Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda a VW v letech 2009 - 2013 prodaly v ČR přes 150 000 dieselů

  17:09
Automobilky Škoda Auto a Volkswagen prodaly mezi lety 2009 a 2013 v Česku přes 150 000 nových vozů s naftovými motory. Značná část z nich byly agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením homologačního měření emisí ve výfukových plynech. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a automobilek.

Škoda prodala v Česku od roku 2009 do roku 2013 přes 120 000 aut s dieselovým motorem, Volkswagen přes 36 000 vozů. Velká část z nich byla vybavena motory typu EA 189.

Do celkových prodejů jsou ale zahrnuty další motory, kterých se problém podle dosavadních informací netýká, například agregáty 1,4 TDI nebo 1,9 TDI. Do Česka se však dovezly také další tisíce ojetých aut, u kterých se tyto motory rovněž vyskytují.

Motory EA 189 předchozí generace využívala Škoda téměř ve všech svých modelech včetně velkoobjemových řad Octavia, Fabia nebo Rapid. Škoda podle své výroční zprávy použila jen v roce 2013 celkem 68 892 motorů typu EA 189. Nyní do svých aut montuje novou generaci motorů plnící emisní normu Euro 6, kterých se podle automobilky problém netýká.

Škoda dosud neoznámila, kolik vozů s problematickými motory dodala zákazníkům v ČR nebo v zahraničí, ani podrobnosti případné svolávací akce, při které by v servise v řídící jednotce auta opravila závadný software. Pouze uvedla, že softwarová úprava nemá vliv na bezpečnost a auta jsou plně schopná dalšího provozu.

Na svolávání vozů se chce podílet i ministerstvo dopravy prostřednictvím své organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Návštěva servisu nebude povinná a motorista bude moci dál nezkontrolovaným autem jezdit. Náklady spojené s kontrolou i svoláním akce prý bude hradit výrobce.

Ministerstvo uvedlo, že zatím nemá údaje o počtu vozidel, kterých by se to týkalo, i když si informace od výrobců vyžádalo. Situaci prověřuje ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy, spolupracuje také s příslušnou autoritou ve Velké Británii, kde se homologují vozidla tovární značky Škoda pro evropský trh. Škoda si Velkou Británii zvolila ještě v době, kdy Česká republika nebyla v EU.

Skandál vypukl o víkendu, když americká agentura pro životní prostředí oznámila, že Volkswagen do některých dieselových vozů v USA dával software, který rozpoznal, kdy je auto na homologační emisní kontrole a dokázal upravit režim motoru tak, aby vykazoval nižší množství škodlivin ve výfukových plynech než při běžném provozu. Koncern VW poté přiznal, že problém se týká až 11 milionů aut na celém světě.

Podle Petra Říhy ze společnosti Dekra, která se zabývá provozem STK, jsou americká homologační pravidla jiná a přísnější než ta evropská. Proto není jasné, zda by měla úprava v Evropě význam. Při běžných emisních kontrolách v STK by se podle něj úprava projevit neměla a motoristé se ani nemají obávat toho, že by po opravení softwaru automobilkou jejich vozidlo neprošlo.

Podle experta na automobilový trh Rolanda Zsilinszkého nebude mít celá kauza na chování spotřebitelů významnější vliv. „Co se týká emisí, tak sice patří mezi deset nejčastějších požadavků na kupované vozidlo, ale není to zásadní rozhodovací činitel. Převládají požadavky na cenu, komfort, spotřebu a servisní síť. U ceny je to pak nejen nákupní cena, ale i náklady na provoz prodejní cena po čtyřech až šesti letech,“ řekl.

Podíl vozů s naftovým motorem na celkových prodejích nových aut v ČR se v posledních pěti letech pohybuje okolo 40 procent.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...