ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde
* Šéf Škody: Víc českých dělníků už nepotřebuji
*U nového roomsteru se zkoušejí plasty místo skla a oceli
* Šéf Škody chce víc takových vynálezů v Česku
Roomster, který se ukáže světu příští měsíc, ještě tolik převratný nebude. Ale „jednoho dne“ by toto auto, které je netradiční i svou vizáží, mohlo mít z plastů zadní dveře, okna nebo části náprav.
Novinka z Liberce
Nový trend už loni ukázal liberecký podnik Peguform, dnes Cadence Innovation, když oznámil velkou investici do vývoje takzvaných „polykarbonátů“ pro využití v autech. Cadence, jeden z důležitých dodavatelů Škody, se chystá na Liberecku stavět nový závod na výrobu polykarbonátových skel.
Polykarbonát je zvláštní druh, který si pro své vlastnosti získává čím dál větší oblibu. Je totiž pevný, lehký a pružný, vysoce odolný proti nárazu, používá se například do čoček u brýlí. Cadence se ve vývoji spojil s podnikem General Electric a německým Bayerem.
Polykarbonátová skla se ve světě už vyrábějí, jejich většímu rozšíření brání to, že jdou při mechanickém namáhání lehce poškrábat. Americké ministerstvo dopravy už dalo povolení používat takové materiály na všechna skla kromě předního. Podobný materiál už využil na střešní okno například Mercedes pro vůz třídy A. Německá Hella používá polykarbonáty například na světla.
„Připravujeme takovou technologii, která bude mít tak odolnou ochrannou vrstvu, že bude možné materiál použít i na zadní sklo automobilu,“ řekl loni v listopadu šéf firmy Pavel Neuman. Polykarbonáty mají i další výhody. „Dají se dobře tvarovat a jsou bez problémů recyklovatelné,“ dodal investiční ředitel Cadence Innovation Lubošl Kos.
Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.
Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. V oblibě je také lehký hliník, Audi z něj v roce 1999 udělalo celý model A2. V interiérech se stále více uplatňují recyklované materiály. Porsche, Audi nebo BMWdělají keramické brzdy.
Nové nápady mají podle šéfa Škody pomoci Česku v tom, aby rostla jak ekonomika, tak platy. Na autech je nyní země hodně závislá. Loni se jich díky nástupu kolínské automobilky vyrobilo 600 tisíc. Včera statistici zveřejnili nová čísla, že celý průmysl roste o sedm procent, ale výroba aut skoro o 28 procent. Roste i prodej nových aut - loni o 7,6 procenta na 166 423 aut.