Aprilia SRV 850

Aprilia SRV 850 | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Skútry pro hippíky i závodníky

  • 4
Na motoveletrhu EICMA v Miláně se musí s dvoukolovou novinkou představit každá značka. Indická sestra vespy má dokonce o kolo víc - díky stylové sajdkáře. Do nových vod se pouští BMW, svůj skútr osadila zajímavým variátorem. A nechyběli ani exoti, třeba motorka ossa, na které je všechno jinak...

BMW s variátorem

Mnichovská značka sice kdysi skútr nabízela, ale je to už opravdu hodně dávno a ve výrobě nebyl dlouho. Novinku pohání ležatý dvouválec o objemu 650 m³ s výkonem slušných 60 koní. Zastavěn je do dvou odlišných strojů. Jeden je zaměřený na sportovnější svezení a pohyb ve městě, druhý je čistokrevný cesťák označený příhodně GT.

Nový skútr od BMW v cestovní verzi GT

Oba stroje mají zajímavě řešený variátor, který je skrytý u motoru a na zadní kolo je výkon přenášen řetězem v olejové lázni. Skútr by tedy měl vyžadovat minimum údržby.

To ale není jediná vychytávka, kterou na skútrech BMW najdete. Model GT je vybavený hodně zajímavými kufry integrovanými do podsedlové části. Nechybí ani elektricky nastavitelné plexi nebo vyhřívané rukojeti a sedačka! Pokud se na cestách neradi taháte s přilbou, stačí po zastavení vyklopit kapsu pod sedlem a přilbu tam schovat, jen před rozjetím nezapomeňte prostor zase zavřít.

LML hodně stylové

Majestátní stánek předvedla na milánské motovýstavě značka LML. Indické skútry z výrobní linky Vespy se u nás představily v loňském roce a je třeba říct, že velice úspěšně. Na EICM byly k vidění desítky barevných kombinací a úprav včetně strojů v barvách hippie, armádních speciálů nebo třeba duhového  zbarvení pro Jamajku či Brazílii.

Skútr LML stojí na základech legendární vespy.

Zdaleka nejzajímavější ale byla stavba, kda se ke skútru LML, který disponuje manuální převodovkou a spojkou, připojí sajdkára. S takovou kombinací vyvoláte rozruch kdekoliv se ukážete.

Maxi maxiskútr

Když před několika lety Gilera představila skútr s dvouválcovou osmistovkou, bylo to něco neuvěřitelného. Aprilia šla ale letos ještě dál a právě na základě velké Gilery postavila nový skútr SRV 850. Pohání ho vidlicový dvouválec. Skútr je osazen velkými koly s širokými pneumatikami dovolujícími opravdu hluboké náklony a rychlou jízdu. O pohodlí jezdce se stará variátor, přes který prochází výkon na ozubený řemen k zadnímu kolu.

Aprilia SRV 850

Nejvěší peckou je ale design – jako by z oka vypadl superbiku RSV4, na kterém Max Biaggi v loňském roce získal titul mistra světa. Nepostrádá notnou dávku agresivity a skútr tak vypadá ještě rychleji. Za výkonem a designem rozhodně nezaostává podvozek a brzdy, všechny komponenty jsou od nejlepších výrobců a inženýři v Aprilii je výborně sladili. Konečně snad potkáme skútr na velkém závodním okruhu.

Ossa – motorka naruby

Značka Ossa rozhodně nepatří mezi statisícové výrobce motorek, o to zajímavější ale jejich stroje jsou. Šéfkonstruktér se rozhodně nebojí nových řešení a vždy to stojí za to. Ossa vyrábí trialové stroje a závodní endura, osazuje je dvoutaktními motory.

Netradiční italské trialové stroje Ossa

Až sem je všechno v pořádku. Když se ale podíváte na motorku zblízka, je všechno tak nějak jinak. Válec motoru nesměřuje dopředu, ale je zakloněný, výfuk se nekroutí na přední straně motorky, ale je smotaný pod sedačkou, a motor ke všemu neplní klasický karburátor, ale kombinace přímého a nepřímého vstřikování paliva. Každý vstřikovač je aktivní v jiných otáčkách. Kombinace netradičních řešení zaručí dokonalé vyvážení motorky a perfektní průběh výkonové křivky motoru. Ještě se ukáže, jak si stroje povedou na závodních tratích.