Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Jak je to tedy s tou neexistující spojkou? Instruktor školy smyku Marián Čabák vysvětluje, že automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče sama. „Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“ vysvětluje instruktor školy smyku SuperDrive, která zajišťuje kurzy pro brněnský Masarykův okruh.

Právě v Brně jsme si chování automatů na kluzné ploše otestovali. Nejprve na Volvu V40 s předním náhonem, které se vlastnostmi nejvíce podobá vozům střední třídy, a poté s BMW třetí řady s pohonem 4x4. U obou aut jsme kvůli testu museli vypnout všechny stabilizační a protiprokluzové asistenty, které vypnout jdou. Dobrá zpráva je, že s nimi bylo prakticky nemožné obě auta do krizové situace dostat.

S autem s náhonem předních kol dostanete spíš nedotáčivý smyk, lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky. „Musíte se ubránit panické reakci, která vám velí sešlápnout brzdu a točit volantem co nejvíc dovnitř zatáčky,“ radí Čabák. Ideálně je podle něj držet volant ve stejné poloze a jen ubrat plyn. Auto se pak „chytí“. Automatická převodovka se v takové situaci zachová stejně, jako kdybyste u manuálu zmáčkli spojku. „Cílem je zachovat co nejrovnoměrnější rozložení váhy mezi jednotlivá kola. Brzdění přetěžuje přední nápravu, akcelerace zadní. Čím víc nerovnoměrně jsou kola zatížená, tím spíš ztratí přilnavost,“ vysvětluje Čabák princip, který platí při jízdě na sněhu nebo ledu univerzálně.

Pokud přece jen dostanete přetáčivý smyk, takzvaně vám ustřelí zadek, budete se z krizové situace dostávat o něco hůře. Snažte se zpomalit a zároveň zastavit rotaci auta. Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí. Automatická převodovka v této situaci vůbec nehraje roli. Jen díky ní máte jistotu, že vám nezhasne motor a pokud po smyku zastavíte, můžete hned pokračovat dál.

Čtyřkolka vydrží více, ale smyk je větší průšvih

U aut s pohonem 4x4 je pomoc automatické převodovky ještě znatelnější. Příčinou nedotáčivého smyku je většinou příliš velká nájezdová rychlost do zatáčky. Pokud se do smyku dostanete, stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru. Auto se srovná zpět do správné stopy. Opět platí, že řidič nesmí panicky brzdit a zběsile točit volantem.

Při přetáčivém smyku vám poháněná zadní náprava výrazně pomůže. S trochou šikovnosti (nebo štěstí) se dá přetáčivý smyk vyrovnat i bez výrazného zpomalení nebo zastavení. Jakmile auto smyk dostane, první reakcí musí být opět „kontra“. Plyn však nemusíte úplně pouštět, zadní poháněná kola pomůžou autu srovnat se do správné stopy. Díky automatu pak řidič nemusí přemýšlet nad řazením. Stačí postarat se o volant a plynový pedál.

Přesto Čabák upozorňuje, že „čtyřkolky“ umí být na sněhu a ledu zrádné. „Pokud s nimi jedete jako s běžným autem s pohonem jedné nápravy, jsou samozřejmě mnohem bezpečnější a jistější. Jenže lidem to nedá. Auto s pohonem všech kol má dobrou trakci, dokáže lépe zrychlovat a i zatáčku projedete rychleji. Když pak ale smyk přijde, je to ve vyšší rychlosti a řidič má méně času na něj zareagovat. Navíc je auto s pohonem 4x4 těžší, takže má větší setrvačnost,“ varuje.

Přepnout na polomanuál? Spíš důvěřujte automatu

Většina moderních automatických převodovek má „polomanuální“ režim – občas bývá nazývaný jako sekvenční, nebo jednoduše jako sportovní. Ten umožňuje řidiči, aby si jednotlivé stupně řadil sám. Pokud jste dlouho jezdili s přímo řazenou převodovkou, bude vás nejspíš lákat přepnout na sněhu a ledu na poloautomatický režim, abyste měli chování auta „ve svých rukou“. Ve skutečnosti to zas tak dobrý nápad není, zvlášť u méně zkušených řidičů.

„Rozdíl je v tom, že auto ve sportovním režimu brzdí motorem. Nejde říct, jestli je to lepší, nebo horší. Pro prevenci smyku je to výhoda, ale pokud smyk přijde, je to naopak nevýhoda, protože na kola se stále přenáší kroutící moment motoru a řidič nemůže zmáčknout spojku,“ vysvětluje Čabák. „Pro většinu řidičů bude určitě lepší spolehnout se na plně automatický režim,“ radí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...