Škodovky blízké budoucnosti: Woodster a Roadster

  • 101
Mladoboleslavská automobilka chce v následujících letech rozšířit nabídku modelů. Ke konvenčním škodovkám přibude do roka velkoprostorový roomster a později možná i hravý yeti pro volný čas. Velké automobilky ale nabízejí ještě další modely, určené ke specifičtějším účelům, o kterých by Škoda mohla popřemýšlet.

 

foto100 LET ŠKODOVEK
Pozor! Velká příloha

Začínající designér Michal Vlček, úspěšný účastník posledního ročníku designérské soutěže Peugeotu, navrhl další dvě Škodovky, míříci do segmentů, kam by škodováčtí romantici dozajista také rádi nakoukli.

Praktické uvažování manažerských hlav však říká: NE!

Jen ve snech tak ještě nadlouho zůstanou velké offroady, nebo ladné a silné sporťáky s okřídleným šípem na kapotě.

Woodster: americká škodovka

Velká auta, která se kdysi ráda proháněla terénem, jsou mezi řidiči stále oblíbenější. Třída off-roadů a SUVček je jednou z nejrychleji rostoucích kategorií aut. Co na tom, že jezdí vesměs ve městech, vozí jednoho člověka a pod kapotou mají žíznivý motor hodný autobusu. Pocit výlučnosti, bezpečí a pohodlí negativa přehluší.

Michal Vlček se inspiroval zaoceánskými koráby silnic, které se líně šinou po amerických dálnicích. Autor o woodsteru říká: "Mým hlavním cílem bylo vytvořit něco opravdu velkého, po vzoru amerických kousků."

Woodster nevyniká agresivním nebo futuristickým designem. Sám autor přiznává: "Nad woodsterem jsem v průběhu návrhu hodně přemýšlel, protože už při kresbě mi připadal málo nadčasový. Ale rozhodl jsem se ho přesto dokončit... Výsledkem je design, který je možná až moc současný a střídmý."

Při pečlivém zkoumání na pohled konvenčního auta, které by mohlo bez okoloků vyrazit do provozu, ale odhalíme nápadité detaily. Protiběžné dveře se na podobný typ auta hodí. Když ovšem dojde na "lámání chleba" a podobné řešení má zamířit do výroby, zasáhnou technologové. Náročnou konstrukci a zesílení karoserie bez B sloupku se do praxe nakonec odváží uvést málokdo.

Mladému designérovi se zalíbíl yetiovský první A sloupek s navazujícími ližinami a uplatnil ho i na woodsteru.

Střešní nosiče jsou protaženy až nad pick-upovskou ložnou plochu a poskytují tak dostatek prostoru pro stěhovavé choutky případného uživatele.

Rychle a zběsile - Roadster

Druhým návrhem z dílny Michala Vlčka je Škoda Roadster. Velké, silné a rychlé kupé s kočičíma přimhouřenýma očima a uhlazeným minimalistickým designem.

Legenda jménem Škoda 110R se českým motoristickým nadšencům zažrala do morku kostí. Autor říká, že podobnost je dílem náhody, boční linie roadsteru ale připomínají legendární "eRko" na první pohled.

Aerodynamika byla při tvorbě na prvním místě, jednoduchá příď vozu s úzkými světly se příliš k "okatým" škodovkám současnosti nehlásí. Michal Vlček k tomu říká: "Velká světla, které dnes vidíme na škodovkách, nebudou v budoucnu potřeba, vše zastoupí několik diod. Tím pádem se bude tvar zužovat a zostřovat."

Záď auta autor prozatím pouze naznačil. Na první pohled zaujmou úzká světla, která si rozumí s těmi vpředu. Vše korunují hluboké ráfky kol, které objímají vysportované svaly blatníků.

Oba návrhy jsou přihlášeny do designérské soutěže Škoda auto na téma: Navrhněte automobil budoucnosti.

,