Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda a VW v letech 2009 - 2013 prodaly v ČR přes 150 000 dieselů

  17:09aktualizováno  17:09
Automobilky Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 000 nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením homologačního měření emisí ve výfukových plynech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek.

Škoda prodala v Česku od roku 2009 do roku 2013 přes 120 000 aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36 000 vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189.

Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se však dovezly také další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.

Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda podle své výroční zprávy použila jen v roce 2013 celkem 68 892 motorů typu EA 189. Nyní do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle automobilky problém netýká.

Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu.

Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy prostřednictvím své organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Návštěva servisu nebude povinná a motorista bude moci dál nezkontrolovaným autem jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce.

Ministerstvo uvedlo, že zatím nemá údaje o počtu vozidel, kterých by se to týkalo, i když si informace od výrobců vyžádalo. Situaci prověřuje ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy, spolupracuje také s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde se homologují vozidla tovární značky Škoda pro evropský trh. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU.

Skandál vypukl o víkendu, když americká agentura pro životní prostředí oznámila, že Volkswagen do některých dieselových vozů v USA dával software, který rozpoznal, kdy je auto na homologační emisní kontrole a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství škodlivin ve výfukových plynech než při běžném provozu. Koncern VW poté přiznal, že problém se týká až 11 milionů aut na celém světě.

Podle Petra Říhy ze společnosti Dekra, která se zabývá provozem STK, jsou americká homologační pravidla jiná a přísnější než ta evropská. Proto není jasné, zda by měla úprava v Evropě význam. Při běžných emisních kontrolách v STK by se podle něj úprava projevit neměla a motoristé se ani nemají obávat toho, že by po opravení softwaru automobilkou jejich vozidlo neprošlo.

Podle experta na automobilový trh Rolanda Zsilinszkého nebude mít celá kauza na chování spotřebitelů významnější vliv. „Co se týká emisí, tak sice patří mezi deset nejčastějších požadavků na kupované vozidlo, ale není to zásadní rozhodovací činitel. Převládají požadavky na cenu, komfort, spotřebu a servisní síť. U ceny je to pak nejen nákupní cena, ale i náklady na provoz prodejní cena po čtyřech až šesti letech,“ řekl.

Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut v ČR se v posledních pěti letech pohybuje okolo 40 procent.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.