Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sníh zasypává Česko, rychle do kurzu smyku

  19:56aktualizováno  19:56
Přes půl roku jsme jezdili nejvýš v loužích, teď to začíná na silnici klouzat. Zimní obutí je samozřejmostí, jízda po ledu a sněhu má však svá pravidla. Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.

Lancia Delta | foto: Fiat/Lancia

Chumelenice není důvod k panice. Nejlepší je sice v takovém počasí nejezdit vůbec, ale když už za volant musíte, tak se nestresujte, buďte soustředění a opatrní.

Kdo má auto přezuté na zimní pláště, může naopak sněhové nadílky využít a na volném a bezpečném prostranství si osvěžit, jak se na sněhu jeho auto chová. Postavte si dráhu z prázdných PET lahví a zkoušejte si slalom, brzdění a další disciplíny. Po půl roce, kdy gumy lepily na hrubý asfalt, teď bude další dlouhé měsíce auto občas i dost klouzat na sněhu a náledí. Na jiné chování auta je třeba se připravit a zvyknout si na něj.

Sníh komplikoval dopravu na i silnici R6.

Sníh komplikoval dopravu i na silnici R6.

Nohu z plynu

Když jedete na uklouzaném povrchu nebo pořádně nevíte, jak přilnavá je vozovka, plynule zpomalte. Plynulost je na kluzké vozovce to nejdůležitější. Zapomeňte na trhavé pohyby volantem, to samé platí o zacházení s plynem. Když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než šlapat na brzdu. Může to udělat víc škody než užitku.

Na většinu problémových situací má řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou umí jen v omezené míře. A na sněhu to platí ještě víc.

Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce totiž může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně. A to platí za jakýchkoliv podmínek, nejen na sněhu. Zatáčkou jezdíme bez plynu a bez brzd (Jak projet zatáčkou, nastudujte ZDE).

Prudké nepřerušované brzdění pomáhá jen ve chvíli, když vůz dostane hodiny. Přitom je ovšem opět nutné mít sešlápnutou spojku.

Problém bývá zastavit

V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň.

Přednost jízdy do kopce

Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit, třeba závěj nebo sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto než nabourat. Pomoci vám může třeba i odhrnutý sníh, do kterého se zaboříte koly, to vás aspoň zpomalí.

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je ale třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv razantnější přidání plynu způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší, druhý či první, rychlostní stupeň už pod kopcem, ve stoupání pak udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté sněhem už se také nemusíte rozjet. Když vám nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.

Pro jízdu v kopcích platí nepsané pravidlo: první jede na úzké cestě ten do kopce. Dolů se rozjede každý, nahoru to jde o poznání hůř.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Najdete na iDNES.cz