Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteráni o fous utekli zemětřesení. Jela se slavná Mille Miglia

  14:32aktualizováno  14:32
Tisíc mil, italsky mille miglia, to je z Brescie do Říma a zpátky, když se chcete pořádně projet. Po klikatých silničkách i rychlých tazích to o uplynulém týdnu upalovali veteráni za miliony, až jim ani moderní auta nestačila. Velká automobilová slavnost, tradiční tisícimílovka o víkendu těsně unikla zemětřesení.

Mille Miglia je velkou událostí pro celou Itálii. sSlnice bývají doslova obsypané diváky. | foto: Profimedia.cz

Automobiloví srdcaři mají v půlce května v diáři už tradičně plno. Vidět a zažít závod Mille Miglia je prostě povinnost. Na start veleslavného tisícimílového závodu kolem Itálie se v Brescii každý rok postaví automobilové klenoty, které jindy nespatříte.

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300

Na exkluzivní veteránské akci nesmí chybět bájný racek. Legendární Mrecedes 300 SL se vzhůru výklopnými dveřmi se objevil i na startu letošní tisícimílovky.

Slavný závod

Mille Miglia (Tisíc mil) se jako vytrvalostní silniční závod konala 24× od roku 1927 do 1957. Trasa měla tvar osmičky, jejích 1 500 km, tedy tisíc římských mil, vedlo z Brescie do Říma a zpět. První závod se konal 26. až 27. března 1927 a startovalo kolem 75 vozů – a pouze Italové. Vítěz dojel v čase kratším než 21 hodin a 5 minut (průměrná rychlost 77,238 km/h).

Traťový rekord drží Stirling Moss a navigátor Denis Jenkinson, kteří ujeli v roce 1955 tisíc mil s Mercedesem 300 SLR za 10 hodin 7 minut a 48 sekund průměrnou rychlostí 157,650 km/h.

Po smrtelné nehodě v roce 1957, při které přišli o život dva jezdci a jedenáct diváků, byl závod zakázán.

Veteránská Mille Miglia se jezdí od roku 1977.

Zdroj: wikipedia.cz

Mille Miglia je nabitá emocemi, rychlostí, láskou k tradici a slávě italského automobilového průmyslu. Autodědečci závodí napříč Itálií na plný plyn. Žádné šetření drahých a vzácných strojů, celých tisíc mil se jede pěkně zostra. Řada účastníků se při závodu nevyhne drobným ťukancům a šrámům. I s tím musí posádky při veleslavném závodě počítat, jede se přece v běžném provozu a navíc překvapivě vysokým tempem.

Do Říma a zpátky

Na start letošního ročníku se postavilo 382 veteránů. Na své dlouhé cestě navštívili účastníci závodu na 190 pamětihodných míst. Vzácní automobiloví dědečci odstartovali z Brescie, objeli Lago di Garda a první etapu ukončili ve Ferraře. V pátek dorazili do Říma a v sobotu se vydali na cestu zpět do Brescie.

Trasa Mille Miglia ročníku 2012

Jen o kousek tak vzácné kousky unikly rozmarům přírody. Mille Miglia hned dvakrát projela krajem Emilia Romagna, kde o víkendu řádilo zemětřesení. Zpravodajství čtěte zde

Vítězství si odvezla alfa

Celkovými vítězi letošního ročníku se stali Argentinci Claudio Claramunt a Daniel Scalise s Alfou Romeo 6C 1500 GS, karosovanou slavným Zagatem, z roku 1933.

Fotogalerie

O pár minut porazili manžele Giuliana Cané a Luciu Giuliani, mnohanásobné vítěze Mille Miglia a specialisty na jízdy pravidelnosti. Pár z Boloně jel s BMW 328 Roadster, zapůjčeným od BMW. I třetí místo obsadili zkušení účastníci veteránských závodů Giovanni Moceri a Tiberio Cavalieri s Aston Martinem Le Mans z roku 1933. Na čtvrtém místě dojeli lonští vítězové Giordano Mozzi s manželkou Stefanií Biaccou s Lancia Astura ročník 1938.

Na 1 498 kilometrech závodu odstoupila přesná stovka účastníků, do cíle tak dorazilo přesně 282 aut.

Vzácné kousky

Mezi hlavní lákadla patřily letos ve startovním poli Bugatti Tipo 35, Maserati A6 GCS nebo jediný exemplář Lancie Astura, postavený speciálně pro Mille Miglii ročníku 1938.

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na

Na start závodu se staví významné osobnosti. Silné zastoupení má už léta na Mille Miglii značka BMW se svými stroji. Jeden z nich řídil letos šéfdesignér BMW Adrian van Hooydonk.

Za volanty veteránů usedají na startu Mille Miglie známé celebrity a boháči. Tradičně se na trati objevuje britský herec Rowan Atkinson, známý nešika Mr.Bean. Zajímavý kousek šoféroval letos například John Elkann, prezident Fiatu. Ve společností své ženy Lavinie Borromeo závodil s Fiatem 8V z roku 1954, který vznikl v jediném exempláři. Pro maximální úsporu hmotnosti mu karosáři vytvořili karoserii z laminátu. Pohon obstarává dvoulitrový osmiválec s výkonem 115 koní. Fiat 8V s ním uměl uhánět ve své době ohromující dvoustovkou. Elkann dojel při své první účasti na Mille Miglii na 152. místě.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.