Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Skříň na lidi: nový Opel Meriva

  14:00
V roce 1961 zakázali v Německu prodávat auta s dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Primitivní zámky a málo tuhé karoserie, které se kroutily, totiž dveře občas neudržely a ty se v zatáčkách otevíraly. Cestující pak vypadávali ven a umírali. Po padesáti letech přesvědčil Opel německé úřady a do nové merivy se dostanete jako do skříně.

Sebevražedné dveře (suicide doors), jak jim v angličtině říkají kvůli nedostatkům popsaným na začátku, se vrací do masové výroby. Dnes jsme ale o padesát let vývoje dál, v době, která dbá bezpečnost víc, než kdy jindy. Opel se netají, že se inspiroval u klasických londýnských taxíků – jejich řidiči dokážou zadní dveře otevřít, aniž by se vůbec museli soukat zpoza volantu.

Může se hodit

Originální německé modely Opel Meriva 
na online obřím portálu www.automodul.cz

Dveře, kterým u Opelu říkají FlexDoors, prošly náročným testováním, aby je úřady vůbec pustily na silnici. Meriva proto dostala systémem samočinného zamykání po rozjezdu, který zaručuje, že všechny dveře jsou zajištěny kdykoliv je vůz v pohybu. Elektricky ovládané centrální zamykání se samočinně aktivuje, jakmile rychlost jízdy překročí hranici 4 km/h. Potom nemohou být zevnitř otevřeny. Dveřní zámky se opět samočinně odjistí po zastavení. V případě havárie, kdy se aktivují airbagy, se zámky dveří samočinně odjistí. Nechybí systém upozorňující řidiče na nedovřené dveře.

Opel MerivaOpel Meriva

Stejně vymyšlené nezávisle otevíratelné dveře má třeba Rolls Royce Phantom. Všechny exempláře v Německu jsou však prodané jako auta z individuálního dovozu, tím se vyhýbají zákonu, který je zakazuje.

Na pozvání automobilky jsme předprodukční kusy viděli ve Frankfurtu nad Mohanem. Premiéra je přichystána na autosalon do Ženevy na začátek března, první kusy se budou v Česku ke koupi v červenci, prodej odstartuje naplno v záři.

Dveře jako u skříně

Malé praktické MPV zažal Opel nabízet v roce 2003, dodnes se jich prodalo přes milion. Dva roky po uvedení ale začali konstruktéři vymýšlet, čím by hranatou, strohou merivu ozvláštnili.

Původně chtěli posuvné dveře, rozhodující byl ale design a ližiny by si vynutily prodloužení délky vozu a navíc by vzrostla i hmotnost. Že se do merivy poleze jako do skříně, se rozhodlo v roce 2005. Ve vývojových dílnách dokonce postavili unikát: vzali stávající hranatou merivu a na levé straně otočili otevírání zadních dveří. Auto pak prošlo rukama mnoha uživatelů. Nastupování bylo najednou nezvyklé. "Lidé nevěděli, jak dostat dovnitř hlavu nebo nohy, ale rychle si zvykli," popisuje Klaus Nüchter z vývojového oddělení.

Na to, že se do auta nastupuje jinak, než je obvyklé, si podle výzkumů automobilky uživatelé zvyknou za jeden až dva dny. Nezvyklá konstrukce ale neznamená jen prohodit zámek a panty. Vzadu museli konstruktéři "nahnat" dost místa na uchycení pantů v dostatečné vzdálenosti tak, aby se dveře neviklaly. Musela se upravit i výrobní linka. Déle než člověku trvalo učení nezvyklých operací třeba robotům. "Robot musí na lince k autu přistupovat z druhé strany, když je montuje," popisuje Gian Luca Bacelli, který má u Opelu na starosti vynálezy (inovace). "Naši dodavatelé se divili, když jsme s tímto požadavkem přišli."

Opel Meriva

Automobilka cílí hlavně na rodiny s dětmi. Přístup na zadní sedadla je lepší: lépe se tam umisťuje dětská sedačka a když se potřebujete k dítěti dostat od svého sedadla vpředu, je to rychlejší.

Při nastupování nepřekáží dveře, pohyby jsou přirozenější. "Je příjemnější a snazší vystupovat nohama napřed, než se trochu nepřirozeně vytáčet kolem křídla dveří a překážejícího zadního podběhu," popisuje automobilka. Do merivy naopak nastupujete v nejvyšším místě u prostředního (B) sloupku, kde je výřez největší.

Dobře pomáhá madlo uchycené na středovém sloupku, ocení ho hlavně starší a méně pohybliví pasažéři. Další výhodou je obrovský úhel, ve kterém se dají dveře otevřít - skoro nakolmo (přesně 84 stupňů), u běžných aut je to necelých sedmdesát.

Jediná nectnost zajímavého řešení dveří se projeví při parkování v úzkých místech, třeba na parkovišti u supermarketu. Cestující na stejné straně auta si totiž musí domluvit pořadí vystupování. Když totiž dveře neotevřete dokořán, nedostanete se ven.

Zvykat si musíte také na otevírání zadních dveří zevnitř. Chce to trochu cviku a vydat víc síly, než u auta ze kterého vystupujete konvenčně. Pro fyziky: působíte silou na menším rameni.

Variabilní interiér

"Nová meriva je oproti předchůdkyni delší a širší," říká Gian Luca Bacelli. "Ženy mají rády vyvýšenou pozici za volantem," doplňuje Verena Wieneke, která má uvedení nového opelu na trh na starosti. Některé díly interiéru jsou z astry, která právě startuje do prodeje. Oceňovaná "ortopedická" sedadla si zase meriva vypůjčila ze skladu insignie.

Opel Meriva

Designér Frank Starz je nejvíce hrdý na praktickou středovou konzoli. Na řadičku, která je na vyvýšeném místě, navazují dvě mohutné kovové ližiny, pod nimi je pevná podlouhlá vanička. Mezi ližiny vrazí ženy třeba kabelku, kterou chtějí mít po ruce. Muži mezi ně uchytí buď malou mělkou vaničku s přihrádkami, nebo velký box s loketní opěrkou. Vaničku můžete umístit do dvou různých výšek a stejně jako box ji můžete posouvat v podélném směru ve velkém rozsahu.

Když je třeba, může box posloužit také mezi zadními sedadly a když překáží, schová se do kufru. Ten má 400 litrů objemu a pravidelný tvar. Základní objem se dá ještě zvětšit posunutím zadních sedadel. Sklopení zadních sedadel zvětší kufr na 920 litrů, až po strop narvete do merivy 1500 litrů.

Podlaha kufru plynule navazuje na nárazník a pod ní je ještě místo na menší věci. Meriva zachovává oceňovaná zadní posuvná sedadla, kterými se chlubila předchůdkyně. Kromě posuvu v podélném směru se může dvoučlenná posádka také přisunout více ke středu, získá tak další místo na ramena.

Opel Meriva

Oblíbenou položkou výbavy bude téměř dva metry dlouhá celosklěněná střecha. A chybět nebude ani šuplík v zadním nárazníku, ukrývající nosič kol. Základní pohonnou jednotkou bude naftová 1,3 CDTI s výkonem 75 koní, nejsilnější by měla být přeplňovaná benzinová 140koňová 1,4 Turbo. Mezi ně se výkony poskládají další čtyři motory.


  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...