Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skříň na lidi: nový Opel Meriva

  14:00aktualizováno  14:00
V roce 1961 zakázali v Německu prodávat auta s dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Primitivní zámky a málo tuhé karoserie, které se kroutily, totiž dveře občas neudržely a ty se v zatáčkách otevíraly. Cestující pak vypadávali ven a umírali. Po padesáti letech přesvědčil Opel německé úřady a do nové merivy se dostanete jako do skříně.

Sebevražedné dveře (suicide doors), jak jim v angličtině říkají kvůli nedostatkům popsaným na začátku, se vrací do masové výroby. Dnes jsme ale o padesát let vývoje dál, v době, která dbá bezpečnost víc, než kdy jindy. Opel se netají, že se inspiroval u klasických londýnských taxíků – jejich řidiči dokážou zadní dveře otevřít, aniž by se vůbec museli soukat zpoza volantu.

Může se hodit

Originální německé modely Opel Meriva 
na online obřím portálu www.automodul.cz

Dveře, kterým u Opelu říkají FlexDoors, prošly náročným testováním, aby je úřady vůbec pustily na silnici. Meriva proto dostala systémem samočinného zamykání po rozjezdu, který zaručuje, že všechny dveře jsou zajištěny kdykoliv je vůz v pohybu. Elektricky ovládané centrální zamykání se samočinně aktivuje, jakmile rychlost jízdy překročí hranici 4 km/h. Potom nemohou být zevnitř otevřeny. Dveřní zámky se opět samočinně odjistí po zastavení. V případě havárie, kdy se aktivují airbagy, se zámky dveří samočinně odjistí. Nechybí systém upozorňující řidiče na nedovřené dveře.

Opel MerivaOpel Meriva

Stejně vymyšlené nezávisle otevíratelné dveře má třeba Rolls Royce Phantom. Všechny exempláře v Německu jsou však prodané jako auta z individuálního dovozu, tím se vyhýbají zákonu, který je zakazuje.

Na pozvání automobilky jsme předprodukční kusy viděli ve Frankfurtu nad Mohanem. Premiéra je přichystána na autosalon do Ženevy na začátek března, první kusy se budou v Česku ke koupi v červenci, prodej odstartuje naplno v záři.

Dveře jako u skříně

Malé praktické MPV zažal Opel nabízet v roce 2003, dodnes se jich prodalo přes milion. Dva roky po uvedení ale začali konstruktéři vymýšlet, čím by hranatou, strohou merivu ozvláštnili.

Původně chtěli posuvné dveře, rozhodující byl ale design a ližiny by si vynutily prodloužení délky vozu a navíc by vzrostla i hmotnost. Že se do merivy poleze jako do skříně, se rozhodlo v roce 2005. Ve vývojových dílnách dokonce postavili unikát: vzali stávající hranatou merivu a na levé straně otočili otevírání zadních dveří. Auto pak prošlo rukama mnoha uživatelů. Nastupování bylo najednou nezvyklé. "Lidé nevěděli, jak dostat dovnitř hlavu nebo nohy, ale rychle si zvykli," popisuje Klaus Nüchter z vývojového oddělení.

Na to, že se do auta nastupuje jinak, než je obvyklé, si podle výzkumů automobilky uživatelé zvyknou za jeden až dva dny. Nezvyklá konstrukce ale neznamená jen prohodit zámek a panty. Vzadu museli konstruktéři "nahnat" dost místa na uchycení pantů v dostatečné vzdálenosti tak, aby se dveře neviklaly. Musela se upravit i výrobní linka. Déle než člověku trvalo učení nezvyklých operací třeba robotům. "Robot musí na lince k autu přistupovat z druhé strany, když je montuje," popisuje Gian Luca Bacelli, který má u Opelu na starosti vynálezy (inovace). "Naši dodavatelé se divili, když jsme s tímto požadavkem přišli."

Opel Meriva

Automobilka cílí hlavně na rodiny s dětmi. Přístup na zadní sedadla je lepší: lépe se tam umisťuje dětská sedačka a když se potřebujete k dítěti dostat od svého sedadla vpředu, je to rychlejší.

Při nastupování nepřekáží dveře, pohyby jsou přirozenější. "Je příjemnější a snazší vystupovat nohama napřed, než se trochu nepřirozeně vytáčet kolem křídla dveří a překážejícího zadního podběhu," popisuje automobilka. Do merivy naopak nastupujete v nejvyšším místě u prostředního (B) sloupku, kde je výřez největší.

Dobře pomáhá madlo uchycené na středovém sloupku, ocení ho hlavně starší a méně pohybliví pasažéři. Další výhodou je obrovský úhel, ve kterém se dají dveře otevřít - skoro nakolmo (přesně 84 stupňů), u běžných aut je to necelých sedmdesát.

Jediná nectnost zajímavého řešení dveří se projeví při parkování v úzkých místech, třeba na parkovišti u supermarketu. Cestující na stejné straně auta si totiž musí domluvit pořadí vystupování. Když totiž dveře neotevřete dokořán, nedostanete se ven.

Zvykat si musíte také na otevírání zadních dveří zevnitř. Chce to trochu cviku a vydat víc síly, než u auta ze kterého vystupujete konvenčně. Pro fyziky: působíte silou na menším rameni.

Variabilní interiér

"Nová meriva je oproti předchůdkyni delší a širší," říká Gian Luca Bacelli. "Ženy mají rády vyvýšenou pozici za volantem," doplňuje Verena Wieneke, která má uvedení nového opelu na trh na starosti. Některé díly interiéru jsou z astry, která právě startuje do prodeje. Oceňovaná "ortopedická" sedadla si zase meriva vypůjčila ze skladu insignie.

Opel Meriva

Designér Frank Starz je nejvíce hrdý na praktickou středovou konzoli. Na řadičku, která je na vyvýšeném místě, navazují dvě mohutné kovové ližiny, pod nimi je pevná podlouhlá vanička. Mezi ližiny vrazí ženy třeba kabelku, kterou chtějí mít po ruce. Muži mezi ně uchytí buď malou mělkou vaničku s přihrádkami, nebo velký box s loketní opěrkou. Vaničku můžete umístit do dvou různých výšek a stejně jako box ji můžete posouvat v podélném směru ve velkém rozsahu.

Když je třeba, může box posloužit také mezi zadními sedadly a když překáží, schová se do kufru. Ten má 400 litrů objemu a pravidelný tvar. Základní objem se dá ještě zvětšit posunutím zadních sedadel. Sklopení zadních sedadel zvětší kufr na 920 litrů, až po strop narvete do merivy 1500 litrů.

Podlaha kufru plynule navazuje na nárazník a pod ní je ještě místo na menší věci. Meriva zachovává oceňovaná zadní posuvná sedadla, kterými se chlubila předchůdkyně. Kromě posuvu v podélném směru se může dvoučlenná posádka také přisunout více ke středu, získá tak další místo na ramena.

Opel Meriva

Oblíbenou položkou výbavy bude téměř dva metry dlouhá celosklěněná střecha. A chybět nebude ani šuplík v zadním nárazníku, ukrývající nosič kol. Základní pohonnou jednotkou bude naftová 1,3 CDTI s výkonem 75 koní, nejsilnější by měla být přeplňovaná benzinová 140koňová 1,4 Turbo. Mezi ně se výkony poskládají další čtyři motory.






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.