Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škola řízení: Jak přežít smyk na silnici

  14:35aktualizováno  23. února 11:17
V okamžiku, kdy se vůz na silnici dostane do smyku, netrénovaný řidič začne nesprávně brzdit a prudce otáčet volantem. Jak se v této situaci chovat, zjistíte ve škole smyku. Zvládnout auto i v krizových situacích není jednoduché. Dostatečně se to naučit je jen otázkou praxe. Ale ta většině řidičů chybí.

I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice
***

Vší silou stojím na brzdě, pevně svírám volant, ale auto jede dál a já jen čekám náraz do návěsu kamionu, který nečekaně zastavil na silnici. Bum! Nedobrzdil jsem.

"Tak to je škoda nejmíň za dvě stě tisíc, pane," ozývá se z vysílačky položené na sedadle spolujezdce, zatímco s nepoškozeným autem odjíždím z kluzké rovinky mosteckého polygonu, na němž absolvuji kurz bezpečné jízdy.

Kamion samozřejmě není skutečný. Jeho zadní partie simulují gumové kužele, které instruktor vrací na své původní místo.

Druhy smyku

Nedotáčivý smyk
Ke zvládnutí smyku, kdy vůz odmítá zatočit, pomůže ubrání plynu a citlivé (ale pevné) držení volantu ve směru původní jízdy. V žádném případě nepomáhá prudké brzdění.

auta s pohonem předních kol

Přetáčivý smyk
Je nutné ubrat plyn a pokusit vybalancovat korekcí volantu, kterým točíme ve směru přetáčející se zadní části vozu. Je nutné reagovat rychle a volantem otočit na správnou stranu.

auta s pohonem zadních kol

Nejprve teorie
Má vůbec cenu absolvovat kurz bezpečné jízdy? říkal jsem si předtím, než jsem vyrážel do Mostu. Sami školitelé přiznávají, že celodenní lekce zlepší chování řidičů jen o 15 procent. Teprve další školení prý v reakcích motoristy zanechávají hlubší stopy.

Podle toho čekám, že se zachovám jako asi před čtvrt rokem. Tehdy jsem na mokré silnici dostal smyk, při kterém mi "ustřelila" zadní část auta. A přiznám se, že během asi tří sekund, kdy jsem měl možnost zareagovat, jsem neudělal takřka nic. Vůz skončil poničen mimo silnici.

Lekce začíná teoretickou částí. Kromě mne kurz absolvuje ještě osm mužů a dvě ženy, kterým ho zaplatil jejich zaměstnavatel. "Část z nás přijela dobrovolně, část povinně," přiznává moje "spolužačka" Lucie Vlčková.

Pak už nastupuje lektor, který nám vysvětluje, jak najít ideální posez za volantem, jak držet volant nebo proč mít obuty zimní pneumatiky. "Na sněhu je při rychlosti padesát kilometrů za hodinu brzdná dráha auta se zimními pneumatikami o dvacet čtyři metrů kratší než na letních gumách. To je délka dvou kamionů," vysvětluje lektor Stanislav Procházka. Pak se dozvídáme co udělat ve chvíli, kdy nastane smyk.

Problémy při slalomu
Na polygonu leží sníh a mrzne. Navodit smyk nebude složité. Vozový park kolegů je různý. Nechybí letitý Ford Escort či téměř nový Volkswagen Passat. Já usedám za volant Alfy Romeo 159.

"Nejprve si objeďte kruh. Pusťte si to tak, aby se auto dostalo do smyku, který budete korigovat ubráním plynu a mírným otáčením volantu," říká lektor do vysílačky, kterou jsme každý dostali do auta.

Všichni to zvládají bez problémů. Navíc jedeme rychlostí nejvýš 25 kilometrů za hodinu. Učitel ale zvyšuje náročnost tím, že nás donutí, abychom při objíždění kruhu absolvovali i slalom mezi kuželi. Tady už začínají problémy. Shazuji dva kužele a pár kolegů končí v hodinách. "Jel jste moc rychle a začal jste brzdit," obvykle slyší točící se nešťastník.

Následuje nájezd na rovnou plochu, kde si zkoušíme délku brzdné dráhy na mokré a zledovatělé silnici. Rozdíl je obrovský, a to jezdíme maximálně pětatřicetikilometrovou rychlostí. Zároveň se nacvičuje vyhýbací manévr. "Buďte stateční," ozývá se často z vysílačky. Obvykle to je tehdy, když projede některá z žen.

Školy smyku

High Car Trading
telefon: 417 829 495 www.skolasmyku.cz

Max Cars
telefon: 777 674 622
www.maxcars.cz

Cena kurzu: 2000 až 4000 korun

Z kopce je to těžší
Přesouváme se na uměle vybudovaný kopec a trénujeme vyhýbání při sjezdu. Při vyhýbání nebrzdit! říkám si při přibližování ke dvojici kuželů. Pak sešlápnout spojku a citlivým otočením volantu se těm gumovým potvorám vyhnout. Funguje to, oddechnu si. Je však potřeba si uvědomit, že ručička tachometru se vyhoupne maximálně k číslu 35. Lektor dovoluje i rychlejší jízdu, ale smetené kužele jasně dokazují, že tudy cesta nevede.

Vrchol přichází s takzvanou kyvnou deskou. "Je to počítačem ovládané zařízení, které při přejezdu autu navodí smyk zadní nápravy. Za deskou je pak velmi kluzká plocha, se kterou se poperete," vysvětluje Procházka. Jak zařízení skutečně funguje, zjišťujeme až po průjezdu prvního auta, které se za deskou dostává do "hodin".

"„Smyk zvládnete otočením volantu proti směru ujíždějící zadní části auta. Také musíte ubrat plyn a především nebrzdit," radí náš učitel. Řada přichází i na mě.
Najíždím na desku a cítím trhnutí s koncem auta. Pouštím plyn, rychle otáčím volantem a odjíždím. "Dva minus. S tím volantem jste to přehnal. Na silnici byste vjel do protisměru," slyším z vysílačky. V této disciplíně vedou auta s ESP, které já bohužel nemám. Naopak žena ve Fordu Escort smyk nezvládne ani do konce lekce.

Ve čtyři hodiny odpoledne je konec, čas hodnotit. Mně škola smyku dala především šanci si uvědomit, jak je těžké zvládnout smyk a bezpečně zastavit auto v rychlosti 35 kilometrů za hodinu. Jestli skutečně zvládnu v provozu vybalancovat smyk, to uvidím teprve tehdy, až se do takové situace dostanu. Ale raději bych ji zažít nechtěl.

***

POSLEDNÍ ZÁCHRANA: když vůz dostane "hodiny", pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku

Z tréninku: když vůz dostane "hodiny", pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.