Škoda Octavia Scout | foto: Škoda

Škodovka ukázala Octavii Scout, auto do terénu

  • 203
Jste nakaženi viry Allroad, XC či Crosswagon? Ovšem nepotřebujete, nechcete nebo nemůžete koupit spolu se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol zároveň i dvoumilionové luxusní auto? Pro vaše dilema přichází řešení z Mladé Boleslavi. Octavia II se totiž dnes oficiálně představila v terénní verzi Scout s pohonem všech kol.

Oficiální premiéra
se chystá na konec září do Paříže, už nyní ale automobilka uvolnila definitivní podobu a první technické údaje nové Octavie Scout. Zařadí se téměř na doslovný vrchol momentální nabídky – hned po roomsteru bude ze všech současných škodovek nejvyšší.

S délkou 4581, šířkou 1784 a výškou 1508 mm tlačí na horní hranice kompaktní třídy a ustavuje nové standardy pro budoucí konkurenty. Stilo Uproad je kratší a užší, ovšem také o 62 mm vyšší.

Dosavadní mladoboleslavský terénní guru – Octavia 4x4 – je taktéž rozměrově překonán všemi směry. Do prodeje se první kusy dostanou z kraje roku 2007.

popisek Nepřehlédněte
První skica octavie III

Nový vzhled
zvýšené oktávky obstarávají v první řadě zcela nové nárazníky vpředu s integrovanými mlhovkami, ochrannými prvky z nelakovaného plastu a náběhovými hranami kovových lyžin, chránících podvozek. Jak velí dnešní móda i praktické potřeby, jsou hrany vozu lemovány masivními plastovými pásy a velkými prahovými nástavci s nápisy Scout.

Uvnitř se – podle koncernových regulí – proti sérii naopak nezměnilo prakticky nic. Součástí sériové výbavy je kožený potah volantu, hlavice řadicí páky a ruční brzdy, speciální potahový materiál sedaček a pevné madlo na palubní desce před spolujezdcem. Na přání budou k dispozici nerezové pedály s protiskluzovou úpravou.

Motorizace
je obstarána dvěma koncernovými dvoulitry, známými již z jiných octavií. Šestnáctiventilový čtyřválec 2.0 FSI s přímým vstřikem paliva o výkonu 110 kW a 200 Nm bude volbou vyznavačů klidné síly a čtyřventilový turbodiesel 2.0 TDI PD (103 kW a 320 Nm) zase poskytne bohatý dostatek kroutícího momentu, který se bude v terénu hodit, za nízkou spotřebu nafty.

Naftový agregát standardně obsáhne bezúdržbový částicový filtr, standardem pro oba dvoulitry bude šestistupňová manuální převodovka. O případném automatu se zatím nemluvilo, ovšem je pravděpodobné, že se jej dočkáme. Nelze ani vyloučit nabídku sekvenční dvouspojkové převodovky DSG, která by škodovce zajistila zajímavý primát mezi terénními vozy.

Pohon všech kol
neskrývá žádné překvapení. Přenos síly na zadní nápravu totiž dostala na starost lamelová spojka Haldex, spínaná vzájemným pootočením dvou dílů hnacího hřídele. Je schopná přelévat točivý moment s mírným zpožděním v závislosti na momentálních adhezních podmínkách mezi přední a zadní nápravou.

Světlá výška 179 mm překonává Octavii 4x4 o 16 mm. Zásluhu na tom mají zejména pneumatiky s vysokým profilovým číslem, jejichž obvod je nejspíš největší, jaký se kdy na sériové osobní škodovce ocitl.

Těžký terén si tedy budoucí majitel Scouta neužije, ovšem do toho středního se může vydat bez obav. Zastavit by ho neměla ani sněhová závěj či rozbahněná lesní cesta.

Konkurence
pro Octavii Scout je daná. Bojovně oplastované zvýšené auto nižší střední třídy momentálně totiž nabízí jen Fiat, jehož Stilo Uproad ovšem pohání jen přední náprava.

Octavia Scout nebude sama - prapor po zesnulém Renaultu Scénic RX4 se chystá zvednout Cross Golf, který velkoprostorovou pětimístnou karoserii Golfu Plus posadí na stejný zvýšený podvozek s pohonem všech kol. Nabídka pohonných jednotek bude proti octavii dvojnásobná, ke dvěma shodným dvolitrům přibudou další dva zážehové motoru.

Golf, kvůli potvrzení svého nadřazeného postavení v koncernové hierarchii povolal do služeb i přeplňovaný dvoulitr TFSI o výkonu 147 kW, naopak čelem k masám se postaví základní verze se čtrnáctistovkou, posílenou na 59 kW. Odkaz původního Golfu Country, který svého času přinesl po Pandě 4x4 jako druhý pohon všech kol mezi levné osobáky, nezemřel.

Škoda HOMEless
Nová model z Mladé Boleslavi se nápadně podobá aprílovému žertu iDNES.cz. Více o Škodě HOMEless najdete zde...