Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prase se vrací. Slavný skútr ČZ pofrčí na elektřinu

aktualizováno 
Plechové dvoukolové prase je ikonou československých silnic. Skútr ze Strakonic znovu ožívá s elektrickým pohonem. Na první pohled nepoznáte, že se nejedná o originál, chybí jen výfuk.

ČZ 175 "Prase“ | foto: Čezeta

I nemotorkáři znají legendární skútr strakonické "čezety", kterému pro jeho specifický tvar říkáme "prase". Skútr vznikl v padesátých letech a ve své době to byl doslova revoluční stroj, který si v ničem nezadal s italskými vespami, které mohl československý motorista obdivovat jen na prázdninách v Římě. 

Čezeta na elektřinu

Může se hodit

Chcete novou motorku? Vyberte si ze široké nabídky ve všech kategoriích na Automodul.cz.

Značku Čezeta si v nedávné době zaregistrovala společnost Čezeta motors s.r.o. a přichází se zajímavým projektem, který má oživit někdejší slávu skútru. Zatím představila tři prototypy modelu 506. Jedná se zatím o zrekonstruované kusy z šedesátých let přestavěné na elektrický pohon.

Firma zamýšlí vyrábět skútry sériově. Odhadovaná cena je 9000 eur, tedy něco okolo 250 000 korun.

ČZ 175

Do útrob motorky se dostal elektromotor. Baterie má kapacitu 5 kWh a zaručuje dojezd 75 - 80 km. V případě přidání systému rekuperace by se dojezd mohl dostat až na 100 km. Nabíjení probíhá standardním systémem, zásuvka je pod původním víčkem nádrže. Nabíjet můžete jak z klasické sítě, tak z dobíjecích stanic. Plné nabití skútru by mělo trvat zhruba 4 až 5 hodin. 

Fotogalerie

Zajímavá je také možnost naprogramování průběhu výkonu motoru. Díky tomu můžete snadno po připojení notebooku zvolit rychlost, jakou váš skútr pojede, a tím ovlivnit i dojezd.

Baterie je umístěna v tunelu kapotáže částečně na původním místě spalovacího motoru. Elektromotor je pak umístěn v náboji zadního kola. Jaké má skútr jízdní vlastnosti, zatím nevíme, ale vzhledem k tomu, že využívá původní podvozek prasete, bude svezení rozhodně zajímavé.

Unikát

Původní skútr má velmi atypickou konstrukci, kterou tvoří samonosná plechová karoserie s podvěšeným motorem o objemu 175 ccm. Ten dával výkon 8 koní. První generace prasete s označením 501 se potýkala s přehříváním agregátu, kolem kterého v kapotách neproudil dostatek vzduchu. To bylo později vyřešeno větrákem. 

ČZ 175
ČZ 175
ČZ 175

Model 501 se vyznačoval mimo jiné klaksonem umístěným v přední kapotáži. Vepředu má skútr tlačnou kyvnou vidlici a bubnovou brzdu. Kolo je sešroubované ze tří dílů, díky tomu se dají snadno opravovat defekty.

Další novinkou byl elektrický startér, který byl montován už do posledních 501. Druhá generace 502 pak dostala blinkry a lepší podvozek. Tím vývoj československého skútru skončil. Dnes jsou však tyto stroje oblíbeným sběratelským kouskem. Jízda na něm je pak neopakovatelným zážitkem. Malá kola, podvozek na silenblocích a vysoká hmotnost dělají jízdu opravdu nevšední, ale za pohledy kolemjdoucích to rozhodně stojí. Skútru se vyrobilo přes 115 000 kusů a dočkal se i zajímavých karosářských variant, například jako tříkolá rikša s nákladní korbou nebo se sajdkárem Druzeta. 

Autoři:




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.