Tělo tolik nebolí a prospívá to i psychice. Řidič je po chvilce cvičení osvěžen a na další řízení se lépe soustředí.
"Správně má motorista sedět v lehkém záklonu, opřen celou plochou zad, s nohama a rukama mírně pokrčenýma," radí Karel Havlík v publikaci Psychologie pro řidiče.
Cvičení doporučuje nejen na cestě, ale i ráno před odjezdem a na závěr dne znovu. Na bolesti páteře podle něj pomáhá kroužení rukama, vzpory a kmitání rukama dopředu a dozadu.
Úlevu přináší i krátké cvičení, stačí pět, deset minut. Prospěšné jsou i cviky k posílení svalstva, jež dělají námořníci v ponorkách, kde je málo místa: usednou, záda opřou o stěnu a nohama vší silou tlačí do protější stěny. V poloze zůstanou nejméně minutu.
"Tyto cviky může řidič dělat, stojí-li auto třeba v zácpě, nebo při delším čekání na signál. Záda opře o sedačku a natažené paže tlačí na volant," přibližuje Havlík. Řidič by měl využít přestávek také k relaxaci.
V autě ulehne na zadní sedadlo s pokrčenýma nohama a hluboce dýchá. Uvědomuje si, jak se horní část břicha s nádechem zdvihá a s výdechem vrací dolů. Vnímá jen svůj dech. Na další cvik vystoupí z vozu, mírně se předkloní a ruce opře o kapotu. S nádechem vytvoří kočičí hřbet - hlava zůstane na prsou a záda se zakulatí. S výdechem udělá psí hřbet - hlava a trup jsou v záklonu, hrudník se přibližuje k zemi. Cvik se má opakovat alespoň šestkrát, radí Havlík.
První díl školy řízení: Jak přežít smyk na silnici ...ZDE |
Zklidnění nervů na náročné cestě přináší řidičům hathajóga, což je soubor pomalých pohybových cviků s výdrží. Regulují si tak dýchání, masírují vnitřní orgány, povzbuzují žlázy s vnitřním vylučováním a udržují v dobrém stavu páteř a klouby. Zároveň si ulevují od stresu.