100 LET ŠKODOVEK Pozor! Velká příloha |
Za Škodaqou - škodovkou, která je na silnici jak ryba na suchu a raději má mokrý živel, je třeba vyrazit do dánského města Glamsbjerg.
Mladoboleslavská automobilka slaví letos stoleté výročí, za dobu své existence pronikala navzdory okolnostem se svými auty i za západní hranice naší republiky.
Muzeum, které šíří slávu značky Škoda v Dánsku, sídlí od 3. srpna 2001 v areálu zámku Krengerup.
Mezi exponáty najdeme opravdový klenot, o kterém dost možná neví ani v Mladé Boleslavi. Jmenuje se Škodaqua, a přestože má tvary a velkou část mechanických dílů ze Škody 120 GLX, umí plavat.
Škodaqua 1983/1999
Jak Škodaqua vznikla, vypráví Carsten Andersen, jeden ze zakladatelů Škodamusea.
Škodaqua začala bláznivým nápadem několika bývalých spolužáků. Guldborgsund - vesnička na jednom ze 406 dánských ostrovů pořádala závod netradičních plavidel.
Podnikaví přátelé se obrátili na místního prodejce Škody s dotazem, nemá-li staré auto, které by bylo možné přestavět pro tyto účely. Ten jim věnoval Škodu 120 GLX s datem výroby 1983.
Oficiální stránky dánského škodamuzea |
Pro situace, kdy selže utěsnění vozu, dostalo auto čerpadlo. Umístěné je u motoru a napájí se od původního zadního vyhřívaného okna.
K podvozku autoplavci připevnili sudy, to pro zvýšení stability. Aby se škodaqua mohla ve vodě pohybovat, dostala na zadní hnanou nápravu kola s lopatkami (kolesa). Motor i převodovka zůstaly beze změn. Kapitán tak má na výběr z pěti rychlostí pro pohyb vpřed a jednu pro couvání.
Škodaqua nakonec závod na ostrově Lolland nevyhrála, hned po závodě putovala zpátky k prodejci, který ji věnoval muzeu škodovek.
Škodaqua ale nezapadává v muzeu prachem. V roce 2002 byla spuštěna do vod jezera u zámku Krengerup, to se ale pro ni ukázalo příliš mělké. Každý podzim je pak unikátní škodovka jednou z atrakcí na dni dětí v Glamsbjergu, kde vozí návštěvníky po městském koupališti.
V červnu 2001 Škodaqua vyrazila na výlet do Kodaně, kde ji otestovali redaktoři největšího dánského automagazínu Bilmagasinet. Zkušební plavba se konala v přístavu na severu Kodaně, kde bydlí místní smetánka.
Dánské muzeum také oslavuje letošní sté výročí výroby škodovek. Momentálně čeká na jednoho z yetiů.
Na stránkách dánského Škodamuzea se píše, že jde pravděpodobně o jedinou ”kolesovou” škodu. Kdosi z Prahy prý jednou postavil Škodu 100 s lodním šroubem, a doplul s ní až do Drážďan. |