Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda a VW v letech 2009 - 2013 prodaly v ČR přes 150 000 dieselů

  17:09aktualizováno  17:09
Automobilky Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 000 nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením homologačního měření emisí ve výfukových plynech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek.

Škoda prodala v Česku od roku 2009 do roku 2013 přes 120 000 aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36 000 vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189.

Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se však dovezly také další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.

Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda podle své výroční zprávy použila jen v roce 2013 celkem 68 892 motorů typu EA 189. Nyní do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle automobilky problém netýká.

Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu.

Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy prostřednictvím své organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Návštěva servisu nebude povinná a motorista bude moci dál nezkontrolovaným autem jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce.

Ministerstvo uvedlo, že zatím nemá údaje o počtu vozidel, kterých by se to týkalo, i když si informace od výrobců vyžádalo. Situaci prověřuje ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy, spolupracuje také s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde se homologují vozidla tovární značky Škoda pro evropský trh. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU.

Skandál vypukl o víkendu, když americká agentura pro životní prostředí oznámila, že Volkswagen do některých dieselových vozů v USA dával software, který rozpoznal, kdy je auto na homologační emisní kontrole a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství škodlivin ve výfukových plynech než při běžném provozu. Koncern VW poté přiznal, že problém se týká až 11 milionů aut na celém světě.

Podle Petra Říhy ze společnosti Dekra, která se zabývá provozem STK, jsou americká homologační pravidla jiná a přísnější než ta evropská. Proto není jasné, zda by měla úprava v Evropě význam. Při běžných emisních kontrolách v STK by se podle něj úprava projevit neměla a motoristé se ani nemají obávat toho, že by po opravení softwaru automobilkou jejich vozidlo neprošlo.

Podle experta na automobilový trh Rolanda Zsilinszkého nebude mít celá kauza na chování spotřebitelů významnější vliv. „Co se týká emisí, tak sice patří mezi deset nejčastějších požadavků na kupované vozidlo, ale není to zásadní rozhodovací činitel. Převládají požadavky na cenu, komfort, spotřebu a servisní síť. U ceny je to pak nejen nákupní cena, ale i náklady na provoz prodejní cena po čtyřech až šesti letech,“ řekl.

Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut v ČR se v posledních pěti letech pohybuje okolo 40 procent.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Nadvláda Tesly končí, Mercedes se pouští do elektromobility

Mercedes-Benz EQC

Elektrický Mercedes EQC je nové kladivo na Teslu. Má přes 400 koní a ujede údajně až 450 kilometrů. Prodávat se začne v...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz