Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škodovka, to není jen octavia

  16:38
Nová octavia se dočkala při svém oficiálním představení na ženevském autosalonu vesměs příznivého přijetí. Začíná se již uvažovat i o nástupci současné fabie. Z rozhovoru s Vratislavem Kulhánkem, nejvyšším představitelem Škody Auto, vyplývá, že na jeho přípravě se už pilně pracuje.

A je již i rozhodnuto, že bude vyráběn ve třech modelových verzích, z nichž jedna bude mít podobu blízkou populární studii Roomster.

Otázkou však je, zda za dva roky, až se nová fabia představí, už nebude tento typ velkoprostorových karoserií za zenitem. Vždyť už dnes se ví, že to je trochu móda, která v praxi představuje jen hodně kil plechu navíc. Stejné služby přitom dokáže poskytnout dobře vymyšlené kombi...

Tradiční pro Škodovku je, že octavia nepřijde na trh nejprve v nejlevnější verzi, ale spíš půjde o varianty středně a lépe vybavené, takže cena, za niž lze novinku koupit, bude spíše mezi 450 000 a 500 000 korunami. Jinou taktiku zvolil koncern VW při nedávném uvádění nového golfu na trh; vědom si už tak vysoké ceny novinky uvedl hned nejlevnější variantu a ještě se slevou, a dokonce navíc s klimatizací zdarma.

Opel zase v očekávání příchodu nového modelu Astra (shodou okolností ve stejné třídě, jako je golf a octavia) zlevnil dosavadní model. Podobně jako octavia se bude i nadále prodávat souběžně starší i nový. Zákonitě úvodní otázka pro prvního muže Škody Auto Vratislava Kulhánka zněla:

Uvažuje Škoda o něčem podobném jako u golfu?
Ne, rozhodně ne. Máme pro to dva důvody, které vycházejí z rozdílného nazírání na oba modely. Golf si kupuje úplně jiná kategorie zákazníků než octavii. My nabízíme oproti golfu velký zavazadlový prostor. Druhým důvodem ohlášené ceny je to, že letos dáme novinku na trh jen ve velmi omezeném množství; počítáme mezi třiceti až čtyřiceti tisíci vozů, a zdaleka tím nenasytíme zájem.

To také svědčí o vašem velkém sebevědomí...
Ano, věříme si. A už první reakce tady v Ženevě nám naznačují, že oprávněně.

Když navážeme na porovnání octavie s golfem - oba vozy mají stejný technický základ. Existují mezi nimi nějaké podstatné rozdíly v tomto směru?
Ne. Nic dramaticky rozdílného byste tam nenašli.

Hodně se psalo u golfu o nové technologii výroby; ani v té nebude rozdíl?
Tam ano. Jde o to, že my máme u octavií plánovanou kapacitu nějakých 170 000 vozů ročně, zatímco golf milion. Budeme mít nižší stupeň automatizace.

A co dokonalá laserová svařovací technika karoserií?
I v tomto případě bude u octavie méně laserových svarů. Ale opět to souvisí s poměrem plánované výroby a nákladů. Každopádně nová octavia bude vyráběna na nové lince, nová bude i karosárna.

Dostane dosavadní, souběžně vyráběná octavia něco z té nové?
Neuvažujeme o tom; možná nějaké detaily, které však nebudou v celku významné. Spíš budeme podle velikosti zájmu omezovat některé varianty octavie, ty, které se tak nebudou prodávat.

Jak odhadujete poměr výroby staré a nové octavie?
Tento rok bude dosavadního modelu vyrobeno asi 140 tisíc kusů, nového 30 tisíc. Příští rok by se měl poměr obrátit.

Jak dlouho vůbec plánujete výrobu starší verze?
Ještě v roce 2006 se po přesunutí výroby dosavadního modelu do závodu ve Vrchlabí vyrobí podle dnešního odhadu takových 20 tisíc kusů. Ovšem to se bude řídit až podle skutečné poptávky.

Dokdy je taková výroba ještě rentabilní?
To lze těžko říci. U felicie, kde byly hodně rozdílné podmínky, jsme končili při poklesu na nějakých 20 tisíc. Ale to jsme u octavie už někde v roce 2007 až 2008.

Ale abychom pro octavii nezapomněli na fabii, která má již letos na krku "pátý křížek", je tedy nejvyšší čas uvažovat o nástupci...
Fabia je jiný případ, ta není v situaci nadčasové octavie. Ta by na trhu neměla překročit sedm let. Takže z toho plyne, že v roce 2006 bude nová.

A bude následovat octavii v tom, že bude podobná stávající fabii, ale s novou technikou?
Následovník fabie bude již podle koncernové strategie designem více odlišný od stávající.

Hodně se mluví o vozu Roomster, který se objevuje dokonce ve zmenšeném modelu i jako dodávka...
Prozradím, že nová fabia bude ve třech modelových řadách, z nichž jedna může být podobná roomsteru. Ovšem půjde o čistě osobní vůz. To, co je občas k vidění, jsou jen takové hrátky hochů z designérského centra.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Automobilka Škoda na autosalonu v Ženevě oficiálně představila novou octavii. (2. března 2004)

Boční pohled na mladoboleslavskou novinku. (2. března 2004)

Před slavnostním odhalením byla nová octavia ukryta pod plachtou. (2. března 2004)

Interiér nové octavie. (2. března 2004)

Šéf automobilky Škoda Vratislav Kulhánek odhaluje novou octavii. (2. března 2004)

Motor FSI v nové octavii.

Nová Octavia dostane i nový turbodiesel o objemu dva litry.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...