Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škodě klesá prodej doma i na Západě

  9:04
Odstávka výroby a hromadná dovolená na dva dny, ohlášená nejprve na konec dubna a pak znovu na začátek května. Pokles prodeje na domácím trhu i v zahraničí. Nářky kolem silné koruny, která ztenčuje zisky. A potíže s tím, jak vnutit domácím zákazníkům novou fabii místo staré dobré (a hlavně levné) felicie. Z Mladé Boleslavi v poslední době přichází ledová sprška varovných zpráv, v níž jako by se roztékala dosavadní image Škody coby symbolu národní hrdosti a české šikovnosti. Padá okřídlený šíp k zemi vlastní vinou?

Anebo ho jen brzdí protivítr v podobě celosvětového útlumu poptávky po autech? Hlavní příčinou dnešních varovných zpráv bezpochyby zůstává skutečnost, že v Česku i ve světě se všeobecně kupuje méně aut než loni. Potíž Škody spočívá v tom, že jede z kopce o něco rychleji než celý trh, takže vyklízí pozice konkurenci, a to jak doma, tak v západní Evropě. Loňský a letošní rok se tak bezpochyby zapíše jako nejtěžší období v její novodobé historii od příchodu Volkswagenu.

Škoda  2001  2002
prodej v ČR 27 414 25 308
podíl na trhu v ČR 56 % 52 %
vývoz do EU 88 367 82 136
podíl na trhu EU 1,7 % 1,6 %
tržby * 39,6 mld. Kč 36,5 mld. Kč
zisk / ztráta * -91 mil. Kč 431 mil. Kč
Poznámka: * tržby a hospodářský výsledek jsou za 1. čtvrtletí, zbytek za období leden-duben.
Pramen: Škoda Auto, BCPP, ACEA
"Naším záměrem je zachovat prodeje a zisk na loňské úrovni. Ovšem, jak známo, posilující koruna je pro nás velkým břemenem. Abychom cíl splnili, musíme se zamyslet, jaká opatření učinit," prohlásil před časem finanční ředitel Škody Klaus Wulf. Pevná koruna Škodě vadí proto, že má méně peněz z vyvezených aut, které tvoří 80 procent odbytu. "Opatření" spočívají například v hromadném odstavení výroby, ve snaze přimět dodavatele ke snížení cen, nebo v oddálení investic.

Podle Wulfa lze například uvažovat o odkladu investic do přípravy strojů pro výrobu nové octavie, což by oddálilo její premiéru. Novou octavii už mají škodováčtí konstruktéři hotovou a vzhledem k obvyklému sedmiletému životnímu cyklu škodovek ji původně měli představit příští rok. Změna by měla být podobně významná, jako když VW spouští novou generaci vozu Golf. Wulf či bývalý šéf vývoje Škody Wilfried Bockelmann však naznačili, že nástup nové octavie by se mohl odložit, neboť dnešní verze se stále dobře prodává. Zahraniční analytici - například z renomované investiční banky Schroder Salomon Smith Barney - však ve své poslední zprávě o koncernu VW nadále předpovídají, že nová octavie přijde na trh už příští rok.

Úbytek investic proti loňsku, kdy Škoda dokončovala motorárnu a novou továrnu v Kvasinách, mimochodem výrazně vylepšil zisky firmy. "Srovnání prvního čtvrtletí letos a loni může být zkreslující. V celoročních číslech pro ně bude těžké překonat loňská čísla, zůstane-li pevná koruna," uvedl Martin Škaroupka, analytik společnosti Conseq Finance, která sleduje čísla o Škodě kvůli obchodování s jejími dluhopisy. S nástupem nové octavie nemusí Škoda nijak spěchat, jak ukazuje zkušenost s nástupem fabie. S tím totiž souvisí nynější pokles prodeje. Na počátku loňského roku se prodávaly oba modely najednou, takže Škoda dokázala oslovit více zákazníků.

Dražší fabie nyní sama nedokáže loňské výsledky utáhnout. Nový trumf Škody, limuzína Superb, se teprve rozbíhá a zatím nestihl do výsledků příliš promluvit - za první čtyři měsíce se na domácím trhu prodalo necelých 600 aut. Manévr spočívající v přesunu k majetnějším zákazníkům se zatím nepodařilo úspěšně dokončit ani v západní Evropě. Tam se od ledna do dubna prodalo o sedm procent méně škodovek než loni, zatímco celý západoevropský trh se smrskl jen o tři procenta. Ústup ze zavedených pozic trápí nejen Škodu, ale celý koncern Volkswagen.

Jeho nový šéf, někdejší ředitel BMW Bernd Pischetsrieder, nyní spřádá plány, jak tento trend zvrátit. Klíč má spočívat v promyšlenější struktuře sortimentu celého koncernu a v lepším rozvržení budoucích modelů tak, aby si jednotlivé značky uvnitř koncernu navzájem méně ukusovaly trh. První krok bude podle Pieschetsriedera spočívat v tom, že značka Audi dostane luxusnější image a bude se profilovat jako přímý konkurent BMW.

Velké světové automobilky se jen pomalu zotavují z krize

Světoví výrobci osobních automobilů se v poslední době potáceli v problémech. Ty jim přineslo celosvětové oslabení ekonomiky a velká konkurence na trhu, která je nutila snižovat ceny, a proto klesaly jejich zisky. Dubnová čísla prodeje však naznačují, že karta se začíná obracet a automobilky se pomalu začínají dostávat z krize. Alespoň pro Japonsko, přestože jeho ekonomika na tom příliš dobře není, to platí dvojnásob. Zdejší výrobci zápolili s problémy několik let, příchod evropských manažerů do čela několika firem, restrukturalizace a nové modely přesně šité podle požadavků zákazníka udělaly své.

Jak se kupují auta?
(01 - 04/2002, meziroční srovnání)
Největší japonští výrobci Toyota a Honda a také menší Nissan hlásí rekordní výsledky za uplynulý fiskální rok, který nedávno skončil. Toyota je podle
západní Evropa -2,8 %
Evropská unie -2,6 %
Dánsko +11,2 %
Británie +9,0 %
Lucembursko +7,8 %
Belgie +7,6 %
Island -30,1 %
Itálie -13,1 %
Švýcarsko -8,6 %
Rakousko -8,6 %
některých analytiků nyní tak rozjetá, že možná bude útočit z pozice čtvrté největší automobilky na světě na ještě vyšší příčky. "Toyota nyní směřuje k tomu, stát se globálním lídrem před GM," uvádí dokonce na internetové stránce Just-auto.com věnované automobilovému průmyslu jeden z analytiků. Polepšují si i ostatní výrobci - Mitsubishi i Mazda, kteří byli dlouho ve ztrátě, se konečně dostávají z červených čísel. Pro Japonce je nejdůležitější to, že se dokázali prosadit v USA. Na úkor zdejších kolosů General Motors, Fordu i německo-amerického DaimlerChrysler. Nyní zde ovládají necelých 27 procent trhu, do roku 2005 se chtějí dostat již na 30 procent.


O síle japonských výrobců svědčí i to, že na rozdíl od amerických automobilek, které po teroristických útocích na New York bojovaly o zákazníky velkými slevami a nulovými úroky u leasingů, nezlevnili. A přesto se díky kvalitě dokázali prosadit. Američtí výrobci sice doma ztrácejí, z krize se však již pomalu dostávají. V dubnu se počet registrací nových aut v USA zvedl meziročně o 2,8 procenta - nárůst prodeje zaznamenali jak GM, tak DaimlerChrysler. Jediný, komu prodej stále ještě klesá, je tak již jen Ford. A co Evropa? Zde je situace komplikovanější. Celkově se dá říci, že "starý kontinent" se na rozdíl od Japonska a částečně i USA ještě nevzpamatoval. Za období od začátku roku do dubna klesl počet registrací v západní Evropě oproti loňsku podle odhadů o 2,8 procenta, v Evropské unii o 2,6 procenta.

Jen za duben sice prodej zaregistroval mírný nárůst o jedno procento, odborníci však varují, že to bylo způsobeno spíše větším počtem pracovních dnů než v uplynulém roce. "Zatím nejsou žádné náznaky, že by se evropský trh s automobily začal nějak výrazněji zotavovat. A podle toho, jak se rýsují další objednávky, se nedá v nejbližších měsících čekat žádné výrazné zlepšení," uvedl pro Reuters analytik Deutsche Bank Christian Breitsprecher. Obecně se dá říci, že prodej nových aut v ekonomicky silných státech roste zejména v Británii a Dánsku, v Německu a ve Franci dochází ke stagnaci a nejhůře na tom jsou Itálie, Španělsko a Portugalsko. Co se týče značek, v Evropě jde podle odborníků nahoru nejvíce Peugeot, ztrácí naopak lídr trhu VW Gro up, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda. VW přitom doplácí na stagnaci ekonomiky na svém domácím trhu, v Německu. Proto se chce stále více orientovat i na americký a asijský trh. Nejhůře je na tom asi italský Fiat, který prodal o téměř pětinu vozů méně než vloni.

Vzestupy a pády automobilek
(počet zaregistrovaných vozů v lednu až dubnu v tisících, změna proti loňsku v %)

Značka registrace změna
VW Group 928,5 -7,8 %
VW 520,8 - 11,5
Audi 196,7 +7,4
Seat 128,8 -12,6
Škoda 82,1 -7,1
PSA Group
(Peugeot, Citroen)
781,6 +6,0
Ford Group
(Ford, Volvo, Land Rover, Jaguar)
605,5 -0,9
Renault 570,3 +3,6
GM Group
(Opel/Vauxhal, Saab)
510,5 -13,3
Fiat Group (Fiat, Lancia, Alfa Romeo) 462,7 -18,0
DaimierChrysler (Mercedes, Smart, Chrysler)  329,4 +4,7
BMW Group (BMW, Mini) 224,9 +20,2
Toyota + Lexus 222,7 +11,1
Nissan 127,9 -8,7
Hyundai 79,9 +7,7
Honda 60,6 +8,9
Mazda 51,3 +0,2
Suzuki 48,7 +3,4
Mitsubishi 43,9 -10,7
Celkem 5192,0 -2,8

Pramen: ACEA

 

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie v bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...