Škoda P760 s karoserií od Giugiara

Škoda P760 s karoserií od Giugiara | foto: iDNES.cz

Škodovky, kterými jsme mohli jezdit: locusta a třídveřový favorit

  • 25
Sportovní kupé, které bylo schopno jet rychlostí až 173 kilometrů za hodinu, třídveřový hatchback, který se nápadně podobal první generaci Vokswagenu Golf, kabriolet Škody 1000 nebo třídveřová Škoda Favorit vytvořená italskými designéry.

To jsou jen některé ze škodovek z let 1960 a 1990, jejichž vývoj skončil ve fázi prototypu. Někdy byly příčinou technické problémy, častěji za to ale mohla chybějící koncepce automobilového vývoje v tehdejším Československu a dalších zemích takzvaného východního bloku.

Škoda P760 s karoserií od Giugiara

Jedním z nejnadanějnějších projektů byla Škoda 760, vznikající ve spolupráci s východními Němci. V plánu bylo, že v roce 1975 se vyrobí 600 tisíc kusů vozů s motorem vpředu.

Tři sta tisíc v tehdejším Československu, druhá polovina v NDR. Československá strana měla zajistit především výrobu motorů, spojek a zadních náprav, Němci měli dodávat převodovky, přední nápravy, řízení a řadu dalších položek.

Kupé Škoda 783Roadster Š 911 s otevřenou střechouŠkoda Furgonet




První funkční vzorek Škody 760 s motorem 1,1 litru absolvoval do roku 1973 přes 50 tisíc kilometrů. Poté byl do vozu namontován silnější motor 1,3 litru.

Na designu karoserie se v roce 1973 podílela firma z Turína Ital Design pod vedením jejího šéfa Giorgetta Giugiara.

Prakticky už při jejím vytváření ale začínalo být stále jistější, že projekt Škody 760 neskončí úspěšně. Na vině byla německá strana.

Definitivní zastavení padlo v dubnu 1973 po projevu Ericha Honeckera, šéfa východoněmecké komunistické strany SED.

"Předložená koncepce dalšího rozvoje výroby osobních automobilů v NDR není ještě zralá k rozhodnutí,“ uvedl Honecker, který tak nad Škodou 760 prakticky udělal kříž. Československá strana projekt oficiálně uzavřela o rok později.

Chcete vědět více?

Jak vypadaly škodovky, které se nikdy nedostaly do sériové výroby? Jaké škodovky do terénu vznikaly na Novém Zélandě? A jak vypadala bugina pro zábavu s logem Škoda? Dočtete se v zítřejší příloze MF DNES.

Škoda Locusta

Zdroj: Škoda, zapomenuté vozy 1960 – 1990, vydalo nakl. Grada Publishing