Zimní výzbroj pro skútraře: zimáky, psí deka a sloní uši

I v našich podmínkách se dá na skútru jezdit v podstatě celý rok, stačí jen mít to správné vybavení. Stávající zima je prozatím mírná, skútr tedy zahálet nemusí.
S dobrým vybavením můžete vyrazit třeba na zimní motorkářský sraz...

S dobrým vybavením můžete vyrazit třeba na zimní motorkářský sraz Elefantentreffen do Německa. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Pneumatiky

Zimní gumy už nějaký rok nejsou výsadou automobilů, ale pořídíte je i pro jednostopé stroje. Zejména pro kategorii skútrů je nabídka výrobců poměrně široká. Je to mimo jiné dáno tím, že v některých zemích jsou v zimním období povinné zimní pneumatiky bez ohledu na aktuální počasí a musíte je mít obuté i na motorce nebo skútru. Jejich specifikace je hodně podobná těm automobilovým. Pneumatiky mají hrubý vzorek a velmi měkkou směs. Mají lepší jízdní vlastnosti nejen na sněhu, ale hlavně na chladné vozovce, kde klasické letní pneumatiky ztrácí adhezi. 

Zimní pneumatiky mají podobný vzorek, jako na autě.

O jejich funkci jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. Na chladné mokré vozovce nabízejí větší jistotu než běžné obutí, snadněji se zahřejí a i při prudkém brzdění se nedostanou tak snadno do smyku jako běžné obutí. Naprosto diametrální rozdíl pak nastává na ujetém nebo čerstvém sněhu, kde má zimní pneumatika mnohem lepší záběr než ta běžná.

Yamaha Tmax

"Sloní" uši

Oblíbeným, levným a hlavně funkčním doplňkem jsou takzvané sloní uši. Jedná se o jednoduchý doplněk v ceně několika set korun, který nabízí celá řada firem, ty naše jsou od švýcarské firmy iXS. Jsou to vlastně jednoduché kapsy, které navléknete na řídítka a zajistíte je suchými zipy. Uvnitř můžete bez problémů ovládat brzdy i blinkry. Na jízdu pak stačí běžné rukavice a ruce máte stále v teple.

Takzvané "sloní uši" jsou levným, ale velmi funkčním doplňkem.

Vyhřívané rukojeti

Složitější úpravou pro komfort rukou jsou vyhřívané rukojeti. Montují se na místo běžných gripů a při troše šikovnosti zvládne montáž každý. Rukojeti mají možnost nastavení v několika stupních. Jsou napojené na baterii skútru a můžete je tak mít puštěné za jízdy v podstatě pořád. Jejich cena se pohybuje od tisíce do zhruba tří tisíc korun. 

20. srpna 2013

"Psí" deka

Dalším jednoduchým a neocenitelným pomocníkem je zástěra, která chrání jezdcovy nohy. Může být připevněná buďto k pasu jezdce nebo přímo ke skútru. Její výhodou je nejen ochrana proti chladu, ale také proti dešti a nečistotám. Cena dek se pohybuje od tisíce do pěti tisíc korun, ty nejpropracovanější mají samonosný systém, který drží deku v ideální pozici. 

Deka připnutá ke skútru, nebo jezdci u pasu je v zimě neocenitelným pomocníkem.

Vyrábí se jak univerzální, tak i speciální pro konkrétní model skútru, v našem případě se jednalo o příslušenství přímo od Yamahy.

Plexištít

Pro většinu skútrů na trhu se vyrábějí štíty chránící jezdce i ve velmi špatných povětrnostních podmínkách. Štíty bývají vyšší a širší než ty v základní výbavě stroje. Jejich nevýhodou je větší aerodynamický odpor, který zejména u menších kubatur může snížit maximální rychlost. 

Velký a široký plexištít je velmi důležitý, v kombinaci s kapsami na ruce chrání celý vršek těla.

Oblečení

Bez teplé bundy se v zimě neobejdete. I zde záleží hlavně na tom, kolik chcete do oblečení investovat. Někdy stačí jen zimní vložka do běžné motorkářské bundy, ale vyrábí se i speciální zimní oblečení, které je navíc vyrobeno v designu, který se na první pohled neliší od běžného civilního oblečení. Ceny oblečení se pohybují v tisících korun a záleží hlavně na materiálu, připlatíte si třeba za membránu proti profouknutí.

Nejdůležitější je dobré oblečení a uzavřená přilba.

Protektory

V zimě je podstatně větší šance, že vás ve městě na skútru někdo "sestřelí". Řidiči aut často vyrážejí s zamrzlými nebo zamlženými okny a během zimy hodně odvyknou sledovat v provozu i cyklisty a motorkáře.

Proto by ve vaší výbavě neměly chybět kvalitní protektory všech kloubů i páteřák. Rozhodně nedoporučujeme jezdit v lyžařských rukavicích, které sice zahřejí, ale při pádu vás vůbec neochrání.

Dbejte na čistotu

Stejně jako u auta, i u jednostopých strojů je v zimě problém se solí, kterou se ošetřují silnice. Pro zimní provoz je ideální nastříkat skútr čas od času speciálním silikonovým sprejem, který vytvoří na stroji film, který nepropustí sůl na náchylná místa, jako je motor nebo výfuk. Po zimě je samozřejmě třeba stroj důkladně umýt. Sůl může nejen vést ke korozi, ale často také způsobuje problémy s elektroinstalací.

Pro test jsme si vybrali dva protichůdné stroje, Yamaha Tmax – sportovní maxiskútr a Yamahu Xenter 125. Oba jsou osazené zimní výbavou.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...