Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Jak je to tedy s tou neexistující spojkou? Instruktor školy smyku Marián Čabák vysvětluje, že automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče sama. „Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“ vysvětluje instruktor školy smyku SuperDrive, která zajišťuje kurzy pro brněnský Masarykův okruh.

Právě v Brně jsme si chování automatů na kluzné ploše otestovali. Nejprve na Volvu V40 s předním náhonem, které se vlastnostmi nejvíce podobá vozům střední třídy, a poté s BMW třetí řady s pohonem 4x4. U obou aut jsme kvůli testu museli vypnout všechny stabilizační a protiprokluzové asistenty, které vypnout jdou. Dobrá zpráva je, že s nimi bylo prakticky nemožné obě auta do krizové situace dostat.

S autem s náhonem předních kol dostanete spíš nedotáčivý smyk, lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky. „Musíte se ubránit panické reakci, která vám velí sešlápnout brzdu a točit volantem co nejvíc dovnitř zatáčky,“ radí Čabák. Ideálně je podle něj držet volant ve stejné poloze a jen ubrat plyn. Auto se pak „chytí“. Automatická převodovka se v takové situaci zachová stejně, jako kdybyste u manuálu zmáčkli spojku. „Cílem je zachovat co nejrovnoměrnější rozložení váhy mezi jednotlivá kola. Brzdění přetěžuje přední nápravu, akcelerace zadní. Čím víc nerovnoměrně jsou kola zatížená, tím spíš ztratí přilnavost,“ vysvětluje Čabák princip, který platí při jízdě na sněhu nebo ledu univerzálně.

Pokud přece jen dostanete přetáčivý smyk, takzvaně vám ustřelí zadek, budete se z krizové situace dostávat o něco hůře. Snažte se zpomalit a zároveň zastavit rotaci auta. Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí. Automatická převodovka v této situaci vůbec nehraje roli. Jen díky ní máte jistotu, že vám nezhasne motor a pokud po smyku zastavíte, můžete hned pokračovat dál.

Čtyřkolka vydrží více, ale smyk je větší průšvih

U aut s pohonem 4x4 je pomoc automatické převodovky ještě znatelnější. Příčinou nedotáčivého smyku je většinou příliš velká nájezdová rychlost do zatáčky. Pokud se do smyku dostanete, stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru. Auto se srovná zpět do správné stopy. Opět platí, že řidič nesmí panicky brzdit a zběsile točit volantem.

Při přetáčivém smyku vám poháněná zadní náprava výrazně pomůže. S trochou šikovnosti (nebo štěstí) se dá přetáčivý smyk vyrovnat i bez výrazného zpomalení nebo zastavení. Jakmile auto smyk dostane, první reakcí musí být opět „kontra“. Plyn však nemusíte úplně pouštět, zadní poháněná kola pomůžou autu srovnat se do správné stopy. Díky automatu pak řidič nemusí přemýšlet nad řazením. Stačí postarat se o volant a plynový pedál.

Přesto Čabák upozorňuje, že „čtyřkolky“ umí být na sněhu a ledu zrádné. „Pokud s nimi jedete jako s běžným autem s pohonem jedné nápravy, jsou samozřejmě mnohem bezpečnější a jistější. Jenže lidem to nedá. Auto s pohonem všech kol má dobrou trakci, dokáže lépe zrychlovat a i zatáčku projedete rychleji. Když pak ale smyk přijde, je to ve vyšší rychlosti a řidič má méně času na něj zareagovat. Navíc je auto s pohonem 4x4 těžší, takže má větší setrvačnost,“ varuje.

Přepnout na polomanuál? Spíš důvěřujte automatu

Většina moderních automatických převodovek má „polomanuální“ režim – občas bývá nazývaný jako sekvenční, nebo jednoduše jako sportovní. Ten umožňuje řidiči, aby si jednotlivé stupně řadil sám. Pokud jste dlouho jezdili s přímo řazenou převodovkou, bude vás nejspíš lákat přepnout na sněhu a ledu na poloautomatický režim, abyste měli chování auta „ve svých rukou“. Ve skutečnosti to zas tak dobrý nápad není, zvlášť u méně zkušených řidičů.

„Rozdíl je v tom, že auto ve sportovním režimu brzdí motorem. Nejde říct, jestli je to lepší, nebo horší. Pro prevenci smyku je to výhoda, ale pokud smyk přijde, je to naopak nevýhoda, protože na kola se stále přenáší kroutící moment motoru a řidič nemůže zmáčknout spojku,“ vysvětluje Čabák. „Pro většinu řidičů bude určitě lepší spolehnout se na plně automatický režim,“ radí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...