Škoda ztratila, ale stále má polovinu českého trhu

Klesající podíl Škodovky a celkového objemu trhu s novými auty, klesající ceny hlavně cizích značek a zároveň další růst dovozu ojetin to jsou hlavní znaky trhu s auty končícího roku 2002. I když každé druhé auto, které si kupci odvážejí jako nové z tuzemských autosalonů, má sice nadále na chladiči okřídlený šíp Škoda, v Mladé Boleslavi s celkovým počtem prodaných vozů v republice spokojeni příliš být nemohou.

Hlavním problémem je fabie i když se jí sice podařilo prodat o pár procent více než vloni, díru, která zůstala na trhu po loňském doprodeji zbytku felicií, se zacelit nepodařilo. Přes to všechno je pozice domácího výrobce automobilů v Česku silná - mezi patnácti nejprodávanějšími modely v Česku je na prvních místech šest škodovek, až potom následuje nejprodávanější evropské auto - Peugeot 206 a první auto střední třídy, což je VW Passat.

Také mezi výrobci je její převaha drtivá - na jejích padesát procent se skládají všechny ostatní značky zastoupené na českém trhu dohromady, přičemž odstup druhého Renaultu za Škodou je neuvěřitelných čtyřiačtyřicet procent. Takovýto podíl na trhu je nevídaný, a to i ve srovnání s dalšími zeměmi, kde je rovněž pouze jeden silný výrobce. Například Fiat v Itálii v poslední době má na trhu s novými auty pouze čtvrtinu a tento poměr se dále snižuje. Seat vloni ve Španělsku docílil podílu jedenáct procent. Je sice pravda, že podíl Škodovky také klesá, ale zatím to není nijak dramatický jev.

Nejprodávanější modely osobních automobilů v letošním roce*
1. Škoda Fabia 39 300
2. Škoda Octavia 14 326
3. Peugeot 206 2 957
4. VW Passat 2 253
5. Peugeot 307 2 109
*statistika prodaných vozů za prvních devět měsíců, u vozů Škoda jsou uvedeny součty verzí
Největšího poklesu zaznamenala mezi léty 93 až 96, kdy klesl ze 75 procent na 53, avšak od této doby kolem této padesátiprocentní hranice stále kolísá. Pouze jednou - v roce 1999 - se zatím dostal pod ni. To, že Škodovka letos prodá zhruba od deseti procent aut méně než vloni, není na českém trhu letos tak výjimečný jev, protože po letech mírných nárůstů se letos obecně nových aut prodává méně.

Například Opel v Česku ztratil (v porovnání s loňskými deseti měsíci) zhruba třetinu, Volkswagen pětinu a například Mazda 15 procent. Z velkých firem si nejvíce polepšily francouzské značky Renault a Citroën, titul skokana roku si za stoprocentní nárůst prodejů zaslouží Hyundai. Na globální pokles trhu podle mluvčích jednotlivých zastoupení automobilových značek na českém území měly vliv samozřejmě také srpnové povodně.

Přehled typických zástupců automobilových tříd a jejich prodej v České republice

Automobily se třídí v různých zemích různě, a navíc se kategorie prolínají. Kromě toho čas od času se způsob třídění mění, tak jako se to v Česku stalo naposledy letos na jaře.

Jisté je prakticky jen to, že na českém trhu podle statistických přehledů Svazu automobilového průmyslu stále vítězí kategorie malých vozů. Nejsou to už ta miniauta, jako je například Daewoo Matiz, Fiat Seicento a podobně, ale rozhodně mají svými rozměry ještě daleko do těch, která v západní Evropě nejčastěji plní roli rodinných aut. U nás je za rodinné auto pokládán i typický a zdaleka nejprodávanější představitel této kategorie malých vozů - tuzemská Škoda Fabia.

Podíl malých vozů byl na trhu s novými automobily v České republice od roku 1998 prakticky neměnný a za rok 2001 dosáhl hodnoty 51,64 procenta. Naopak zase podíl vozů nižší střední kategorie stále klesal z hodnoty třicet čtyři procent a v roce 2001 činil již necelých třicet procent. Naopak růst je vidět u velkoprostorových automobilů. Z podílu 1,43 procenta v roce 1997 se podíl do roku 2000 zvýšil na více než dvojnásobnou hodnotu a v roce 2001 přesáhl tento podíl již hodnotu šest procent.

Tento růst je ovšem také dosti ovlivněn tím, že sem začaly být zařazovány některé vozy, které dříve patřily do kolonky vozů kategorie nižší střední třída. Vozy střední třídy také zaznamenaly nárůst. Nyní jejich podíl na trhu tvoří necelých osm procent. Statistiky v této kategorii nejvíce ovlivňuje opět tuzemské auto, což je Škoda Octavia. Ta sem patří, i když je postavena na stejném podvozku jako Volkswagen Golf, který je zařazen o třídu níže.

Ostatní kategorie, jako jsou vyšší střední, luxusní, terénní, kupé a kabriolety, nedávají dohromady ve statistikách ani pět procent. Tento podíl podle kvalifikovaných odhadů čeká na českém trhu v následujících letech mírný rozvoj. Z dnešního pohledu bude tedy růst koupěschopná poptávka po "lepších" vozech.

Podíl na trhu v České republice v roce 2002

Škoda...................................................50,42 %
Renault...................................................6,31 %
Peugeot..................................................5,86 %
VW..........................................................5,23 %
Opel........................................................4,06 %
Citroën....................................................3,37 %
Ford........................................................3,18 %
Toyota.....................................................2,33 %
Seat.........................................................2,05 %
Ostatní...................................................17,19 %

Záběr značky Škoda na domácím trhu je v evropských zemích unikátem. Například Fiat má doma v Itálii čtvrtinu trhu a Seat se ve Španělsku drží na jedenácti procentech.

Přehled prodaných kusů na českém trhu 

Mini vozy

Daewoo Matiz 1 580
Opel Agila 518
Renault Twingo 387

Malé vozy

Škoda Fabia 39 300
fabia hatchback 21 443
fabia combi 12 695
fabia sedan 5 162
Peugeot 206 2 957
Renault Thalia 1 898

Nižší střední třída

Peugeot 307 2 109
Ford Focus 1 703
VW Golf 1 520

Vyšší střední třída

Škoda Superb 1 564
Audi A6 257
Mercedes E-class 234

Střední třída

Škoda Octavia 14 326
octavia 9 152
octavia combi 5 174
VW Passat  2 253
Ford Mondeo 1 241

 
Terénní osobní auta
Toyota RAV 4 344
Hyundai Santa Fe 306
Mitsubishi Pajero  289