Aspoň jedno havarované auto stojí na každém důležitém tahu Prahou. Mrznoucí déšť pokryl přes noc cesty ledovkou. Havarovaly desítky aut, hromadná nehoda na dvě hodiny zavřela dálnici D1 u Kroměříže.
Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád ve střehu na spojce.
Soustřeďte se: když vidíte, že by silnice mohla klouzat, opravdu si odpusťte telefonování a další rozptylující aktivity za volantem. Držte ho pevně, seřiďte si pořádně sedačku. Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem: když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu.
Jakékoliv razantnější sešlápnutí plynu způsobí protočení kol. Opatrně také na brzdách. Šnečí jízda na ledu opravdu není ostuda.
Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem. Na většinu problémových situací musí řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.
Zejména průjezd zatáčkou by měl být tak ukázkový, jak se učí v autoškole. Brzdí se před ní, v zatáčce s vytočenými koly už rozhodně ne! Do zatáček je lepší menší rychlost, plyn můžeme přidat až na výjezdu z oblouku.
Tím přibrzděním před zatáčkou si můžete i pomoci. Když lehce přibrzdíte ještě, než natočíte kola. Přenesete tak váhu na předek (auto se "nakloní" kolem příčné osy), zatížíte tím kola a auto lépe zatočí.
Když už se kloužete
Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant, ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.
Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem: ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si však rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. Vyzkoušet si, jak se auto chová a jít se párkrát "sklouznout", by měl ostatně před zimou každý.
Nejhorší byla ranní klouzačka, teď už ledovka povoluje. Myslete však na to, že mokrá silnice se o několik kilometrů dál může změnit v namrzlou.
Namrzlá vozovka může být na mostech, nájezdech, při výjezdu z lesa nebo na otevřených prostranstvích.