Slepý automechanik nemá o zákazníky nouzi. Mám talent od boha, říká

aktualizováno 
Jako malý chlapec rozebíral Asif Patel na součástky tranzistorová rádia a při jejich opětovné montáži spoléhal jen na svůj cit v rukou. Díky vzácné nemoci se totiž narodil bez očí. I přesto dokázal svůj handicap překonat a v jeho dílně v Pákistánu se točí jeden spokojený zákazník za druhým.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu. | foto: Profimedia.cz

Podle oficiálních zdrojů žije v Pákistánu téměř dva miliony slepých lidí. Drtivá většina z nich je díky špatné podpoře od státu nucená žít na ulici. Nezřídka i proto, že je rodina sama vyloučila ze svého kruhu. Ale Safi Patel mezi takové lidi nepatří.

Fotogalerie

Ve svých 44 letech je z něj renomovaný automechanik s vlastní dílnou v Karáčí v Pákistánu. Dokonce zaměstnává celkem sedm lidí a místní obyvatelé mu svěřují auta s velkou důvěrou. „Doma mě vždy podporovali,“ říká Patel. „Kdybych se někdy cítil jako handicapovaný člověk, nemohl bych dělat to, co dělám.“

Patel tvrdí, že klíčem k jeho úspěchu je mimořádně vyvinutý cit v rukou. „Pro nás je to důležité. Když se něčeho dotkneme, víme, v čem je problém,“ říká.

„Vždy, když můj otec přinesl domů nějaké zařízení, tak jsem ho rozebral a pak se snažil tu věc stejným způsobem smontovat.“ Někdy prý sám tyto věci rozbíjel, aby se naučil přesně poznat, jak fungují.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.
Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.

Jako mechanik začal pracovat hned po škole v 15 letech. Místo vstupního pohovoru mu dali za úkol vymontovat z auta spojku. „V dílně byli trochu šokovaní, protože když jsem spojku rozebral, mysleli si, že už pracuji někde jinde.“

Hned na to měl z auta odmontovat převodovku. Po patnácti minutách strávených pod autem měl hotovo. „Tím jsem si definitivně získal jejich důvěru,“ říká.

Nakonec si sám koupil auto, aby ve svých znalostech pokročil o krok dopředu. Postupně pak nastartoval kariéru vyměňováním motorů. Sám sebe označuje za opravdového mechanika, což je rozdíl oproti montérovi součástek, kterým se může stát každé malé dítě.

Slepý mechanik Asif Patel je hvězdou Pákistánu.

„Mechanikovou prací je diagnostika. Každý se může stát montérem, ale tou nejdůležitější věcí je zanalyzovat problém a vědět, proč k němu došlo. To, že něco takového umím, je dar od boha.“

Patelovu práci si pochvaluje i Fahad Younis, který vlastní firmu na import a export automobilů. Podle něj chodí zákazníci do této dílny z jednoho důvodu a tím je kvalita práce. „Opraví cokoliv,“ říká Younis. „Dáváme mu sem všechna naše auta, malá i velká.“

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autonomní auta přijíždějí, budeme v nich spát a užívat si sex

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

V Česku má do konce roku 2022 vzniknout testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Německá automobilka...

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Najdete na iDNES.cz