Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škola řízení: Jak přežít smyk na silnici

  14:35aktualizováno  23. února 11:17
V okamžiku, kdy se vůz na silnici dostane do smyku, netrénovaný řidič začne nesprávně brzdit a prudce otáčet volantem. Jak se v této situaci chovat, zjistíte ve škole smyku. Zvládnout auto i v krizových situacích není jednoduché. Dostatečně se to naučit je jen otázkou praxe. Ale ta většině řidičů chybí.

I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice
***

Vší silou stojím na brzdě, pevně svírám volant, ale auto jede dál a já jen čekám náraz do návěsu kamionu, který nečekaně zastavil na silnici. Bum! Nedobrzdil jsem.

"Tak to je škoda nejmíň za dvě stě tisíc, pane," ozývá se z vysílačky položené na sedadle spolujezdce, zatímco s nepoškozeným autem odjíždím z kluzké rovinky mosteckého polygonu, na němž absolvuji kurz bezpečné jízdy.

Kamion samozřejmě není skutečný. Jeho zadní partie simulují gumové kužele, které instruktor vrací na své původní místo.

Druhy smyku

Nedotáčivý smyk
Ke zvládnutí smyku, kdy vůz odmítá zatočit, pomůže ubrání plynu a citlivé (ale pevné) držení volantu ve směru původní jízdy. V žádném případě nepomáhá prudké brzdění.

auta s pohonem předních kol

Přetáčivý smyk
Je nutné ubrat plyn a pokusit vybalancovat korekcí volantu, kterým točíme ve směru přetáčející se zadní části vozu. Je nutné reagovat rychle a volantem otočit na správnou stranu.

auta s pohonem zadních kol

Nejprve teorie
Má vůbec cenu absolvovat kurz bezpečné jízdy? říkal jsem si předtím, než jsem vyrážel do Mostu. Sami školitelé přiznávají, že celodenní lekce zlepší chování řidičů jen o 15 procent. Teprve další školení prý v reakcích motoristy zanechávají hlubší stopy.

Podle toho čekám, že se zachovám jako asi před čtvrt rokem. Tehdy jsem na mokré silnici dostal smyk, při kterém mi "ustřelila" zadní část auta. A přiznám se, že během asi tří sekund, kdy jsem měl možnost zareagovat, jsem neudělal takřka nic. Vůz skončil poničen mimo silnici.

Lekce začíná teoretickou částí. Kromě mne kurz absolvuje ještě osm mužů a dvě ženy, kterým ho zaplatil jejich zaměstnavatel. "Část z nás přijela dobrovolně, část povinně," přiznává moje "spolužačka" Lucie Vlčková.

Pak už nastupuje lektor, který nám vysvětluje, jak najít ideální posez za volantem, jak držet volant nebo proč mít obuty zimní pneumatiky. "Na sněhu je při rychlosti padesát kilometrů za hodinu brzdná dráha auta se zimními pneumatikami o dvacet čtyři metrů kratší než na letních gumách. To je délka dvou kamionů," vysvětluje lektor Stanislav Procházka. Pak se dozvídáme co udělat ve chvíli, kdy nastane smyk.

Problémy při slalomu
Na polygonu leží sníh a mrzne. Navodit smyk nebude složité. Vozový park kolegů je různý. Nechybí letitý Ford Escort či téměř nový Volkswagen Passat. Já usedám za volant Alfy Romeo 159.

"Nejprve si objeďte kruh. Pusťte si to tak, aby se auto dostalo do smyku, který budete korigovat ubráním plynu a mírným otáčením volantu," říká lektor do vysílačky, kterou jsme každý dostali do auta.

Všichni to zvládají bez problémů. Navíc jedeme rychlostí nejvýš 25 kilometrů za hodinu. Učitel ale zvyšuje náročnost tím, že nás donutí, abychom při objíždění kruhu absolvovali i slalom mezi kuželi. Tady už začínají problémy. Shazuji dva kužele a pár kolegů končí v hodinách. "Jel jste moc rychle a začal jste brzdit," obvykle slyší točící se nešťastník.

Následuje nájezd na rovnou plochu, kde si zkoušíme délku brzdné dráhy na mokré a zledovatělé silnici. Rozdíl je obrovský, a to jezdíme maximálně pětatřicetikilometrovou rychlostí. Zároveň se nacvičuje vyhýbací manévr. "Buďte stateční," ozývá se často z vysílačky. Obvykle to je tehdy, když projede některá z žen.

Školy smyku

High Car Trading
telefon: 417 829 495 www.skolasmyku.cz

Max Cars
telefon: 777 674 622
www.maxcars.cz

Cena kurzu: 2000 až 4000 korun

Z kopce je to těžší
Přesouváme se na uměle vybudovaný kopec a trénujeme vyhýbání při sjezdu. Při vyhýbání nebrzdit! říkám si při přibližování ke dvojici kuželů. Pak sešlápnout spojku a citlivým otočením volantu se těm gumovým potvorám vyhnout. Funguje to, oddechnu si. Je však potřeba si uvědomit, že ručička tachometru se vyhoupne maximálně k číslu 35. Lektor dovoluje i rychlejší jízdu, ale smetené kužele jasně dokazují, že tudy cesta nevede.

Vrchol přichází s takzvanou kyvnou deskou. "Je to počítačem ovládané zařízení, které při přejezdu autu navodí smyk zadní nápravy. Za deskou je pak velmi kluzká plocha, se kterou se poperete," vysvětluje Procházka. Jak zařízení skutečně funguje, zjišťujeme až po průjezdu prvního auta, které se za deskou dostává do "hodin".

"„Smyk zvládnete otočením volantu proti směru ujíždějící zadní části auta. Také musíte ubrat plyn a především nebrzdit," radí náš učitel. Řada přichází i na mě.
Najíždím na desku a cítím trhnutí s koncem auta. Pouštím plyn, rychle otáčím volantem a odjíždím. "Dva minus. S tím volantem jste to přehnal. Na silnici byste vjel do protisměru," slyším z vysílačky. V této disciplíně vedou auta s ESP, které já bohužel nemám. Naopak žena ve Fordu Escort smyk nezvládne ani do konce lekce.

Ve čtyři hodiny odpoledne je konec, čas hodnotit. Mně škola smyku dala především šanci si uvědomit, jak je těžké zvládnout smyk a bezpečně zastavit auto v rychlosti 35 kilometrů za hodinu. Jestli skutečně zvládnu v provozu vybalancovat smyk, to uvidím teprve tehdy, až se do takové situace dostanu. Ale raději bych ji zažít nechtěl.

***

POSLEDNÍ ZÁCHRANA: když vůz dostane "hodiny", pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku

Z tréninku: když vůz dostane "hodiny", pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou

Autoři:


Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Odečet bodů za kurz smyku potřebuje revizi, efektivitu nikdo nesleduje

O víkendu odstartoval na polygonech v Česku bezplatný projekt Jedu s dobou...

Jedním ze způsobů, jak si nechat odmazat trestné body za spáchané dopravní přestupky, je absolvovat kurz bezpečné...

Dieselgate už klepe i na dveře Opelu, 60 tisíc dieselů se chová divně

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Opelu se až dosud aféře Dieselgate dařilo vcelku vyhýbat. Teď ovšem podezření padá i na německou značku. Až 60 tisíc...

Najdete na iDNES.cz