Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomenutá rarita MBX: škodovka, která měla být trhák, neuspěla

  11:16aktualizováno  11:16
Počítalo se, že z automobilky Škoda vyjede přes padesát tisíc modelů MBX. Jenže na silnice jich dospělo jen dva a půl tisíce. Dodnes jich zbylo kolem padesátky.

Na první pohled obyčejná škodovka z éry socialismu, kterou se svezla většina lidí narozených v Československu před rokem 1989. Jenže když si ji prohlédnete pořádně, něco nehraje. Chybí středový sloupek a zadní dveře. Před vámi totiž nestojí klasické "embéčko", ale jeden z posledních zachovaných modelů exportní Škody 1000 MBX.

Přibližně desetina všech pojízdných kusů se o víkendu sjela k Národnímu památníku na Vítkov. Ta desetina znamená pět aut. Jedním s "embéiks" přijel i Jiří Atanasov, který svého veterána dával dohromady devět let.

Před třinácti lety to byl vrak, který hnil na zahradě rodinného domu. Teď je ze světle šedé Škody MBX sběratelský klenot v hodnotě tří set tisíc korun.

Trhák, který nevyšel

Více o Škodě MBX čtěte zde

"Tenkrát jsem za ni dal patnáct stovek. Dalších deset let pak trvala renovace. Její hlavní problém je v tom, že na tohle auto už náhradní díly prakticky nejsou. I proto to trvalo tak dlouho. Třeba když potřebujete dveře, řeší se to tak, že se seženou ze Škody 1000 MB a prodlouží se, aby seděly na MBX," vysvětluje Atanasov.

Škoda MBX měla v 60. letech nahradit oblíbený kabriolet Škoda Felicia. Základem byla pozdější Škoda 1000 MB. Jenže po pár vyrobených kusech se ukázalo, že to technicky není možné. Proto po sedmi letech vývoje v roce 1966 vznikla varianta sice se střechou, ale jen se dvěma dveřmi a bez středového sloupku.

Plán zněl na výrobu padesáti tisíc kusů, které měly jít hlavně za hranice Československa. "Jenže ani tohle auto nebylo technicky zvládnuté, a proto o něj nebyl očekávaný zájem. Karosérie se kroutí, takže se u některých aut špatně zavíraly dveře, občas dovnitř zatéká…," přiznává Atanasov.

Spousta lidí ani neví, že se vyráběla

Právě tyto nedostatky vedly k tomu, že se každý vůz musel v továrně dodělávat ručně, což výrobu prodlužovalo a zdržovalo. Nakonec v roce 1969 padlo rozhodnutí, že výroba Škody MBX skončí. Dnes je díky tomu raritou, za jejíž vrak jsou sběratelé ochotni zaplatit až 50 tisíc korun.

Škoda MBX

"Když někam vyjedu, je zajímavé sledovat reakce lidí. Nejdřív se jdou podívat, protože vidí škodovku, kterou kdysi vlastnili, případně se v ní jako malí vozili. A teprve když přijdou blíž, všimnou si, že má jen jeden pár dveří. Spousta lidí ani neví, že škodovka takový model vůbec vyráběla. Moc jich nejezdilo ani v době vzniku, natož teď," říká Atanasov, který se svým veteránem z garáže vyjede tak dvakrát až třikrát do roka.

Navíc teď pomáhá svému synovi s kompletováním další Škody MBX. "U té jsme úplně na začátku. Stav také zoufalý a k tomu ještě shánění chybějících dílů. Snad už nám to půjde rychleji," doufá Jiří Atanasov.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.