Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prase se vrací. Slavný skútr ČZ pofrčí na elektřinu

aktualizováno 
Plechové dvoukolové prase je ikonou československých silnic. Skútr ze Strakonic znovu ožívá s elektrickým pohonem. Na první pohled nepoznáte, že se nejedná o originál, chybí jen výfuk.

ČZ 175 "Prase“ | foto: Čezeta

I nemotorkáři znají legendární skútr strakonické "čezety", kterému pro jeho specifický tvar říkáme "prase". Skútr vznikl v padesátých letech a ve své době to byl doslova revoluční stroj, který si v ničem nezadal s italskými vespami, které mohl československý motorista obdivovat jen na prázdninách v Římě. 

Čezeta na elektřinu

Může se hodit

Chcete novou motorku? Vyberte si ze široké nabídky ve všech kategoriích na Automodul.cz.

Značku Čezeta si v nedávné době zaregistrovala společnost Čezeta motors s.r.o. a přichází se zajímavým projektem, který má oživit někdejší slávu skútru. Zatím představila tři prototypy modelu 506. Jedná se zatím o zrekonstruované kusy z šedesátých let přestavěné na elektrický pohon.

Firma zamýšlí vyrábět skútry sériově. Odhadovaná cena je 9000 eur, tedy něco okolo 250 000 korun.

ČZ 175

Do útrob motorky se dostal elektromotor. Baterie má kapacitu 5 kWh a zaručuje dojezd 75 - 80 km. V případě přidání systému rekuperace by se dojezd mohl dostat až na 100 km. Nabíjení probíhá standardním systémem, zásuvka je pod původním víčkem nádrže. Nabíjet můžete jak z klasické sítě, tak z dobíjecích stanic. Plné nabití skútru by mělo trvat zhruba 4 až 5 hodin. 

Fotogalerie

Zajímavá je také možnost naprogramování průběhu výkonu motoru. Díky tomu můžete snadno po připojení notebooku zvolit rychlost, jakou váš skútr pojede, a tím ovlivnit i dojezd.

Baterie je umístěna v tunelu kapotáže částečně na původním místě spalovacího motoru. Elektromotor je pak umístěn v náboji zadního kola. Jaké má skútr jízdní vlastnosti, zatím nevíme, ale vzhledem k tomu, že využívá původní podvozek prasete, bude svezení rozhodně zajímavé.

Unikát

Původní skútr má velmi atypickou konstrukci, kterou tvoří samonosná plechová karoserie s podvěšeným motorem o objemu 175 ccm. Ten dával výkon 8 koní. První generace prasete s označením 501 se potýkala s přehříváním agregátu, kolem kterého v kapotách neproudil dostatek vzduchu. To bylo později vyřešeno větrákem. 

ČZ 175
ČZ 175
ČZ 175

Model 501 se vyznačoval mimo jiné klaksonem umístěným v přední kapotáži. Vepředu má skútr tlačnou kyvnou vidlici a bubnovou brzdu. Kolo je sešroubované ze tří dílů, díky tomu se dají snadno opravovat defekty.

Další novinkou byl elektrický startér, který byl montován už do posledních 501. Druhá generace 502 pak dostala blinkry a lepší podvozek. Tím vývoj československého skútru skončil. Dnes jsou však tyto stroje oblíbeným sběratelským kouskem. Jízda na něm je pak neopakovatelným zážitkem. Malá kola, podvozek na silenblocích a vysoká hmotnost dělají jízdu opravdu nevšední, ale za pohledy kolemjdoucích to rozhodně stojí. Skútru se vyrobilo přes 115 000 kusů a dočkal se i zajímavých karosářských variant, například jako tříkolá rikša s nákladní korbou nebo se sajdkárem Druzeta. 

Autoři:


Nejčtenější



Další z rubriky

Carving na třech kolech: Když si motorka půjčí to nejlepší od auta

Přibrzdit si v zatáčce přední brzdou není u Nikenu problém, na rozdíl od...

Co motorkáři nejvíc závidí autům? Kromě bezpečí ochranného rámu je to jisté vedení stopy v zatáčkách, možnost prudce...

Tuto motorku z garáže nikdo nevytáhne. Mohly by z ní odpadnout miliony

Harley Davidson Blue Edition Bucherer

Že některé automobilové speciality mohou stát desítky milionů, není nic nového a překvapivého. Obvykle tomu odpovídají...

Centrem Prahy projely čtyři tisíce harleyů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Centrem Prahy v sobotu projely ve spanilé jízdě asi čtyři tisíce motocyklů Harley-Davidson. Slavnostní jízda se...

Najdete na iDNES.cz