Škola letních smyků: uklouznout s autem můžete i na hladké silnici

  • 79
Silnice může pěkně klouzat a nemusí být ani umrzlá. Skončit v příkopu, protože auto nezatočí, můžete i v létě. Stačí aby napršelo. A letošní léto deštěm nešetří, takže aquaplaning hrozí každému. Přesvědčil se o tom řidič jedoucí v dešti po zdánlivě bezpečné rovné silnici - podívejte se na video.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně. To platí v létě i v zimě.

Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Aquaplaning

Čtěte stopy na silnici

Dávejte pozor na jakoukoliv hlubokou vodu, kaluže, koleje vyjeté kamiony, na strouhy napříč vozovkou po prudkém dešti. Pravidelně sledujte stopy aut. Pokud jsou zřetelnější a trvanlivější, je povrch bezpečný. Stopy, které se rychle plní vodou a ztrácejí se, značí zmenšení kontaktní plochy pneumatiky a vozovky.
              Zdroj: wikipedia.cz

Aquaplanig znamená ztrátu dotyku pneumatik s vozovkou při vjezdu do vody. K této velmi nebezpečné situaci dochází při najetí do vysoké vrstvy vody. Nejčastěji ve vyjetých kolejích.

Jednoznačně bývá na vině řidič, který jede vysokou rychlostí. Vzorek pneumatik totiž nestačí zpod kola odvádět vodu.

Vznikne vodní klín, který zvedne kolo, to "plave" a vozidlo se stane neovladatelné. Řidič ucítí ránu do volantu, kola se začnou rychle protáčet a zvýší se otáčky motoru.

První správnou reakcí, pokud již k aquaplaningu dojde, je ihned sundat nohu z plynu, sešlápnout spojku, volant srovnat rovně a čekat, až kolo dosedne zpět na zem. V žádném případě nebrzdit, neřadit a nezatáčet! Při dosednutí kola na vozovku by totiž mohlo dojít k převrácení automobilu nebo k prudké změně směru jízdy.

Riziko aquaplaningu stoupá, má-li vůz ojeté pneumatiky. Pokud je vody příliš, ani dobré pneumatiky většinou nepomáhají. Jediným řešením je včasné zvolnění a projetí takového místa pomaleji než obvykle.

Pozor na širokých kolech

Nebezpečí aquaplaningu se zvyšuje s šířkou pneumatik. Čím lepší je široká pneumatika na suchu, tím je horší na vodě, protože široká kola nestačí odvádět vodu do stran. Proto jsou obecně náchylnější k aquaplaningu a hrozí větší nebezpečí smyku.

Německý autoklub ADAC vyzkoušel pět různě širokých pneumatik na stejném voze. Zjistil, že širší pneumatiky dávají autu lepší jízdní vlastnosti, ale ubírají na komfortu. Užší kola zaručují větší hospodárnost a chovají se lépe při nebezpečném aquaplaningu.

S širšími plášti auto také lépe brzdí. Zatímco vůz s pneumatikami o rozměru 185/65 R15 potřeboval k zastavení 41 metrů, auto obuté plášti 225/40 R18 zvládlo zabrzdit po 35,8 metrech. Podobné rozdíly naměřil autoklub také na mokré silnici.

Avšak při aquaplaningu, kdy auto začne ve vodě plavat a stává se neovladatelným, získávají navrch úzká kola. S širokým obutím se testovací auto dostalo do potíží v rychlosti 69 km/h, ale po přezutí na úzké gumy se aquaplaning dostavil až v rychlosti 80 km/h.