Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovka zkouší tiché revoluce

  10:50aktualizováno  10:50
Když minulý týden pronikly na veřejnost snímky, které představují boční tvar údajného nástupce současné octavie, bylo to zhruba ve stejnou dobu, kdy Škoda zvala novináře na slavnost. Ta se uskuteční tento pátek na počest vyrobení 750 tisíc těchto vozů.Předchozí článek s fotogalerií ZDE.

Octavia je povedený aúspěšný automobil, shodují se jak lidé, kteří se zabývají technickou stránkou automobilů, tak i ti, kteří auta prodávají. Ještě v současné době se tvary octavie líbí a také se dobře prodává. Vedoucí činitelé Škody opakovaně tvrdí, že v současnosti není důvod nahrazovat octavii novějším modelem a že premiéra se dá očekávat v roce 2004.

Spor o věrohodnost snímků bez autora

Zřejmě každého, kdo v minulých dnech viděl v tisku nebo na internetu boční pohled na novou octavii, napadne, zda jde vůbec o reálný snímek toho správného vozu. Nejde například o pouhou fantazii člověka zběhlého v počítačové grafice? "S velkou pravděpodobností ne," tvrdí uznávaný motoristický novinář Milan Jozíf. "Domnívám se, že jde o skutečné auto, a dost možná je to opravdu ta octavia, která se zanedlouho začne vyrábět," dodává Jozíf. Pro eventualitu, že se jedná o realitu, hovoří i hlasy dalších lidí, kteří jsou obeznámeni s prostředím ve vývojovém centru Škody. "Řekl bych, že fotka vznikla ve speciální předváděcí místnosti, která je vybavena točnou a je dost velká na to, aby se zasvěcení a povolaní lidé mohli při schvalování modelu na něj dívat z různých úhlů a vzdáleností," uvádí zdroj, který si nepřeje být jmenován kvůli možným potížím v automobilce. Na to, zda se jedná o fotografie skutečného auta, které opravdu spatřilo světlo světa v Mladé Boleslavi, jsme se pochopitelně ptali i pracovníků tiskového oddělení Škoda Auto. "Nic v souvislosti s těmito fotografiemi rozhodně nebudeme komentovat," zněla odpověď mluvčího Evžena Krauskopfa.

Možná se představí už na jaře v Ženevě

Sami představitelé Škody včetně nejvyššího šéfa Vratislava Kulhánka přiznali v některých médiích, že auto, které přijde po octavii, je již hotové. Vratislav Kulhánek například v rozhovoru pro Svět motorů před několika měsíci naznačil, jakým směrem se v této automobilové třídě Škoda ubírá. Podle něho v současné době nepůjde Škoda cestou jakéhosi nafukování aut směrem vzhůru, jako to dělají mnohé jiné automobilky. Tomuto vyjádření auto na fotografii odpovídá. Při hledání odpovědi na to, kdy auto přijde na trh, lze začít například od otázky, kdo stojí za rozšiřováním inkriminované fotografie do médií a proč? Možnou odpověď nabízí Milan Jozíf: "Je zřejmé, že nová octavia bude na podvozkové plošině, na které má příští rok vyjet nový Volkswagen Golf. V posledních letech, vždy když koncern VW vyvinul novou platformu, aplikoval ji nejprve na škodovku. To byl případ minulé octavie, to samé se odehrálo s fabií, po níž teprve přišlo polo." Podle Jozífa se to dá pochopit tak, že Škodovka je pro VW jakousi pokusnou laboratoří, na druhou stranu člověka to může těšit i z toho důvodu, že v nás mají důvěru. "Proto se rozhodně nedá vyloučit, že nová octavia se objeví již v Ženevě na jaře příštího roku, tak aby se před nájezdem golfu stačily vychytat případné mouchy," přichází s dosti revoluční teorií Jozíf. V této souvislosti nelze vyloučit spekulaci, že fotku úmyslně rozšířila v rámci kampaně k novému modelu sama továrna.

Co se už dnes ví o nové octavii

Není toho moc. Na veřejnost pronikly informace o tom, že auto bude mít delší rozvor, tedy vzdálenost mezi přední a zadní nápravou. To se dalo ostatně čekat, jednak vzhledem k tomu, že tyto hodnoty se navyšují prakticky vždy s každým novým modelem automobilek, a jednak i proto, že právě tento parametr vedl u dosavadní octavie ke kritizovanému nedostatku prostoru pro kolena cestujících na zadních sedadlech. Mluví se o sedmi centimetrech ve prospěch nové octavie, některé zdroje udávají dokonce ještě vyšší číslo. To, že nová octavia bude mít jak přední, tak zadní světlomety jiného tvaru, je nabíledni, stejně jako nárazníky, kapota bude s velkou pravděpodobností uprostřed výrazně vyboulená. V interiéru budou muset být v sériové výbavě alespoň dva airbagy. Brzdy budou s největší prevděpodobností u všech octavií opatřeny systémem ABS.

A kam půjde Škoda v dalších letech?

Jakmile se světu představí nová octavia, bude na řadě kombi. "S tímhle typem karoserie lze najisto počítat, protože i v západní Evropě jsou kombíky Škoda dosti populární," tvrdí Milan Jozíf. Do nějakého mezidobí se musí umístit modernizace vzhledu fabie, protože ta je již v poločase svého životního cyklu. Ani v tomto případě se nedá očekávat žádná revoluce, spíše budou na programu kosmetické úpravy, například na nárazníku. Nelze očekávat ani změny, které by od sebe více odlišily jednotlivé v současnosti vyráběné škodovky, tedy fabii, octavii a superb. Hlasy o tom, že škodovky jsou v tomto ohledu až příliš stejné, mluvčí Krauskopf odmršťuje: "Je to náš záměr, chceme, aby lidé hned poznali, že naše vozy mají stejnou tvář, že patří do rodiny Škoda." Oficiální zprávy o tom, na čem se vlastně ve Škodě, a hlavně v jejím vývojovém centru, pracuje, získat zatím pochopitelně nelze. "Přiznat můžeme jen to, že v našem vývojovém centru se pracuje minimálně se střednědobou perspektivou," uvedl v odpovědi na dotaz mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

ROZHOVOR: Tvůrci české legendy se představa o nové tváři octavie celkem líbí

V České republice je málo lidí, kteří mohou k automobilovému designu říci více než Václav Král, tvůrce legendární Tatry 603 a dalších českých vozů.
Laici, kteří se zadívají na obrázek nyní vyráběné octavie a současně popatří na snímek vozu, který zřejmě bude jejím nástupcem, obyčejně říkají, že jde jen o malé změny. Co si o tom myslíte vy?
S tím, že nejde o nějaké dramatické změny, lze souhlasit. Ale já současně říkám - proč by se nějaké velké změny měly konat.
To znamená, že se vám jak současná octavia, tak i její pravděpodobný nástupce líbí?
Ano, uznávám, že toto auto je povedené a má moje sympatie.
Leckdo by však čekal odvážnější, zvláště poté, co se objevily snímky nového Renaultu Mégane, který je považován za přímou konkurenci Škody Octavia...
Mně se nápady lidí z Renaultu velice líbí a jsem rád, že se tvůrcům tohoto auta podařilo své myšlenky prosadit až do výroby. Nicméně, Renault je v tomhle velmi ojedinělý, skoro až bláznivý, prakticky všechny velké automobilky se snaží být spíše konzervativní a v oblasti designu postupovat vpřed po menších krocích.
Vraťme se ke snímku pravděpodobného nástupce octavie. Jak byste jeho linie stručně charakterizoval?
Jedná se o zjemnění a dotažení linií, se kterými přišli už tvůrci předešlé octavie. Na první pohled se jedná o velmi aerodynamický tvar. Je také zřejmý vliv superbu.
Příď se zdá oproti původní octavii poněkud robustnější, střecha a záď splývají v elegantní křivce. Pokud se takové změny skutečně dostanou do výroby, prospěje to octavii?
Myslím, že určitě, a taková octavia bude opět velmi úspěšná, stejně jako nynější verze. Pokud jde o vyšší příď, je to jednak dobrý designérský prvek, ale mohlo by to naznačovat i to, že se pod kapotu jednou dostanou ještě větší a výkonnější motory.
Na linie karoserie v místech, kde střecha přechází v záď, si údajně lidé ve Škodovce již od vzniku minulé octavie velmi zakládají. Myslíte si, že také proto zůstal tento tvar zachován?
Lze souhlasit, že záď vypadá dobře, ale tento tvar je nutný také kvůli aerodynamice.
Takováto karoserie je v porovnání s konkurencí dosti výjimečná. Proč jde podle vás Škoda touto cestou?
Již v době, kdy koncern Volkswagen vstupoval do Škodovky, jeho vedení říkalo, že se v Mladé Boleslavi budou vyrábět rodinná auta. Toho se, jak vidíme, drží stále. Octavia je nejen v Čechách, ale třeba i v Německu a dalších zemích považována za dobré rodinné auto a tenhle parametr bude podle mého názoru splňovat i její nástupce.

Bylo nebylo... Octavia kupé...

Škoda 110R, Garde, Rapid to byla kupé, která se v posledních desetiletích vyráběla v halách mla- doboleslavské automobilky. Vozidla tohoto typu sice na prknech konstruktérů ve vývojovém centru vznikají nadále, což dokládá například na letošním ženevském autosalonu představené kupé na bázi superbu s názvem Tudor, avšak do výroby se zatím nedostala. Ani na bázi nové octavie připravované kupé se s velkou pravděpodobností k zákazníkům nedostane. Podle některých zdrojů tuto karosářskou variantu vedení koncernu teprve nedávno zamítlo. Jiní si myslí, že to v současnosti není směr, kterým by se Škoda ubírala. Podle uznávaného motoristického odborníka a novináře Milana Jozífa je dokonce možné, že auto, jehož snímky se společně s novou octavií minulý týden objevily ve sdělovacích prostředcích, nikdy neexistovalo a vzniklo na počítači úpravou fotografie jedné z verzí (liftbacku) octavie. "Svědčí o tom například sloupky v zadních bočních okénkách, které jsou u běžných čtyř- a pětidveřových automobilů montovány do zadních dveří kvůli možnosti stahovat okénko. V tomto případě takový sloupek postrádá smysl," vysvětluje Jozíf. Naopak designér Václav Král není tak skeptický a soudí, že nějaké práce na kupé, byť třeba ne vlastním škodováckém, se v Mladé Boleslavi mohou dělat. "Pokud vím, proskočily nějaké zprávy o kupé na bázi Volkswagenu Passat, takže by to teoreticky mohlo být toto auto, samozřejmě ovšem opatřené jinými plechy," dodává. Král také tvrdí, že pokud by se o výrobě kupé nakonec rozhodlo, nebyl by problém ani s výběrem vhodných motorů. "Ty v nabídce koncernu Volkswagen rozhodně jsou."

Hlasy z internetu

* Mně se ta údajná nová octavia docela líbí. Ale jak tu již několikrát zaznělo, počkejme nejprve na to, jak to bude vypadat ve skutečnosti. Už se docela těším na nové kombi. Současné kombi je podle mého názoru nejpěknější ze všech kombi.
MPUKI
* Fascinuje mne, kolik lidi nadává na octavii a glorifikuje například peugeot. Myslím si a můj názor sdílí spousta lidí, kteří vědí, o čem mluví (architekti, lidé zabývající se průmyslovým designem) - že octavia, obzvlášť verze combi, je super design, který stále nemá na trhu konkurenci. Snad kromě vozu Alfa Romeo (což je však více extravagantní design) nevím o tak dokonale vizuálně vyváženém designu jako u vozu Octavia Combi.
Pablo
* Ty fotky vypadají docela reálně - nemusela by to být fotomontáž. Vzhled, jak už to u škodovky bývá, není nic moc, ale dá se na to zvyknout. Jenom nevím, proč přichází až v roce 2004. Nevím, kdo si bude kupovat starou oktávku ještě v roce 2004... Jelikož se octavia vyrábí šest let bez výraznější změny a dalších 6 až 7 let se bude vyrábět nová octavia, tak mě napadá stejná analogie jako se Škodou 105, 120. Konstruktéři měli plány, jak ji zlepšit nebo úplně přepracovat, ale bylo jim v tom zabráněno. Stejně to dopadlo i s octavií. Kluci v Německu si postavili hlavu, že tak to prostě nepůjde (pořádné změny), a basta.
Ota
* Kde je kreativita? Mě štve, že Volkswagen utíná nápady našich tvůrců a kdejaký dobrý nápad zavrhne, alespoň co se týká značky Škoda. Potom nápady našich designérů a konstruktérů využívá u jiných svých značek. Ale s tím se asi nedá nic dělat, když dává prachy do Škodovky. Zařadil Škodu do konzervativní větve (bez invence) a všichni musí držet hubu.
Zdeny-77
* Původní octavia byla a je nic moc a ta nová bude to samé. Šedivý průměr. Stejně jako všechny nové usedlé škodovky bez jakékoli invence v designu i čemkoli jiném. Proč se škodovky líbí nebo vyhovují polovině kupců nových vozů? Gaussova křivka. Toť vše.
Zbyněk

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.