Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benzin stojí přes 36 korun, naučte se s ním šetřit

aktualizováno 
Pojďte do rychlokurzu úsporné jízdy, ušetříte tisíce korun. Rady pro úspornou jízdu nejsou složité, hlavní je změnit myšlení a nezávodit, jezdit maximálně plynule a naučit se místo brzd používat mozek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

Ceny paliv letí vzhůru, benzin už stojí na některých místech přes 36 korun, což je nejvíc v historii. Ve Španělsku dokonce pro šetření s palivy omezili rychlost na dálnicích (čtěte ZDE).

Základní pravidla jsou: nejezdit zbytečně rychle, včas řadit, vypínat motor před závorami, včas řadit "nahoru", vyházet z auta zbytečnosti a nešlapat moc na plyn, ale hlavně jezdit plynule.

Škola úsporné jízdy

Včas řaďte výš: Hlavní zásada úsporné jízdy. Motor není třeba skoro vůbec vytáčet, dobře seřízené auto se rozjede téměř z volnoběžných otáček. A okamžitě po rozjetí auta řaďte dvojku a pak pořád nahoru. Čím vyšší zařazená rychlost, tím nižší potřeba. V praxi se u většiny motorů dá jet třeba na pětku při 1 500 otáčkách. A motoru to na rozdíl od zažitých názorů neškodí, mnohem horší je vytáčení za studena.

O tom, že výrobci takový styl jízdy podporují, svědčí i "ukazatele optimálního řazení", které dává do aut stále víc výrobců. Na přístrojové desce vám svítí číslo zařazené rychlosti a ve chvíli, kdy byste měli přeřadit výše, se rozbliká šipka. A ta často "radí" řadit ještě pod 1 500 otáčkami.

Nejezděte zbytečně rychle: Další veledůležité pravidlo. Čím rychleji jedete, tím je vyšší spotřeba (neplatí to absolutně). Právě proto teď dočasně snížili ve Španělsku rychlost na dálnicích, prý se tak ušetří až 15 procent benzinu.

Pokud se budete držet rychlostních limitů, nebude vám auto "žrát". Při vysokých rychlostech totiž roste spotřeba exponenciálně.

Hodně rychlou jízdou neušetříte ani moc času. Samozřejmě, když pojedete stokilometrovou vzdálenost rychlostí 50 km/h, bude vám to trvat dvě hodiny, stovkou hodinku. Ale když zrychlíte na 120, získáte pouhých dvanáct minut k dobru. Stejně na cestě po dálnici z Prahy do Brna ušetříte zrychlením ze 130 na 150 km/h opět jen 12 minut. Spotřeba ovšem půjde výrazně nahoru, třeba i o dva litry na 100 km.

Škoda ve svém manuálu pro ekonomickou jízdu udává, že při plně sešlápnutém plynovém pedálu je spotřeba dvojnásobná oproti tříčtvrtečnímu sešlápnutí.

Předvídejte situaci: Plynulá jízda bez zbytečného zrychlování a brzdění je nejúspornější a také nejbezpečnější. Každé zrychlování i rozjíždění znamená výdej energie, která se pak bez užitku přemění v brzdách na teplo. Vůbec nejvíc paliva motor spotřebuje při rozjezdu. Sprintovat od semaforu k další červené tedy moc chytré není. Jezděte proto tak, jako byste brzdy vůbec neměli. Když na semaforu svítí červená, sundejte nohu z plynu. Možná se vyplatí přibrzdit, třeba "tam padne" zelená a nebudete muset zastavit vůbec.

Z kopce jeďte se zařazenou rychlostí: Když jedete z kopce se zařazenou rychlostí bez plynu, motor nespotřebovává žádné palivo. Někteří řidiči takhle "odřazují" i před zastavením až na dvojku. Jsou ovšem situace, kdy se naopak vyplatí vyřadit, třeba když víte, že pojedete do protisvahu a auto vám tak vlastní vahou nabere rychlost. V žádném případě ale nevypínejte motor! Moderní auta s posilovači bez něj neumí brzdit ani zatáčet.

Vypínejte motor i při stání na křižovatce: Stojíte-li na křižovatce, v koloně nebo u závor, vyplatí se motor vypnout i na jedinou minutu. V městském provozu ušetří vypínání až 10 procent paliva. Proto stále přibývá vozů s automatickým systémem Start-stop, který vypíná motor i na pár sekund vždy, když auto stojí.

Nevozte zbytečný náklad: Každý zbytečný kilogram váhy v autě zvyšuje spotřebu. Mnohdy jsou to drobnosti, které ve výsledku vydají za dalšího pasažéra. Zvlášť když máte i plnou nádrž, je to dalších 60 kilo, přitom benzinky jsou co pár kilometrů. Škoda udává, že metrák hmotnosti navíc zvýší spotřebu o litr.

Podobným žroutem paliva je i prázdný střešní nosič. "Při rychlostech nad 75 km/h se až polovina energie spotřebuje na překonání odporu vzduchu," píše se v příručce ekojízdy od Škodovky. Z hlediska aerodynamiky, a tedy i spotřeby se vyplatí větrat spíše střešním oknem než bočními.

Omezte klimatizaci: Klimatizace "sežere" až litr na 100 km. A čím výkonově slabší motor, tím hůře. Samozřejmě byste se neměli v autě péct, ale nastavte si teplotu tak, abyste uvnitř měli jen o 4 až 5 stupňů méně než venku. Takže když je venku 30, mějte klidně 25. Ušetříte si na chlazení i palivo. Pokud máte mechanicky ovládanou klimatizaci, zapínejte ji jenom při jízdě z kopce dolů se zařazenou rychlostí, pak ji zase vypněte. Takhle s rozmyslem se dá udržovat solidní teplota.

Používejte s rozmyslem taky vyhřívání sedadel, které je hodně velkým žroutem energie, stejně tak nezapomeňte vypínat vyhřívání zrcátek. Když elektrické spotřebiče na palubě nepotřebujete, vypínejte je.

Hlídejte nahuštění: Z hlediska spotřeby i jízdních vlastností se vždy vyplatí hustit pneumatiky na horní hranici tolerance výrobce. Při podhuštění se výrazně zvyšuje spotřeba a snižuje se i životnost pneu. Tlak je třeba kontrolovat minimálně jednou měsíčně, vždy před jízdou. Za úvahu stojí i koupit pneumatiky s nízkým valivým odporem. Jsou sice dražší, ale šetří palivo a vydrží i dvakrát déle než ty běžné. Milovníky ostré jízdy varujeme: spořivé pneumatiky mají tvrdší směs a horší přilnavost.

Kupte kvalitní olej: Čím kvalitnější olej, tím nižší spotřeba a zároveň i vyšší životnost motoru. Velký rozdíl mezi olejem například 15W/40 a 0W/40 se projeví hlavně v zimě nebo při častých studených startech. Zatímco u syntetiky 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje na to potřebuje desítky sekund. Investice do kvalitnějšího oleje se zúročí při každé cestě k pumpě a ještě motor vydrží více.

Vybírejte přímější cestu, sledujte palubní počítač: Pro nižší spotřebu se vyplatí dobře vybírat i trať. Delší cesta po lepší cestě je levnější a rychlejší než po kopcovité a zatáčkovité okresní silničce. Můžete-li využít dálnici, je to ideální. Takže nejkratší trasa navržená navigací nemusí být nejúspornější. Při jízdě je pak výbornou pomůckou palubní počítač. Sledování okamžité a průměrné spotřeby přímo vybízí k ekonomické jízdě.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.