Škoda Yeti

Škoda Yeti | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škoda Yeti má šanci být evropským autem roku 2010

  • 58
Celkem třicet aut má pro letošek šanci získat prestižní titul Evropské auto roku. Vítěz nahradí v současné době kralující Opel Insignia.

Bojovat o titul nejlepšího evropského auta bude i český zástupce - naši zemi bude zastupovat Škoda Yeti. Cesta za vítězstvím, které se Škodovce s předchozími modely dosud nepodařilo získat, je ovšem ještě dlouhá. Z třicítky nominovaných totiž v říjnu vypadne třiadvacet aut. Téměř šedesát evropských motoristických novinářů pak do konce listopadu z finálové sedmičky vybere vítěze.

Tradičně největší zastoupení v porotě mají země jako Francie, Německo, Španělsko, Itálie a Velká Británie. Tyto státy mají vždy šest hlasujících porotců. Svého zástupce v osobě šéfredaktora měsíčníku AutomobilRevue Tomáše Hyana má i Česká republika. Právě Tomáš Hyan ale velké šance Škodě Yeti nedává. "Obrovský úspěch by byl, kdyby se dostala už do finálové sedmičky. Moc šancí jí ale nedávám. Favority jsou jiná auta," uvažuje Hyan.

Kdo by se mohl dostat do finále

Kdo by tedy mohl uspět a dostat se mezi sedm nejlepších? Mohla by to být například Toyota iQ, která přináší nově pojatý městský vůz s délkou pod tři metry, který zvládne odvézt tři dospělé a jedno dítě. I přes miniaturní rozměry ale malá toyota dostala maximálních pět hvězd v nárazových testech Euro NCAP.

Nominované vozy

BMW Z4

Chevrolet Cruze

Citroën C3 Picasso

Ford Ka

Honda Insight

Hyundai i20

Hyundai ix55

Kia Soul

Kia Sorento

Land Rover Discovery 4

Lexus RX450h

Mazda 3

Mercedes-Benz E

Mitsubishi Colt

Nissan Cube

Nissan 350Z

Opel Astra

Peugeot 3008

Porsche Panarema

Renault Scénic

Seat Exeo

Škoda Yeti

Subaru Legacy

Suzuki Alto

Toyota Avensis

Toyota iQ

Toyota Prius

Toyota Urban Cruiser

Toyota Verso

Volkswagen Polo

Toyota IQ

Dalším adeptem na titul je určitě nová generace Volkswagenu Polo. Jeho velkým bonusem bude nový přeplňovaný motor 1.2 TSI s výkonem 77 kilowattů (105 koní).

Nový VW Polo

Porotce by mohl zaujmout i dalším chystaným motorem, který slibuje maximálně úspornou jízdu s průměrnou spotřebou 3,3 litru nafty na 100 kilometrů. Za tu vděčí agregátu o objemu 1,2 litru s výkonem 55 kilowattů (75 koní).

Autosalon Bangkok 2009 - Nový Mercedes E

Mezi sedmičku by se mohla vklínit i poslední generace Mercedesu-Benz třídy E a překvapením by nebyl ani úspěch nového Opelu Astra, kterého světová premiéra dosud čeká. Kdo dál?

Nový Opel Astra

Zaujmout by mohla i nová generace hybridní Toyoty Prius. A to i přesto, že její předchozí verze se stala nejlepším evropský autem v roce 2005. Francouzským hlasujícím by se do finále mohlo podařit protlačit některá z rodinných aut v podobě Peugeotu 3008 nebo Citroënu C3 Picasso.

Kdo vyhrál v posledních letech

2009 - Opel Insignia

2008 - Fiat 500

2007 - Ford S-MAX

2006 - Renault Clio

2005 - Toyota Prius

2004 - Fiat Panda

2003 - Renault Mégane

2002 - Peugeot 307

2001 - Alfa Romeo 147

2000 - Toyota Yaris