Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodaqua: Dánská škodovka umí plavat!

  10:38aktualizováno  10:38
Po silnicích se prohánějí nejroztodivnější exempláře škodovek. V Dánsku ale existuje jedna, která umí plavat. O auta, která mají s auty z Mladé Boleslavi společný pouze znak na kapotě, případně nezákladnější tvary a proporce, není na silncích nouze. Pořád ale tato monstra jezdí "jen" po tvrdém povrchu cest a obouvají pneumatiky.
Škodaqua

Škodaqua - Škodaqua v akci | foto: Škodamuzeum

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Za Škodaqou - škodovkou, která je na silnici jak ryba na suchu a raději má mokrý živel, je třeba vyrazit do dánského města Glamsbjerg.

Mladoboleslavská automobilka slaví letos stoleté výročí, za dobu své existence pronikala navzdory okolnostem se svými auty i za západní hranice naší republiky.

Muzeum, které šíří slávu značky Škoda v Dánsku, sídlí od 3. srpna 2001 v areálu zámku Krengerup.

Mezi exponáty najdeme opravdový klenot, o kterém dost možná neví ani v Mladé Boleslavi. Jmenuje se Škodaqua, a přestože má tvary a velkou část mechanických dílů ze Škody 120 GLX, umí plavat. 

Škodaqua 1983/1999

Jak Škodaqua vznikla, vypráví Carsten Andersen, jeden ze zakladatelů Škodamusea.

Škodaqua začala bláznivým nápadem několika bývalých spolužáků. Guldborgsund - vesnička na jednom ze 406 dánských ostrovů pořádala závod netradičních plavidel.

Podnikaví přátelé se obrátili na místního prodejce Škody s dotazem, nemá-li staré auto, které by bylo možné přestavět pro tyto účely. Ten jim věnoval Škodu 120 GLX s datem výroby 1983.

.

Oficiální stránky dánského škodamuzea
Nadšenci se pustili do výroby unikátního plavidla. Svařovali, vyztužovali, utěsňovali... Auto přišlo o střechu - škodaqua je tak vlastně čtyřdveřový plovoucí kabriolet. Klasická polstrovaná sedadla nahradily dvě dřevěné lavice, které je možné vyndat. Škodaqua byla dokončena v roce 1999.

Pro situace, kdy selže utěsnění vozu, dostalo auto čerpadlo. Umístěné je u motoru a napájí se od původního zadního vyhřívaného okna.

K podvozku autoplavci připevnili sudy, to pro zvýšení stability. Aby se škodaqua mohla ve vodě pohybovat, dostala na zadní hnanou nápravu kola s lopatkami (kolesa). Motor i převodovka zůstaly beze změn. Kapitán tak má na výběr z pěti rychlostí pro pohyb vpřed a jednu pro couvání.

Škodaqua nakonec závod na ostrově Lolland nevyhrála, hned po závodě putovala zpátky k prodejci, který ji věnoval muzeu škodovek.

Škodaqua ale nezapadává v muzeu prachem. V roce 2002 byla spuštěna do vod jezera u zámku Krengerup, to se ale pro ni ukázalo příliš mělké. Každý podzim je pak unikátní škodovka jednou z atrakcí na dni dětí v Glamsbjergu, kde vozí návštěvníky po městském koupališti.

V červnu 2001 Škodaqua vyrazila na výlet do Kodaně, kde ji otestovali redaktoři největšího dánského automagazínu Bilmagasinet. Zkušební plavba se konala v přístavu na severu Kodaně, kde bydlí místní smetánka.

Dánské muzeum také oslavuje letošní sté výročí výroby škodovek. Momentálně čeká na jednoho z yetiů.

Na stránkách dánského Škodamuzea se píše, že jde pravděpodobně o jedinou ”kolesovou” škodu. Kdosi z Prahy prý jednou postavil Škodu 100 s lodním šroubem, a doplul s ní až do Drážďan.
Víte více? Stojí vám v garáži podobný unikát? Pište na auto@idnes.cz

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.