Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky budou z umělé hmoty

  9:24aktualizováno  9:24
Škoda zkouší nový vynález, kterým by mohla utéct konkurenci. V novém voze Roomster zkouší použít víc umělých hmot místo tradiční oceli nebo skla. „Hledáme inovace, například jak nahradit ocel jinými materiály na bázi plastu,“ uvedl šéf Škody Detlef Wittig. Novinku vidí Wittig jako příklad toho, kam by měl jít celý český autoprůmysl - od levné výroby k novým nápadům. Tudy chce vést i Škodu.
Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Auto, automobil, pneumatika - Škoda Auto - ilustrační foto | foto: Škoda AutoiDNES.cz

ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde

* Šéf Škody: Víc českých dělníků už nepotřebuji

*U nového roomsteru se zkoušejí plasty místo skla a oceli

* Šéf Škody chce víc takových vynálezů v Česku


Roomster, který se ukáže světu příští měsíc, ještě tolik převratný nebude. Ale „jednoho dne“ by toto auto, které je netradiční i svou vizáží, mohlo mít z plastů zadní dveře, okna nebo části náprav.

Škodě utekly obrázky roomsteru

Více ZDE

Výrobci aut hledají čím dál častěji možnosti, jak nahradit drahou ocel nebo sklo plastem. „Je to logické, cena oceli šla nahoru čím dál rychleji,“ vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Není to ale návrat k trabantům, ten byl z laminátu,“ dodal Šípek. Plasty jsou také lehčí a auto díky tomu má menší spotřebu.

Novinka z Liberce
Nový trend už loni ukázal liberecký podnik Peguform, dnes Cadence Innovation, když oznámil velkou investici do vývoje takzvaných „polykarbonátů“ pro využití v autech. Cadence, jeden z důležitých dodavatelů Škody, se chystá na Liberecku stavět nový závod na výrobu polykarbonátových skel.

Polykarbonát je zvláštní druh, který si pro své vlastnosti získává čím dál větší oblibu. Je totiž pevný, lehký a pružný, vysoce odolný proti nárazu, používá se například do čoček u brýlí. Cadence se ve vývoji spojil s podnikem General Electric a německým Bayerem.

Polykarbonátová skla se ve světě už vyrábějí, jejich většímu rozšíření brání to, že jdou při mechanickém namáhání lehce poškrábat. Americké ministerstvo dopravy už dalo povolení používat takové materiály na všechna skla kromě předního. Podobný materiál už využil na střešní okno například Mercedes pro vůz třídy A. Německá Hella používá polykarbonáty například na světla.

„Připravujeme takovou technologii, která bude mít tak odolnou ochrannou vrstvu, že bude možné materiál použít i na zadní sklo automobilu,“ řekl loni v listopadu šéf firmy Pavel Neuman. Polykarbonáty mají i další výhody. „Dají se dobře tvarovat a jsou bez problémů recyklovatelné,“ dodal investiční ředitel Cadence Innovation Lubošl Kos.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. V oblibě je také lehký hliník, Audi z něj v roce 1999 udělalo celý model A2. V interiérech se stále více uplatňují recyklované materiály. Porsche, Audi nebo BMWdělají keramické brzdy.

Nové nápady mají podle šéfa Škody pomoci Česku v tom, aby rostla jak ekonomika, tak platy. Na autech je nyní země hodně závislá. Loni se jich díky nástupu kolínské automobilky vyrobilo 600 tisíc. Včera statistici zveřejnili nová čísla, že celý průmysl roste o sedm procent, ale výroba aut skoro o 28 procent. Roste i prodej nových aut - loni o 7,6 procenta na 166 423 aut.

ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.