Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko pokryl led. Zopakujte si, jak na něm jezdit

  9:00aktualizováno  9:00
Česko pokryla ledovka, kdo si není jistý, asi by neměl vůbec usedat za volant. Základní rady pro ty, kdo musí: brzděte s koly rovně, netočte moc volantem a na plyn šlapejte jen zlehka.

Mrznoucí kapky deště tvoří ledovku, která pokrývá Česko. Počasí okolo nuly a déšť působí komplikace na většině území. Kvůli ledovce je na mnoha místech ochromena hromadná doprava, často nezbývá, než usednout za volant.

Posyp na ledovku nefunguje

Aktuální situace na silnicích je o to svízelnější, že silničářům nepomáhá ani tradiční posyp solí. „Prší a při teplotách od minus jednoho do plus tří stupňů to namrzá všude. Opakovaně solíme, ale za auty to hned namrzá. Nejhorší je ale situace tam, kde se solit nemůže. Inertní posyp na ledovku není účinný. Kdo nemusí jezdit, ať raději nechá auto doma,“ varuje jednatel Správy a údržby silnic Valašska Jaromír Kořistka.

Motoristé už mají mít měsíc přezuto, bez zimního obutí se na led vůbec nepouštějte. I tak to bude náročné. Na jízdu na uklouzané silnici si musí řidič zvykat. Češi ji obvykle trénují pozvolna s listopadovými a prosincovými „oslizlými“ silnicemi, jenže letos vyjíždějí na led rovnou „naostro“.

Rychlokurz

Základní poučka jízdy na ledu zní: Netočte moc volantem, auto na něj zareaguje, ale se zpožděním. Točení a prudké pohyby volantu auto zbytečně rozhodí a skončíte ve smyku.

Opravdu to netočení volantem funguje. Na úplném ledu stačí jen lehce natočit volant, ale s předstihem. Chvíli počkat a auto opravdu zatočí. Nejtěžší je odhadnout, jak málo vzít za volant, většinou je to zbytečně moc.

Když najíždíte do zatáčky, ještě než natočíte kola, lehce přibrzděte. Tím přenesete váhu na předek, zatížíte kola a auto lépe zatočí.

Nejprve před překážkou intenzivně brzděte, ve chvíli, kdy začínáte točit volantem, přestaňte brzdit, nasměrujte auto mimo a zase brzděte.

Na klouzavém povrchu platí víc než kdy jindy, že je třeba brzdit s koly rovně. Když si zablokujeme vytočená kola, nezatočíme, jen dokloužeme rovně z oblouku. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice. Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Když vůz dostane „hodiny“, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je nutné mít sešlápnutou spojku.

Akutní nebezpečí smyku hrozí především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. Důležité je také sledovat venkovní teplotu, mokrá silnice mezi poli může být o pár metrů dál v lese namrzlá.

Výstraha meteorologů

Vysoký stupeň nebezpečí platí od pondělí 16:30 do úterý 18:00 pro Kraj Vysočina (Jihlavsko, Třebíčsko, Žďársko) a kraje Jihomoravský (Břeclavsko, Vyškovsko, Znojemsko, Brno - město a Brno - venkov), Zlínský (Vsetínsko Zlínsko, Kroměřížsko), Olomoucký (Olomoucko, Přerovsko, Šumpersko, Prostějovsko), Moravskoslezský (Frýdeckomístecko, Novojičínsko).

Nízký stupeň nebezpečí pak hrozí od 16:30 do úterní 18:00 v Praze, Středočeském, Karlovarském, Jihočeském, Pardubickém, Plzeňském, Královéhradeckém, Libereckém, Ústeckém kraji a také v části Kraji Vysočina a krajích Jihomoravském, Zlínském, Olomouckém a Moravskoslezském.

Stejně jako v pondělí i v úterý bude zataženo. Teploty budou kolem nuly, zataženo, místy déšť se sněhem. „V úterý ráno a dopoledne, kdy bude chladněji, se může opět objevit mrznoucí déšť či sněžení,“ dodal Doležal. Na horách budou mrznoucí mlhy a mohlo by spadnout 2 až 5 cm sněhu. Bude vát mírný východní vítr.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.