Talbot-Matra Rancho

Talbot-Matra Rancho

Škoda Yeti připomíná Němcům zapomenutý Talbot Rancho

  • 91
Nová Škoda Yeti, kterou automobilka poprvé ukazuje světu na autosalonu v Ženevě, připomíná kombíka na podvozku terénního auta. Všimly si toho i německé noviny Süddeutsche Zeitung a našly nové škodovce jejího dnes už zapomenutého předchůdce. Byl jím Talbot-Matra Rancho.

Rancho měl veřejnou premiéru stejně jako yeti v Ženevě na výstavišti, ale už v roce 1977. Tehdy šlo o málo vídané pojetí automobilu. Základy pocházely z třídveřového užitkového vozu Simca 1100 Pickup. Karoserie se zvýšila, aby auto lépe projelo třeba polní cestou, a estetické zásahy přiblížily jeho kabát terénnímu vozu. Na plánovaný pohon všech kol nedošlo.

Také yeti nezapře inspiraci v prostorově zaměřené Škodě Roomster. Záď mladoboleslavské novinky kopíruje tradiční tvary jednoduché krabice.

Od roomsteru si vyšší sestra se jménem sněžného muže půjčila křivky oken předních dveří nebo tmavé přední sloupky. Zadní sedadla mají u obou aut dělení do tří kusů, každý lze samostatně sklápět. Podobností by se určitě našlo víc.

Yeti má podvozek zvýšený po vzoru dnes moderních vozů SUV, která se chtějí podobat terénním autům. A na rozdíl od Talbotu-Mantry dostane škodovka pohon všech kol, který se mezitím technicky pohnul hodně vpřed.

Talbot Matra Rancho

Prohlédněte si další fotky ZDE

Na první pohled docela jednoduché tvary Škody Yeti lze přisoudit už zavedenému záměru dělat škodovky tak, aby prostorově nabídly více než konkurence. Daří se to u fabií, octavií i superbů. Yeti se asi nemohl stát běžnějším SUV ani z toho důvodu, aby nekonkuroval nedávné novince Volkswagenu Tiguan.

A tak jakoby navazuje na přes 30 let staré poselství Talbotu-Matra Rancho. Na dobových fotkách tento francouzský vůz suverénně projíždí lesní cestou a slouží jako výborný parťák rodince na pikniku v přírodě, daleko od civilizace a asfaltových cest. Yetimu i jeho předchůdci tvář dotváří dvojice kulatých světel zakousnutá do nárazníku.

Rancho mezitím už prakticky zmizel z evropských silnic. Málokterý exemplář se dočkal svých desátých narozenin, koroze byla většinou proti. Jeho produkce skončila v roce 1983.

Škoda Yeti

Škoda Yeti