Škodovky v testu dopadly průměrně

  • 19
Testy Euro NCAP počínaje Škodou Fabia prošly všechny další vozy z Mladé Boleslavi. Tím posledním byla nová Škoda Octavia. Jak si škodovky vedly?

Dlouhodobě prodejně nejúspěšnější Škoda Fabia tvrdou zkouškou Euro NCAP prošla už před pěti lety společně s dalšími 13 malými vozy, jako jsou Peugeot 206, Renault Clio, Ford Fiesta nebo Volkswagen Polo.

Nejnovější automobily jsou o poznání bezpečnější, ale ve srovnání s konkurenty, z nichž část už změnila tvář, si fabia nevedla špatně.

Celkově získala čtyři hvězdičky a 26 bodů. Lépe na tom byla pouze Toyota Yaris, která si odvezla o dva body více.

Fabii navíc výrazně znevýhodnila absence druhého airbagu. Jak tehdy výsledky testu shrnula sama Euro NCAP? „Škoda Fabia je pevné malé auto, které nabízí dostačující ochranu,“ vysvětloval bývalý šéf zkoušek Euro NCAP a prezident Mezinárodní automobilové federace FIA Max Mosley.

Při čelním nárazu airbag řidiče a předpínače bezpečnostních pásů zabránily kontaktu řidičova těla s volantem. Vyšší nebezpečí znamenaly pouze tvrdé plasty, které mírně ohrožovaly řidičovu pravou nohu. Při bočním nárazu se řidičova hlava střetla se sloupkem, ale jeho obložení zamezilo vážnějšímu zranění.

Euro NCAP kritizoval absenci výrazného upozornění na možnost zranění nebo smrti dítěte přepravovaného v autosedačce na místě spolujezdce při aktivaci čelního airbagu.

Octavia se zlepšila

První generace Škody Octavia dostala v roce 2001 za čelní a boční náraz 25 bodů a čtyři hvězdičky, její nástupce má hvězdičky rovněž čtyři, ale vybojoval o dva body více. Pro starší octavii, dnes označovanou jako Tour, byly čtyři hvězdičky dobrým výsledkem, nová verze ve srovnání s konkurencí však pokulhává.

„Octavia (Tour) nabízí dostatečně silný prostor pro cestující, ačkoli prostor v oblasti pedálů byl při čelním nárazu porušen. Tlak na hrudník řidiče a spolujezdce byl poměrně velký,“ informují organizátoři testu. Kritice se nevyhnula ani ochrana cestujících v oblasti klína a dolní části nohou.

Nová octavia v minulém roce prošla testem už vybavená čelními i bočními airbagy. Bez větších problémů se vůz vypořádal s čelním nárazem, kdy problémy hrozí pouze při kontaktu řidičova kolena s palubní deskou. Plný počet bodů si octavia odnesla za boční náraz.

Superb jen průměrný

Superb, největší vůz z Mladé Boleslavi, sice ukořistil čtyři hvězdičky, ale za úspěch se to považovat nedá. Zvláště když při čelním nárazu došlo k úderu řidičovy hlavy přes airbag o volant.

Navíc bylo zjištěno i závažné poškození karoserie, a posádku tak ochránily pouze samonavíjecí bezpečnostní pásy s předpínači. Lepších výsledků superb dosáhl při boční nárazu. Špatně naopak dopadl při srážce s chodcem. Nezískal totiž ani bod. „Hrozný výsledek,“ nebrala si servítky Euro NCAP.

Škoda Fabia v crashtestu EuroNCAP