Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky s motory 1.6 se zbavily plynových bolestí

aktualizováno 
Problémy, které dosud existovaly s úpravami motorů Škoda Felicia 1.6 a Škoda Octavia 1.6 a některých dalších automobilů na plyn, jsou i v Česku vyřešeny.
Problémy, které dosud existovaly s úpravami motorů Škoda Felicia 1.6 a Škoda Octavia 1.6 a některých dalších automobilů na plyn, jsou i v Česku vyřešeny. Ministerstvo dopravy totiž schválilo k použití - a ve Škodách 1.6 dokonce za nejjednodušších a nejlevnějších úředních formalit - v zemi vůbec první techniku založenou na přímém vstřikování plynu. "Jedná se o holandské zařízení AG Autogas Systems. Je k dispozici pro škodovky s motory 1.6, ale i pro šest desítek dalších modelů," říká Tomáš Hanzl, předseda LPG klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje zájemce o cestování na propan-butan z celé re publiky. Hanzl rovněž zastupuje holandskou firmu v Česku. Plynová technika, která dosud byla v tuzemsku k dispozici, hlavně vozům Škoda s motory 1.6 nesvědčila. Výjimečné nebývaly zpětné zášlehy směsi paliva do sacího potrubí, které se často roztrhlo. "Dosud obvyklé potíže s poničeným sacím potrubím a někdy i vzduchovým filtrem, které v minulém období vedly k omezení, či snad dokonce k zastavení přestaveb vozů Škoda s motory 1.6 a jiných aut s plastovým sáním na propanbutanový pohon, jsou vyřešeny tím, že při přímém vstřikování paliva už není sací potrubí naplněno plynnou směsí," zjednodušeně vysvětluje Tomáš Hanzl. "Novinka AG Autogas Systems představuje další vývojový stupeň automobilové plynové techniky. Sice to ještě není plnohodnotné vícebodové vstřikování, ale každopádně jde o špičku z toho, co je v zemi k mání," uvádí Jiří Konečný, šéf odboru ministerstva dopravy, kde zmíněné výrobky schvalují k použití v motorových vozidlech. Tomáš Hanzl tvrdí, že nové zařízení posunuje - pokud se týká výkonů a spotřeby - cestování s autem upraveným na propanbutanový pohon ke kvalitě takřka srovnatelné s benzinem, přičemž náklady na plyn jsou asi poloviční a úspora představuje zhruba korunu na každém kilometru. Novinka s montáží do vozu stojí 36 tisíc korun s válcovou a téměř 40 tisíc s toroidní nádrží, umístěnou v prostoru rezervního kola a nezmenšující kufr. Ve srovnání s původní a i v tuzemsku už takřka desetiletí používanou plynovou technikou pro nejjednodušší staré karburátorové škodovky či žigulíky to je zhruba trojnásobek. Majiteli moderního vozu se tedy investice do špičkové techniky vrátí po 35 tisících až 40 tisících kilometrech. To pro rodinného motoristu představuje zhruba tři roky ježdění, zatímco u mnoha firem zmíněnou porci kilometrů auta zvládají ani ne za rok. "Stará a jednoduchá plynová zařízení, která umožňovala jízdu s výkonem zhruba o deset procent nižším, a naopak spotřebou zvýšenou až o deset procent ve srovnání s benzinem, montovalo v zemi zhruba 450 firem, někdy i v garážích. S novou technikou však budou pracovat jen opravdoví, dobře vyškolení a kvalitně vybavení odborníci. Předpokládám, že v zemi bude jen dvacet až třicet dealerů," doplňuje Tomáš Hanzl. Vývoj a výroba plynové techniky se dostaly nejdál v Itálii a v Nizozemsku, přičemž ve druhé ze zmíněných zemí mají větší zkušenosti se zařízeními sice dražšími, ale technicky dokonalejšími. Například systém s přímým vstřikem plynu se v Nizozemsku využívá už čtyři roky a jako světová novinka tam je nyní připraveno také vícebodové vstřikování plynu. "To se do Česka jakožto technika pro nejmodernější auta dostane už začátkem roku 2001," sděluje Tomáš Hanzl.

Viz Škoda Octavia 1.6 LPG... str. 6
Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.