Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovka najela na grilované prase. Cílem demoličního derby je zničit auto

  14:00aktualizováno  14:00
Vezměte starý automobil, vytlučte okna, odstrojte světla, pomalujte jej sprejem a můžete závodit. S takovým vozem pak můžete jet demoliční derby, které se konalo v sobotu na výstavišti v Českých Budějovicích. Hlavně do auta neinvestujte ani korunu, protože na konci jej povezete rovnou na vrakoviště.

Demoliční derby na českobudějovickém výstavišti | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Na českobudějovickém výstavišti se utkali řidiči v demoličním derby. "Je léto, jsou prázdniny, nudili jsme se, a tak jsme si koupili auto," vypráví jeden ze závodníků - devatenáctiletý Jakub Kružliak z Českých Budějovic.

demoliční derby

V závodě demoličních derby nejde o to, dojet jako první do cíle, ale spíše jezdit co nejdéle. Závodníci jezdí na okruhu a snaží se poškodit své soupeře natolik, aby se stali nepojízdnými.

Na startu klání, ve kterém jde o jediné - zničit vůz soupeře a sám dojet až do cíle všech jízd, stanul se stařičkou Škodou Favorit.

Mladý student obchodní akademie neměl moc práce, jak vůz předělat z civilního na "závodní". "Jen vyndat okna a světla. Bodáky být nesmí, to je jediná podmínka, jinak rámy třeba vpředu ano," vypráví Jakub Kružliak. Právě jeho si zhruba dvě stovky diváků nejvíce z patnácti jezdců na trati oblíbily. Proč? Protože se absolutně nebál nárazů.

Demoliční derby na českobudějovickém výstavišti
A právě o takové okamžiky rozhodně nebyla nouze. Kombík Škoda Forman dokonce letěl na bok, stará Škoda 105 pak mimo trať až do ohniště, nad nímž organizátoři grilovali prase. Kružliak však narážel do ostatních ze všech nejvíce a zároveň nejtaktičtěji. I proto jej organizátoři titulovali králem nárazů. Tradiční americká zábava se ale příliš na výstaviště nehodila. Diváci stáli poměrně blízko trati a mnohokrát vznikly situace, při kterých se tajil dech - například dvakrát vozy letěly na organizátory, kteří jen tak tak uskočili.

"Řidiči si alespoň zkusí situace, které se mohou stát i v běžném provozu," míní devatenáctiletý student Radek Šíma, který akci pořádal se svým kamarádem, instalatérem Liborem Binterem.

Zajištěné měli hasiče i záchranku. Přesto lidé často hovořili o tom, že vhodnější by pro takovou zábavu byla nějaká louka.
"Lidi jsou tu dost blízko trati. Stačí jedna chyba řidiče a je v nich. Hlavně při takové akci, kdy se auta ničí a kdykoliv může selhat řízení nebo brzdy," uvedl jeden z diváků Jan Houska, který stál za statným stromem i se svým synem.

Ačkoliv student Kružliak s favoritem závod nevyhrál, bojoval ze všech sil, mezi jednotlivými koly opravoval s kamarády vůz a měnil poškozené součástky.

Demoliční derby na českobudějovickém výstavišti

Na o kategorii těžší, silnější a rychlejší mercedes Karla Valeše ale nestačil. Nicméně, definitivně na vrakoviště poslal svůj favorit Kružliak sám. V plné rychlosti vrazil do dojíždějící Škody 105, kterou tak knokautoval. Fanoušci jásali, tleskali, ale favorit se už nerozjel a motor odmlčel. Valeš si tak po trati dokroužil pro vítězství. Ani jeho zpředu obrněný bílý mercedes s pevnou železnou hrazdou místo nárazníku nevyšel ze závodu bez šrámu.

Kde vzít vraky na nový závod?

Zadní kufr nešel zavřít, dveře vypadaly, jako kdyby je zvalchoval slon, a ani přední část nebyla úplně rovná. V porovnání s ostatními vraky na trati byl ale vůz ještě zdravý.

Většina závodníků si hned po demoličním derby plánovala, jak vozy vylepší na další podobnou akci. Samozřejmě to budou zcela nové vraky vozů. A kde je vzít? Jeden ze závodníků vysvětlil, kde získal svou Škodu 105, kterou tu v sobotu zničil. "Dal mi ji známý, že se jí potřebuje zbavit. Tak jsem mu řekl, že mu s tím pomůžu," smál se.

Demoliční derby na českobudějovickém výstavišti

Důstojný pohřeb pro váš vůz

V Americe je to běžná zábava, v České republice sport mnoha lidem dosud neznámý - demoliční derby.

Přesto existují nadšenci, kteří si vezmou pořádání této akce na triko. Patří mezi ně dva mladíci z Českých Budějovic. Teprve 19letý student Radek Šíma a jeho o dva roky starší kamarád, instalatér Libor Binter, se už dlouho zajímají o auta.

"Jednou mi kamarád navrhl, abych si zkusil v demoličním derby jet. Bylo to na Hosíně a byl jsem z toho unesen. Když jsem se dozvěděl, že to tam má skončit, přišlo mi, že je to škoda," vysvětlil Šíma, proč závody pořádá.

Tato na první pohled trochu šílená a barbarská zábava může mít prý ale i své světlé stránky.

"Je to ohromná zkušenost. Člověk může na vlastní kůži zakusit vypjatou situaci, což se může v běžné dopravě hodit," míní Šíma.

Přihlásit se mohl každý, kdo bude se svým autem splňovat potřebné požadavky, je mu 18 let a vlastní řidičský průkaz. Z 90 procent se těchto klání zúčastňují lidé do 25 let. Většinou se kolem aut pohybují, bývají to automechanici nebo jen fanoušci motorismu.

Problém je to, že auta už nelze po závodě dál využít, protože z nich zbyde jen hromada šrotu.

"Člověk proto musí na každý závod někde nějaký vůz sehnat. Máme inzeráty, ale většinou je to spíše přes známé. Pokud někomu už dosluhuje automobil, ať nám ho věnuje, my mu uděláme důstojný pohřeb a alespoň nebude mít starosti s likvidací," dodal s úsměvem Šíma.

Zároveň přiznal, že pořádání takové akce je adrenalin srovnatelný se samotným závoděním. "Už zhruba tři měsíce od rána do večera chodím po úřadech, sponzorech a zařizuji a sháním různé věci," uvedl čerstvý absolvent sportovního gymnázia Šíma před závodem.

Nejtěžší pro organizátory bylo sehnat sponzory.

"Není to zaběhlá akce, tak o tom lidé příliš neví a ani tomu moc nevěří, proto do toho nikdo nechtěl příliš investovat. Automotoklub České republiky například demoliční derby ani nemá ve své terminologii. Uvidíme, jak se to vyvine do dalších ročníků," přiblížil Šíma.

Možná si založí vlastní ligu

V České republice zatím neexistuje v tomto odvětví žádná oficiální soutěž. Organizátoři plánují v určitě pokračovat s pořádáním dalších závodů a budou se snažit přitáhnout i jezdce z jiných částí republiky a klidně i ze zahraničí. Když uvidí, že je zájem, chtějí expandovat i do dalších měst a případně založit vlastní ligu.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.