Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovka, to není jen octavia

  16:38aktualizováno  16:38
Nová octavia se dočkala při svém oficiálním představení na ženevském autosalonu vesměs příznivého přijetí. Začíná se již uvažovat i o nástupci současné fabie. Z rozhovoru s Vratislavem Kulhánkem, nejvyšším představitelem Škody Auto, vyplývá, že na jeho přípravě se už pilně pracuje.

A je již i rozhodnuto, že bude vyráběn ve třech modelových verzích, z nichž jedna bude mít podobu blízkou populární studii Roomster.

Otázkou však je, zda za dva roky, až se nová fabia představí, už nebude tento typ velkoprostorových karoserií za zenitem. Vždyť už dnes se ví, že to je trochu móda, která v praxi představuje jen hodně kil plechu navíc. Stejné služby přitom dokáže poskytnout dobře vymyšlené kombi...

Tradiční pro Škodovku je, že octavia nepřijde na trh nejprve v nejlevnější verzi, ale spíš půjde o varianty středně a lépe vybavené, takže cena, za niž lze novinku koupit, bude spíše mezi 450 000 a 500 000 korunami. Jinou taktiku zvolil koncern VW při nedávném uvádění nového golfu na trh; vědom si už tak vysoké ceny novinky uvedl hned nejlevnější variantu a ještě se slevou, a dokonce navíc s klimatizací zdarma.

Opel zase v očekávání příchodu nového modelu Astra (shodou okolností ve stejné třídě, jako je golf a octavia) zlevnil dosavadní model. Podobně jako octavia se bude i nadále prodávat souběžně starší i nový. Zákonitě úvodní otázka pro prvního muže Škody Auto Vratislava Kulhánka zněla:

Uvažuje Škoda o něčem podobném jako u golfu?
Ne, rozhodně ne. Máme pro to dva důvody, které vycházejí z rozdílného nazírání na oba modely. Golf si kupuje úplně jiná kategorie zákazníků než octavii. My nabízíme oproti golfu velký zavazadlový prostor. Druhým důvodem ohlášené ceny je to, že letos dáme novinku na trh jen ve velmi omezeném množství; počítáme mezi třiceti až čtyřiceti tisíci vozů, a zdaleka tím nenasytíme zájem.

To také svědčí o vašem velkém sebevědomí...
Ano, věříme si. A už první reakce tady v Ženevě nám naznačují, že oprávněně.

Když navážeme na porovnání octavie s golfem - oba vozy mají stejný technický základ. Existují mezi nimi nějaké podstatné rozdíly v tomto směru?
Ne. Nic dramaticky rozdílného byste tam nenašli.

Hodně se psalo u golfu o nové technologii výroby; ani v té nebude rozdíl?
Tam ano. Jde o to, že my máme u octavií plánovanou kapacitu nějakých 170 000 vozů ročně, zatímco golf milion. Budeme mít nižší stupeň automatizace.

A co dokonalá laserová svařovací technika karoserií?
I v tomto případě bude u octavie méně laserových svarů. Ale opět to souvisí s poměrem plánované výroby a nákladů. Každopádně nová octavia bude vyráběna na nové lince, nová bude i karosárna.

Dostane dosavadní, souběžně vyráběná octavia něco z té nové?
Neuvažujeme o tom; možná nějaké detaily, které však nebudou v celku významné. Spíš budeme podle velikosti zájmu omezovat některé varianty octavie, ty, které se tak nebudou prodávat.

Jak odhadujete poměr výroby staré a nové octavie?
Tento rok bude dosavadního modelu vyrobeno asi 140 tisíc kusů, nového 30 tisíc. Příští rok by se měl poměr obrátit.

Jak dlouho vůbec plánujete výrobu starší verze?
Ještě v roce 2006 se po přesunutí výroby dosavadního modelu do závodu ve Vrchlabí vyrobí podle dnešního odhadu takových 20 tisíc kusů. Ovšem to se bude řídit až podle skutečné poptávky.

Dokdy je taková výroba ještě rentabilní?
To lze těžko říci. U felicie, kde byly hodně rozdílné podmínky, jsme končili při poklesu na nějakých 20 tisíc. Ale to jsme u octavie už někde v roce 2007 až 2008.

Ale abychom pro octavii nezapomněli na fabii, která má již letos na krku "pátý křížek", je tedy nejvyšší čas uvažovat o nástupci...
Fabia je jiný případ, ta není v situaci nadčasové octavie. Ta by na trhu neměla překročit sedm let. Takže z toho plyne, že v roce 2006 bude nová.

A bude následovat octavii v tom, že bude podobná stávající fabii, ale s novou technikou?
Následovník fabie bude již podle koncernové strategie designem více odlišný od stávající.

Hodně se mluví o vozu Roomster, který se objevuje dokonce ve zmenšeném modelu i jako dodávka...
Prozradím, že nová fabia bude ve třech modelových řadách, z nichž jedna může být podobná roomsteru. Ovšem půjde o čistě osobní vůz. To, co je občas k vidění, jsou jen takové hrátky hochů z designérského centra.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Automobilka Škoda na autosalonu v Ženevě oficiálně představila novou octavii. (2. března 2004)

Boční pohled na mladoboleslavskou novinku. (2. března 2004)

Před slavnostním odhalením byla nová octavia ukryta pod plachtou. (2. března 2004)

Interiér nové octavie. (2. března 2004)

Šéf automobilky Škoda Vratislav Kulhánek odhaluje novou octavii. (2. března 2004)

Motor FSI v nové octavii.

Nová Octavia dostane i nový turbodiesel o objemu dva litry.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.