Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bionafta není tak bio, jak se domníváme, ukazuje australská studie

  13:16aktualizováno  13:16
O prospěšnosti biopaliv se diskutuje snad od jejich vzniku. A to z různých úhlů: ekonomických, ekologických i zdravotních. Studie zveřejněná v Austrálii tvrdí, že bionafta z řepkového oleje je pro zdraví člověka nebezpečnější než klasická motorová nafta.
Biopalivu je vyčítán i negativní dopad na zemědělství a trh s potravinami a hovoří se také o jeho neblahých vlivech na motory.

Biopalivu je vyčítán i negativní dopad na zemědělství a trh s potravinami a hovoří se také o jeho neblahých vlivech na motory. | foto: AP

Výfukové plyny vzniklé spálením bionafty mají podle studie, kterou popisuje server ScienceNetwork Western Australia, na lidský organismus horší vliv než výfukové plyny vzniklé spálením klasické motorové nafty za stejných podmínek. Studie konkrétně zkoumala vliv výfukových plynů na epitelové buňky v dýchacím traktu. To jsou buňky, které jsou v našem organismu jakousi první obrannou linií před viry a cizími částicemi, které mohou vniknout do našeho těla.

Epitelové buňky mají sice vysokou schopnost regenerace, ovšem jejich výraznější porušení znamená pro člověka vyšší zdravotní rizika. Jak ukázala studie, tyto buňky dostávají od spalin z řepkové bionafty zabrat hned dvakrát. Spálením bionafty (palivo, které u nás oficiálně označujeme jako MEŘO) za stejných podmínek jako u klasické nafty totiž v rámci experimentů vznikalo více škodlivin. Bionafta produkovala více oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého, oxidu dusičitého i oxidu siřičitého, snížila se jen produkce oxidu dusnatého. Větší produkci škodlivin oproti naftě vykazovala i směs 20 % bionafty a 80 % motorové nafty.

Vědci vystavili epitelové buňky vzniklým výfukovým plynům po dobu 24 hodin. Zjistili, že životaschopnost buněk vystavených plynům vzniklým spálením bionafty byla výrazně nižší než v ostatních případech. To je jednak dáno vyšší koncentrací škodlivin (vliv měly především CO2 a NOx), ale také větším množstvím malých částic ve vzorcích spalin.

Bionafta a její směsi produkovaly výrazně více částic, které nezachytí ani filtry, než nafta. Tyto malé částice se ve formě aerosolu drží ve vzduchu déle než větší prachové částice, které umí filtry zachytit. Mají větší specifický povrch a to znamená, že se na ně může vázat více škodlivých látek. Ty pak pronikají do dýchacího systému, kde napáchají další škodu.

Malé částice totiž člověk hůře vykašlává, a tak v těle zůstávají déle než klasické prachové částice či saze. Působením miniaturních částeček se podle studie výrazně zvyšuje riziko zanícení tkáně. Údajně ekologická bionafta se tak bude muset opět bránit kritice. Tomuto palivu je vyčítán i negativní dopad na zemědělství a trh s potravinami a hovoří se také o jeho neblahých vlivech na motory.





Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.