Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skútr je ve městě lepší než auto

aktualizováno 
V Německu spočítali, že cestování autem do práce po městě vyjde třikrát dráž než jízda na skútru.

Ilustrační foto | foto: Yamaha

Letošní motocyklový veletrh Intermot v německém Kolíně si jako podtitul vybral slogan "Alternativa pro druhý vůz". Kromě novinek ve světě motocyklové výroby tak chtějí organizátoři poukázat na využitelnost motocyklu jako druhého vozidla v rodině.

K propagaci motocyklu jako druhého rodinného vozidla má pomoci nedávno zveřejněná studie, ve které Německá federace motocyklového průmyslu porovnávala náklady na provoz malého osobního automobilu s výkonem 75 koní a skútru o objemu motoru 250 cm3. Právě tyto skútry totiž získávají na popularitě a v Německu v souvislosti s nimi dokonce hovoří o boomu.

V porovnání s rokem 2007 totiž zaznamenali naši sousedé v prvních šesti měsících letošního roku dvaašedesátiprocentní nárůst registrací skútru s motorem o objemu mezi 125 a 400 cm3.

Během jednoho týdne najezdily oba dopravní prostředky sto kilometrů zejména ve městě. Během nich byla u automobilu naměřena průměrná spotřeba 5,8 litrů benzínu na 100 km. To při cenách paliv (v Německu 1,51 eur/l) znamenalo 8,76 eur. Za zákonné pojištění a připojištění proti krádeži nechají naši sousedé u takového malého vozu 680 eur ročně.

U auta tak činily náklady na týdenní provoz 21,84 eur. U skútru se čtvrtlitrovým motorem byla změřena spotřeba 2,56 litru paliva na 100 kilometrů. To je v přepočtu na eura 3,87. Roční pojištění podobného rázu jako u osobního automobilu vychází na 135 eur. V přepočtu na jeden týden pak v součtu s náklady na palivo došli autoři studie k částce 6,47 eur.

V nákladech na provoz tak vychází automobil třikrát dráž než skútr o objemu 250 cm3. Ve prospěch jednostopého vozidla také hovoří pořizovací cena, která je nejméně poloviční (v Německu 4500 eur) než u malého automobilu
(10 000 eur).

Finančně tak jasně dominuje jednostopé vozidlo před dvoustopým. Hlavním důvodem, proč lidé stále preferují dražší automobil, je počasí - v zimě se totiž na motocyklu jezdí špatně. Podle vývoje v posledních letech ale v zimních měsících ve městech ubývá sněhu, a tak zůstávají vozovky suché.

Řada výrobců moto příslušenství také nabízí doplňky, které vás i na nekrytém dopravním prostředku za nepříznivého počasí udrží v suchu a teple. Pomocí nepromokavých rukávů na řídítka a přehozu kryjícího tělo jezdce se sezona aktivního jezdění může protáhnout klidně i o několik měsíců.

Skútry a motocykly obecně však byly, jsou a budou velkou úlevou pro dopravu. Navíc nezabírají tolik místa, takže se pro ně i lépe hledají parkovací stání.

VÍCE ČTĚTE V 38/08 VYDÁNÍ ČMN

Autoři:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Nejlepší Čech na dvou kolech na Dakaru skončil kvůli těžkému pádu

Milan Engel na Rally Dakar

Český motocyklový jezdec Milan Engel byl mezi motocykly suverénně nejlepším českým jezdcem letošního Dakaru. Po těžkém...

Dakarský bivak je město na kolech. Dobré je mít záchod na doběh

Bivak na Dakaru

Každý den závodníci i všechny asistence vyrážejí do etap závodu, aby se zase večer mohli sejít ve společném táboře,...

Mechanici na Dakaru spí jen po troškách, musí vydržet dva týdny drilu

Mechanici na Dakaru

Dakarská rallye je náročná nejen pro závodníky, ale i pro mechaniky. O té letošní to platí dvojnásob, protože z...

Najdete na iDNES.cz