Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovky se podobají Volvu

aktualizováno 
Šéfdesignér Škody Auto Thomas Ingenlath (37 let) pochází z německého Krefeldu, pracuje v Mladé Boleslavi a bydlí v Praze.
Šéfdesignér Škody Auto Thomas Ingenlath (37 let) pochází z německého Krefeldu, pracuje v Mladé Boleslavi a bydlí v Praze. V automobilce řídí padesát lidí, kteří pracují na tvarech vozů Škoda Většina jeho podřízených pochází z Česka a Slovenska škodovky však kreslí také odborníci z dalších zemí. "Navrhujeme mezinárodní výrobek, potřebujeme proto skupinu lidí z různých koutů světa V mém týmu jsou Maďaři, Angličané i Kanaďané, " říká Thomas Ingenlath, který před rokem vystřídal ve funkci šéfdesignéra Belgičana Dirka van Braeckla Muže, jenž pro Škodu Auto vytvořil nejdříve octavii, potom fabii a nakonec i studii Montreux.

AUTO JE VĚC EMOCE

Jaký máte pocit, když rozhodujete, jak bude vypadat automobil, tedy něco, co lidé milují, potřebují a hlavně dennodenně vidí?

Vývoj automobilu - to je dlouhý proces. Nerozhoduji se proto ze dne na den. Než padne definitivní verdikt, uplyne i několik let. Někdy se objeví tlaky, aby auto vzniklo dříve než za obvyklé čtyři roky, ale takto urychlený vůz nemůže být dostatečně zralý. I po tak dlouhé době, během níž automobil vzniká, musím přiznat, že ve finále napůl rozhoduje hlava a napůl intuice. Auto prostě zůstává emocionálním produktem.

S kým diskutujete o tom, jak bude nový vůz vypadat?

Navrhování auta má dvě roviny. Jedna je odborná, kterou denně probíráme s kolegy. Druhá je trochu jiná. Spokojené musí být vedení firmy, ale i veřejnost. Důležité jsou například reakce novinářů a lidí po představení nových modelů na autosalonech.

Je složité najít v Česku automobilové designéry?

Problémem jsou vzdělaní designéři. Proto návrháři z Česka musí na začátku svého působení ve Škodě Auto projít důkladným zaškolením u kolegů z jiných zemí.

Vy jste studoval v Německu a Anglii, leč pro mnohé je synonymem pro nejlepší design automobilů Itálie. Nechtěl byste - kdyby se dal vrátit čas - studovat právě na jihu Evropy?

Miluji italská auta nadevše. Ale jedna věc je, co mám rád, a druhá, co dělám. Jsem více spjat s německým designem a německou kulturou. To znamená, že je mi blízký funkcionalismus a německá architektura

DESIGNÉR MÁ FABII

Jakým autem jezdíte?

Mezi Prahou a Mladou Boleslavi cestuji fabií. I proto, že perfektně musím znát produkt, na němž pracuji.

Udělal byste na tvarech fabie něco jinak?

To, co jednou na fabii změníme, uvidíte, ale zatím o tom nemluvíme. Chystáme více variant. Jedna může být jen kosmetická a druhá plná velkých až extrémních změn, ale konečné rozhodnutí padne až za čas. Dnes je na taková rozhodnutí ještě brzy.

Je pro vás složité vymýšlet úpravy fabie, kterou vytvořil váš předchůdce? Nebo by bylo jednodušší upravovat vaše dílo?

Skutečnost, že nepatřím k autorům fabie, má své výhody. Nejsem tak spjat s jejími dnešními tvary a třeba se nebudu bát změnit něco, na čem by mému předchůdci osobně záleželo. Mám větší odstup od věci.

Zkusme si představit, že přijedete do Austrálie, kde téměř nikdo škodovky nezná. Jak byste tamním zvědavcům popsal fabii a octavii?

Asi jako moderní, ale ne módní auta. Jako vozy s láskou k detailu a vášní k praktickému využití, které představuje vysokou hodnotu za přijatelné peníze. Škodovky bych představil jako automobily s výraznou přední maskou, jež je snadno zapamatovatelná a lidé ji mezi jinými rychle poznají. Pokud by Australané znali všechny ostatní značky mimo škodovky, řekl bych jim, že se škodovky podobají Volvu.

A řekl byste i to, že máte připravený velký model s pracovním názvem Montreux, který jako by z oka vypadl Volkswagenu Passat?

Pokud se podíváte na studii, je jasné, že nevymýšlíme kompletně nový automobil.

ŠKODA 120 JE ROMANTICKÁ

Nelze tedy pro budoucnost vyloučit, že některá škodovka bude naprosto stejná jako například volkswagen, jen loga budou různá?

Může se to stát, ale jedině v daleké budoucnosti. Nyní je naše strategie jiná. Chceme vytvářet škodovky s individuální linií. Jasným důkazem je naše oddělení, které by tu jinak nemuselo být. Právě nyní tady vyrůstá velké předváděcí centrum za několik milionů, ve kterém i několikrát měsíčně budeme představenstvu ukazovat, na čem právě pracujeme.

Víte, které auto je nejrozšířenější na zdejších silnicích?

To víte asi lépe než já.

Škoda 120. Jak se vám líbí?

Má v sobě kus romantiky. Kdybych měl v Česku potkávat jen Škody 120, asi bych neměl dobrý pocit. Ale když je vidím jen občas, dostávám takový osvěžující, romantický pocit. Jak těchto aut ubývá, tak mizí i kus zdejší minulosti. To má pro vás jistě pozitivní aspekty.

Váš kolega, technický šéf Škody Auto Wilfried Bockelmann, vlastní dnes již historický kabriolet, Škodu Felicia. Nepřemýšlíte také o nějakém veteránovi vyrobeném v Mladé Boleslavi?

Mám rád pocit z nastupování do nového auta. Samozřejmě se mi líbí design některých veteránů; ale představa, že bych měl řídit staré auto na dlouhé cestě, třeba z Wolfsburgu do Česka, mě neláká. Ale nevylučuji, že si někdy později veterána pořídím.

Čím si vysvětlujete, že lidé téměř nekriticky uctívají dnes vyráběnou Škodu Octavia, ale tvary menší fabie už přece jen budí diskuse?

Asi je to tím, že jde o naprosto rozdílné třídy aut. V kategorii, v níž se pohybuje octavia, jsou auta elegantní, klasičtější, připadají mi více vyspělá. Nižší střední třída má delší historii než kategorie malých vozů; kam patří fabia. Menší auta jsou polarizovanější, mají extrémnější charakter, jsou více individualistická i ve svých tvarech. Proto se jednomu líbí a jinému méně.

Která ze tří karosářských variant fabie se vám líbí nejvíce?

Krátká pětidveřová verze je sportovní, proto je mi nejbližší. Dovedu si ale představit, jak se například ve Španělsku bude líbit sedan a Češi budou mít rádi kvůli praktickým vlastnostem kombíka.

ŠKODA NEBUDE JAKO FORD

Můžeme u škodovek v nejbližších letech očekávat nějakou výraznou změnu?

Nemáme akutní potřebu něco na designu významně měnit, jako například automobilka Ford, když se rozhodla pro New Edge design odstartovaný Focusem.

Nedávno se v nabídce Škody objevila tmavozlatá barva. Je to jen módní výstřelek?

Tato barva osvěžuje nabídku klasických barev, které budou v nabídce ke škodovkám vždy. Mám na mysli klasickou stříbrnou, bílou nebo modrou. Myslím, že prim hraje stříbrná, ta škodovkám sluší nejvíce. I ta se však mění, její odstíny nejsou stejné.

Jak bude vypadat auto za dvacet let?

Jisté je, že stále ještě nebude létat. Automobily budou podobné těm dnešním. Oproti současnosti ale určitě přibude více nových konceptů, které se budou snažit nahradit dnešní vozy.

***

Thomas Ingenlath Narodil se 7. dubna 1964 v německém Krefeldu. Vystudoval automobilový design na vysoké škole ve Pforzheimu v Německu. Studium si potom doplnil v Londýně na Royal College of Art. Od roku 1991 působil u Audi jako designér pro exteriéry, v roce 1995 stanul v čele oddělení exteriéru značky Volkswagen. Od března 2000 vede oddělení designu ve Škodě Auto.

Jak se rodí automobil

1. krok: Kreslení. Vznik prvních tvarů trvá dva až tři měsíce. Jen někteří tvůrci využívají v této fázi počítače, většina kreslí rukou.

2. krok: Tejpování. Designéři kreslí obrysy auta zepředu, zezadu i ze strany, poprvé v měřítku 1:1. Proto, aby byly jasné proporce mezi plechem a prosklenými plochami, ale také kvůli tomu, aby byly zřetelné převisy karoserie. Druhá část trvá asi tři měsíce.

3. krok: Modelování. Většinou vznikají dva různé plastelínové modely. Poprvé se tak rodí nový automobil. Oproti běžné plastelíně se používá tvrdší, ale lépe opracovatelný materiál. Uplynul zhruba rok od prvních nákresů.

4. krok: Produkčně-technická fáze. Vybraný model se přizpůsobuje technickým nárokům. Designéři řeší mnohé technické úpravy. Práce trvají už dva roky.

5. krok: Příprava výroby. Další dva roky se nesou ve znamení přípravy výroby, dolaďování detailů a testování automobilu. Od prvních tahů tužkou uplynuly celkem čtyři roky. Až nyní je nový automobil hotov.


Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.