick-upu byl opravdu provozuschopný vůz.

Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape
Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape

"Ještě v půlce května to bylo rozřezané a různě posvařované torzo," líčí Daniel Rathouský z Benetu. A prozrazuje, že i přestože první myšlenka na vlastní výstavní speciál uzrála v Milovicích už někdy loni na podzim, nakonec se finišovalo na poslední chvíli. Těsně před autosalonem v Lipsku.

Ještě je třeba vychovat elektroniku auta, přece jen, původnímu yetimu vadilo, že přišel o zadní pár dveří. A tak sem tam svítí nějaká neposlušná kontrolka. Líbí se, že auto není postavené jen na oko. Vše důležité funguje, jak má. A mám pocit, že dveře se zaklapávají tišeji a s větším citem než u sériového yetiho. Mimochodem, ač vypadají, že jsou původní, museli jim kvůli nižší střeše předělávat rám okna.

V Benetu raději nepočítají, na kolik je taková hračka vyšla. "Musely se dělat formy na panely karoserie. Pracovali na tom lidé, kteří běžně pracují na projektech firmy," říkají zástupci firmy. Nakonec se jejich odhady nákladů pohybují mezi jedním a půl až třemi miliony korun.

Škoda Yeti upravená společností Benet jako koncept BT Etape

Etape není práce garážistů, kteří poslepovali auto podle svého na koleni. Vše prošlo vývojem v kancelářích firmy, stejně jako u seriózních projektů. Pokud by někdo po takovém yeti pro dva a náklad zatoužil, postaví mu ho. "Teoreticky je vyrobitelná malá série, bude-li o auto zájem," potvrzuje Rathouský. S tím, že je třeba dořešit některé detaily, třeba otvírací víko ložné plochy, na kterou jinak musel kameraman vyskakovat. "Uměli bychom samozřejmě auto zhomologovat, takže by mohlo jezdit po silnici," ubezpečuje Rathouský. Je ale třeba dodat, že levné to nebude.

Benet se ale chce ještě víc rozmáchnout. Podařilo se jim prosadit u Škodovky skautskou verzi superbu, kterou teď automobilka nově nabízí jako paket outdoor. Převzala tak původní úpravu cross nabízenou Benetem. A do několika let by chtěla milovická firma začít se stavbou vlastního auta, které by malosériově vyráběla, prozradili pro iDNES.cz zástupci firmy.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.