Škodaqua

Škodaqua - Škodaqua v akci | foto: Škodamuzeum

Škodaqua: Dánská škodovka umí plavat!

  • 70
Po silnicích se prohánějí nejroztodivnější exempláře škodovek. V Dánsku ale existuje jedna, která umí plavat. O auta, která mají s auty z Mladé Boleslavi společný pouze znak na kapotě, případně nezákladnější tvary a proporce, není na silncích nouze. Pořád ale tato monstra jezdí "jen" po tvrdém povrchu cest a obouvají pneumatiky.

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Za Škodaqou - škodovkou, která je na silnici jak ryba na suchu a raději má mokrý živel, je třeba vyrazit do dánského města Glamsbjerg.

Mladoboleslavská automobilka slaví letos stoleté výročí, za dobu své existence pronikala navzdory okolnostem se svými auty i za západní hranice naší republiky.

Muzeum, které šíří slávu značky Škoda v Dánsku, sídlí od 3. srpna 2001 v areálu zámku Krengerup.

Mezi exponáty najdeme opravdový klenot, o kterém dost možná neví ani v Mladé Boleslavi. Jmenuje se Škodaqua, a přestože má tvary a velkou část mechanických dílů ze Škody 120 GLX, umí plavat. 

Škodaqua 1983/1999

Jak Škodaqua vznikla, vypráví Carsten Andersen, jeden ze zakladatelů Škodamusea.

Škodaqua začala bláznivým nápadem několika bývalých spolužáků. Guldborgsund - vesnička na jednom ze 406 dánských ostrovů pořádala závod netradičních plavidel.

Podnikaví přátelé se obrátili na místního prodejce Škody s dotazem, nemá-li staré auto, které by bylo možné přestavět pro tyto účely. Ten jim věnoval Škodu 120 GLX s datem výroby 1983.

.

Oficiální stránky dánského škodamuzea
Nadšenci se pustili do výroby unikátního plavidla. Svařovali, vyztužovali, utěsňovali... Auto přišlo o střechu - škodaqua je tak vlastně čtyřdveřový plovoucí kabriolet. Klasická polstrovaná sedadla nahradily dvě dřevěné lavice, které je možné vyndat. Škodaqua byla dokončena v roce 1999.

Pro situace, kdy selže utěsnění vozu, dostalo auto čerpadlo. Umístěné je u motoru a napájí se od původního zadního vyhřívaného okna.

K podvozku autoplavci připevnili sudy, to pro zvýšení stability. Aby se škodaqua mohla ve vodě pohybovat, dostala na zadní hnanou nápravu kola s lopatkami (kolesa). Motor i převodovka zůstaly beze změn. Kapitán tak má na výběr z pěti rychlostí pro pohyb vpřed a jednu pro couvání.

Škodaqua nakonec závod na ostrově Lolland nevyhrála, hned po závodě putovala zpátky k prodejci, který ji věnoval muzeu škodovek.

Škodaqua ale nezapadává v muzeu prachem. V roce 2002 byla spuštěna do vod jezera u zámku Krengerup, to se ale pro ni ukázalo příliš mělké. Každý podzim je pak unikátní škodovka jednou z atrakcí na dni dětí v Glamsbjergu, kde vozí návštěvníky po městském koupališti.

V červnu 2001 Škodaqua vyrazila na výlet do Kodaně, kde ji otestovali redaktoři největšího dánského automagazínu Bilmagasinet. Zkušební plavba se konala v přístavu na severu Kodaně, kde bydlí místní smetánka.

Dánské muzeum také oslavuje letošní sté výročí výroby škodovek. Momentálně čeká na jednoho z yetiů.

Na stránkách dánského Škodamuzea se píše, že jde pravděpodobně o jedinou ”kolesovou” škodu. Kdosi z Prahy prý jednou postavil Škodu 100 s lodním šroubem, a doplul s ní až do Drážďan.
Víte více? Stojí vám v garáži podobný unikát? Pište na auto@idnes.cz

,