Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Rychlokurz jízdy zatáčkou

aktualizováno 
První letošní sníh sice slezl, ale silnice jsou stále promrzlé, na mnoha místech je nebezpečná ledovka. I na zdánlivě suché silnici osobáky dokloužou ke karambolům. Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád na spojce.

"Nehod je víc, ale s menšími následky," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil. Potvrzuje se tak, že když to začne na silnici klouzat, řidiči zpomalí. O zmuchlané plechy není na sněhu a ledu nouze, opatrnost a pomalá jízda ale zabrání horším následkům.

Námraza a ledovka se v období od listopadu do března tvoří prakticky každé ráno. Na sníh a led se mohou od čtvrtka odvážit jen řidiči na zimních pneumatikách.

V zimě se často i při teplotách nad nulou tvoří takzvaný černý led. Na silnici jej řidič na první pohled nevidí a myslí si, že cesta je jen mokrá. Je to ale námraza.

Tržil také varuje před mosty: "Silnice může být suchá a neklouzavá, vozovka na mostech ale promrzá odspoda a je mnohem větší riziko, že bude pokryta ledem." Vznik klouzavé vrstvy ještě mnohem víc zvyšuje, když most vede přes vodu.

Zatáčkou s nohou na spojce...

Volantem točte plynule, ne trhavě. To samé platí o zacházení s plynovým pedálem. Když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu.
 
Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

"Když přední kola přenášejí brzdnou sílu, už si nedokáží poradit s odstředivou," vysvětluje v rychlokurzu smyku slovenský autonovinář a rallyzávodník Rasťo Chvála. "Stačí jet správnou stopou, netočit zbytečně volantem a pomůže i vymáčknutí spojky."

... a bez brzd

Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně.

Najedeme rozumnou rychlostí do zatáčky, přibrzdíme si, pak pustíme brzdu a zatáčíme. Když cítíte, že to klouže, netočte volantem víc, není to k ničemu, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pokud je na to prostor, udělejte pravý opak: vraťte kola do přímého směru, kola se "chytí" stopy (můžete zkusit krátce zabrzdit) a zatočte znovu. K tomu sešlápněte spojku, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

V autě s automatickou převodovkou je to horší. Když to v zatáčce začne klouzat, nedá se dělat skoro nic. Musíte tedy dávat mnohem větší pozor na nájezdovou rychlost.

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

S ručkou opatrně

Nestyďte se používat ruční brzdu při rozjezdu. Aby vás zachránila při smyku, to vyžaduje hlavně velký cvik a znalost auta. Odborníci na bezpečnou jízdu to nedoporučují, rallyoví závodníci ano... Hlavně je třeba si to vyzkoušet a nacvičit!
 
U aut s pohonem předních kol to opravdu může někdy pomoci. Když jste do zatáčky "moc dlouhý", zatáhnete krátce za ruční brzdu a záď vybočí tak, jak potřebujete (navodíte přetáčivost). Ale pozor, musíte taky bleskurychle reagovat volantem, jinak se roztočíte. U aut s pohonem zadních kol k tomu brzdu nepotřebujete, stačí přidat lehce plyn a zadek vybočí také. V tomto případě je ale třeba vědět, kolik plynu přidat a zase jsme u toho cviku a zkušeností.

U aut se stabilizačním systémem (ESP) se také může stát, že vám do této operace ještě začne zasahovat elektronika a jednotlivá kola přibrzďovat. U některých nových aut vůbec nejde ESP vypnout.
 
A pozor! U některých aut působí parkovací brzda na předních kolech, příkladem mohou být některé starší citroëny nebo třeba saaby. Pak na ruční brzdu rovnou zapomeňte.

U nových aut se stále častěji objevuje elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem, tam vám nedovolí její použití elektronika.
 
Když si pomáháte ruční brzdou, mějte stále palcem zmáčknutou pojistku, aby se brzda "nezamkla" a nezablokovala kola napořád.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz