Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slepý automechanik nemá o zákazníky nouzi. Mám talent od boha, říká

aktualizováno 
Jako malý chlapec rozebíral Asif Patel na součástky tranzistorová rádia a při jejich opětovné montáži spoléhal jen na svůj cit v rukou. Díky vzácné nemoci se totiž narodil bez očí. I přesto dokázal svůj handicap překonat a v jeho dílně v Pákistánu se točí jeden spokojený zákazník za druhým.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu. | foto: Profimedia.cz

Podle oficiálních zdrojů žije v Pákistánu téměř dva miliony slepých lidí. Drtivá většina z nich je díky špatné podpoře od státu nucená žít na ulici. Nezřídka i proto, že je rodina sama vyloučila ze svého kruhu. Ale Safi Patel mezi takové lidi nepatří.

Fotogalerie

Ve svých 44 letech je z něj renomovaný automechanik s vlastní dílnou v Karáčí v Pákistánu. Dokonce zaměstnává celkem sedm lidí a místní obyvatelé mu svěřují auta s velkou důvěrou. „Doma mě vždy podporovali,“ říká Patel. „Kdybych se někdy cítil jako handicapovaný člověk, nemohl bych dělat to, co dělám.“

Patel tvrdí, že klíčem k jeho úspěchu je mimořádně vyvinutý cit v rukou. „Pro nás je to důležité. Když se něčeho dotkneme, víme, v čem je problém,“ říká.

„Vždy, když můj otec přinesl domů nějaké zařízení, tak jsem ho rozebral a pak se snažil tu věc stejným způsobem smontovat.“ Někdy prý sám tyto věci rozbíjel, aby se naučil přesně poznat, jak fungují.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.
Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.

Jako mechanik začal pracovat hned po škole v 15 letech. Místo vstupního pohovoru mu dali za úkol vymontovat z auta spojku. „V dílně byli trochu šokovaní, protože když jsem spojku rozebral, mysleli si, že už pracuji někde jinde.“

Hned na to měl z auta odmontovat převodovku. Po patnácti minutách strávených pod autem měl hotovo. „Tím jsem si definitivně získal jejich důvěru,“ říká.

Nakonec si sám koupil auto, aby ve svých znalostech pokročil o krok dopředu. Postupně pak nastartoval kariéru vyměňováním motorů. Sám sebe označuje za opravdového mechanika, což je rozdíl oproti montérovi součástek, kterým se může stát každé malé dítě.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.

„Mechanikovou prací je diagnostika. Každý se může stát montérem, ale tou nejdůležitější věcí je zanalyzovat problém a vědět, proč k němu došlo. To, že něco takového umím, je dar od boha.“

Patelovu práci si pochvaluje i Fahad Younis, který vlastní firmu na import a export automobilů. Podle něj chodí zákazníci do této dílny z jednoho důvodu a tím je kvalita práce. „Opraví cokoliv,“ říká Younis. „Dáváme mu sem všechna naše auta, malá i velká.“





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.