Slavní karosáři věští budoucnost

Bertone, Giugiaro a Pininfarina představují italské karosářské dílny, které vymýšlejí na zakázku tvary automobilů pro velké výrobce a na autosalony vozí navíc i své vize karoserií budoucnosti. Jednou se jedná o luxusní roadster, jindy se objeví terénní automobil připomínající vozítko ze sci-fi románů.

A čas od času některá z vizí dospěje k sériové výrobě. To je případ Fordu StreetKa, který dostal zelenou letos v Ženevě a v roce 2003 začne bojovat o zákazníky.

Malý kabriolet na bází Fordu Ka bude vyrábět karosárna Pininfarina Ford bude již pátou značkou, pro niž italský malovýrobce pracuje. Již nějakou dobu totiž vyrábí speciální verze Ferrari, Alfy Romeo, terénního Mitsubishi, ve výrobě nechybí ani kupé a kabiolet pro francouzskou značku Peugeot.

Další italská karosárna Bertone, která se podílela na podobě Škody Favorit, zase spolupracuje s Oplem. Vedle Oplu Astra kupé a kabriolet letos vystavila studii rodinného Oplu Filo.

A konečně neméně uznávaná karosářská dílna jménem Giugiaro má vztahy s anglickým Astonem Martin, ale na výstavišti ukázala i speciální off-road s trubkovou karoserií.

Ford StreetKa půjde za dva roky do sériové výroby, o níž se postará Pininfarina. Cena malého kabrioletu by se v Německu měla pohybovat okolo 30 tisíc marek, to je zhruba půl milionu korun. Zda se objeví i v Česku není jisté, zájem totiž asi nebude velký.

Karosárna Giugaro vyrobila vůz pro původem německého fotografa Helmuta Newtona, který se proslavil například obrázky z prostředí světovémódy. Čtyřsedadlový terénní vůz má trubkovou karoserii a motor od japonské značky Mitsubishi.

Opel Filo podle návrhářů firmy Bertone. Dostatek prostoru pro nastupování a jednoduché ovládání charakterizují tuto studii, jejíž ovládání navrhla firma zabývající se vývojem letadel.

Tradičně překvapivé tvary má studie švýcarské firmy Rinspeed. Civilní formule s označením Advantige R má místo pouze pro řidiče.