Škoda Auto, automobil, pneumatika

Škoda Auto, automobil, pneumatika - Škoda Auto - ilustrační foto | foto: Škoda Auto, iDNES.cz

Škodovky budou z umělé hmoty

  • 167
Škoda zkouší nový vynález, kterým by mohla utéct konkurenci. V novém voze Roomster zkouší použít víc umělých hmot místo tradiční oceli nebo skla. „Hledáme inovace, například jak nahradit ocel jinými materiály na bázi plastu,“ uvedl šéf Škody Detlef Wittig. Novinku vidí Wittig jako příklad toho, kam by měl jít celý český autoprůmysl - od levné výroby k novým nápadům. Tudy chce vést i Škodu.

ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde

* Šéf Škody: Víc českých dělníků už nepotřebuji

*U nového roomsteru se zkoušejí plasty místo skla a oceli

* Šéf Škody chce víc takových vynálezů v Česku


Roomster, který se ukáže světu příští měsíc, ještě tolik převratný nebude. Ale „jednoho dne“ by toto auto, které je netradiční i svou vizáží, mohlo mít z plastů zadní dveře, okna nebo části náprav.

Škodě utekly obrázky roomsteru

Více ZDE

Výrobci aut hledají čím dál častěji možnosti, jak nahradit drahou ocel nebo sklo plastem. „Je to logické, cena oceli šla nahoru čím dál rychleji,“ vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. „Není to ale návrat k trabantům, ten byl z laminátu,“ dodal Šípek. Plasty jsou také lehčí a auto díky tomu má menší spotřebu.

Novinka z Liberce
Nový trend už loni ukázal liberecký podnik Peguform, dnes Cadence Innovation, když oznámil velkou investici do vývoje takzvaných „polykarbonátů“ pro využití v autech. Cadence, jeden z důležitých dodavatelů Škody, se chystá na Liberecku stavět nový závod na výrobu polykarbonátových skel.

Polykarbonát je zvláštní druh, který si pro své vlastnosti získává čím dál větší oblibu. Je totiž pevný, lehký a pružný, vysoce odolný proti nárazu, používá se například do čoček u brýlí. Cadence se ve vývoji spojil s podnikem General Electric a německým Bayerem.

Polykarbonátová skla se ve světě už vyrábějí, jejich většímu rozšíření brání to, že jdou při mechanickém namáhání lehce poškrábat. Americké ministerstvo dopravy už dalo povolení používat takové materiály na všechna skla kromě předního. Podobný materiál už využil na střešní okno například Mercedes pro vůz třídy A. Německá Hella používá polykarbonáty například na světla.

„Připravujeme takovou technologii, která bude mít tak odolnou ochrannou vrstvu, že bude možné materiál použít i na zadní sklo automobilu,“ řekl loni v listopadu šéf firmy Pavel Neuman. Polykarbonáty mají i další výhody. „Dají se dobře tvarovat a jsou bez problémů recyklovatelné,“ dodal investiční ředitel Cadence Innovation Lubošl Kos.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. V oblibě je také lehký hliník, Audi z něj v roce 1999 udělalo celý model A2. V interiérech se stále více uplatňují recyklované materiály. Porsche, Audi nebo BMWdělají keramické brzdy.

Nové nápady mají podle šéfa Škody pomoci Česku v tom, aby rostla jak ekonomika, tak platy. Na autech je nyní země hodně závislá. Loni se jich díky nástupu kolínské automobilky vyrobilo 600 tisíc. Včera statistici zveřejnili nová čísla, že celý průmysl roste o sedm procent, ale výroba aut skoro o 28 procent. Roste i prodej nových aut - loni o 7,6 procenta na 166 423 aut.

ČTĚTE VELKÝ ROZHOVOR S DETLEFEM WITTIGEM ...zde

,