Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škola řízení: Aby záda nebolela

  14:25aktualizováno  14:25
Dlouhé cestování mohou řidičům znepříjemnit bolesti zad. Příčinou je nesprávné sezení, kdy páteř je mnoho hodin ve strnulé pozici, vystavená nepravidelným nárazům, vibracím a otřesům. Odborníci doporučují dělat na delších trasách přestávky a zacvičit si.
Záda, páteř, masáž, zdraví - (c) profimedia.cz/corbis

Záda, páteř, masáž, zdraví - (c) profimedia.cz/corbis - Záda, masáž - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Tělo tolik nebolí a prospívá to i psychice. Řidič je po chvilce cvičení osvěžen a na další řízení se lépe soustředí.

"Správně má motorista sedět v lehkém záklonu, opřen celou plochou zad, s nohama a rukama mírně pokrčenýma," radí Karel Havlík v publikaci Psychologie pro řidiče.

Cvičení doporučuje nejen na cestě, ale i ráno před odjezdem a na závěr dne znovu. Na bolesti páteře podle něj pomáhá kroužení rukama, vzpory a kmitání rukama dopředu a dozadu.

Úlevu přináší i krátké cvičení, stačí pět, deset minut. Prospěšné jsou i cviky k posílení svalstva, jež dělají námořníci v ponorkách, kde je málo místa: usednou, záda opřou o stěnu a nohama vší silou tlačí do protější stěny. V poloze zůstanou nejméně minutu.

"Tyto cviky může řidič dělat, stojí-li auto třeba v zácpě, nebo při delším čekání na signál. Záda opře o sedačku a natažené paže tlačí na volant," přibližuje Havlík. Řidič by měl využít přestávek také k relaxaci.

V autě ulehne na zadní sedadlo s pokrčenýma nohama a hluboce dýchá. Uvědomuje si, jak se horní část břicha s nádechem zdvihá a s výdechem vrací dolů. Vnímá jen svůj dech. Na další cvik vystoupí z vozu, mírně se předkloní a ruce opře o kapotu. S nádechem vytvoří kočičí hřbet - hlava zůstane na prsou a záda se zakulatí. S výdechem udělá psí hřbet - hlava a trup jsou v záklonu, hrudník se přibližuje k zemi. Cvik se má opakovat alespoň šestkrát, radí Havlík.


Zklidnění nervů na náročné cestě přináší řidičům hathajóga, což je soubor pomalých pohybových cviků s výdrží. Regulují si tak dýchání, masírují vnitřní orgány, povzbuzují žlázy s vnitřním vylučováním a udržují v dobrém stavu páteř a klouby. Zároveň si ulevují od stresu.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.