Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky, kterými jsme mohli jezdit: locusta a třídveřový favorit

  11:52aktualizováno  11:52
Sportovní kupé, které bylo schopno jet rychlostí až 173 kilometrů za hodinu, třídveřový hatchback, který se nápadně podobal první generaci Vokswagenu Golf, kabriolet Škody 1000 nebo třídveřová Škoda Favorit vytvořená italskými designéry.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara | foto: iDNES.cz

To jsou jen některé ze škodovek z let 1960 a 1990, jejichž vývoj skončil ve fázi prototypu. Někdy byly příčinou technické problémy, častěji za to ale mohla chybějící koncepce automobilového vývoje v tehdejším Československu a dalších zemích takzvaného východního bloku.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara

Jedním z nejnadanějnějších projektů byla Škoda 760, vznikající ve spolupráci s východními Němci. V plánu bylo, že v roce 1975 se vyrobí 600 tisíc kusů vozů s motorem vpředu.

Tři sta tisíc v tehdejším Československu, druhá polovina v NDR. Československá strana měla zajistit především výrobu motorů, spojek a zadních náprav, Němci měli dodávat převodovky, přední nápravy, řízení a řadu dalších položek.

Kupé Škoda 783Roadster Š 911 s otevřenou střechouŠkoda Furgonet




První funkční vzorek Škody 760 s motorem 1,1 litru absolvoval do roku 1973 přes 50 tisíc kilometrů. Poté byl do vozu namontován silnější motor 1,3 litru.

Na designu karoserie se v roce 1973 podílela firma z Turína Ital Design pod vedením jejího šéfa Giorgetta Giugiara.

Prakticky už při jejím vytváření ale začínalo být stále jistější, že projekt Škody 760 neskončí úspěšně. Na vině byla německá strana.

Definitivní zastavení padlo v dubnu 1973 po projevu Ericha Honeckera, šéfa východoněmecké komunistické strany SED.

"Předložená koncepce dalšího rozvoje výroby osobních automobilů v NDR není ještě zralá k rozhodnutí,“ uvedl Honecker, který tak nad Škodou 760 prakticky udělal kříž. Československá strana projekt oficiálně uzavřela o rok později.

Chcete vědět více?

Jak vypadaly škodovky, které se nikdy nedostaly do sériové výroby? Jaké škodovky do terénu vznikaly na Novém Zélandě? A jak vypadala bugina pro zábavu s logem Škoda? Dočtete se v zítřejší příloze MF DNES.

Škoda Locusta

Zdroj: Škoda, zapomenuté vozy 1960 – 1990, vydalo nakl. Grada Publishing

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.