Kia Cee´d | foto: Kia

Slovenská kia má konečně jméno

  • 16
Nová evropská kia už má své pravé jméno. Model korejské automobilky, který vyrazí bojovat proti astrám, octaviím, focusům a golfům z mola pařížského autosalonu, také poprvé ukazuje interiér.

Výrobní závod automobilky Kia ve slovenských Gbelanech v současné době rozbíhá výrobu. Zatímco o lehkých SUV Sportage je známo téměř vše, o třetí výrobní řadě v nedaleké budoucnosti dost možná není dosud ani rozhodnuto.

Tak je nejzajímavější druhá výrobní linka, z níž začínají sjíždět moderně tvarované kompaktní hatchbacky, které již brzy hlasitě promluví do prodejních statistik nových vozů nejen v ČR a SR.

Letos v Ženevě přestavená studie cee’d již pozitivně zodpověděla palčivou otázku, jak bude korejský golfobijec, zkonstruovaný v Evropě pro Evropu, vypadat, ohledně jeho jména však konstruktéři tajemně mlčeli. A novinářům také neukázali interiér, čímž zavdali hned dvě horká témata k diskuzím.

Obě tyto otázky jsou nyní již minulostí – z Koreje přišly oficiální odpovědi. Novináři již nemusejí používat pracovní označení ED, už mohou slovenskou eurokorejku oslovovat jejím pravým jménem. Představuje se – Kia Cee’d!

V Paříži, kde si odbude oficiální výstavní premiéru, se tedy představí vůz se stejným tvarem i jménem, jako o půl roku dříve nad Ženevským jezerem. A bude mít otevřené dveře, za ktrými bude k vidění zhruba toto. I když si odmyslíme nadstandardní kožené čalounění, nevypadá interiér na obrázcích vůbec špatně.

Šéfům koncernu se tedy podařilo překvapení – že zůstane u tohoto neobvykle psaného jména, čekal jen málokdo. Přitom netvoří jen fonetickou shodu se slovem "seed", další významem jsou dvě spojené zkratky CE jako european community a ED jako european design.

Sebevědomě tvarovaný kompakt zahájí svou kariéru již letos jako pětidveřový hatchback, příští rok budou následovat třídveřová verze a kombi. O pohon se vedle osvědčených zážehových čtyřválců 1.4, 1.6 a 2.0 postará i nový turbodiesel 1.6 CRDi VGT.

Argumentem pro urostlé Evropany, proč kupovat 4,2 m dlouhý hatchback, bude vnitřní prostor, daný rozvorem 2,65 m, tedy o více než 7 cm více, než má Octavia II. Bude-li chystané kombi podobně elegantní, jako dynamicky tvarovaný hatchback, bude mít o úspěch, zejména s moderním turbodieselem a za solidní cenu, předem postaráno.

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena již v roce 1944. Svou samostatnou dráhu na dříve zaostalém a relativně izolovaném korejském poloostrově završila krachem, který v roce 1997 postrčil doposud prudce rostoucí jihokorejskou ekonomiku do kalných vod tehdy zuřící východoasijské finanční krize.

Vládním rozhodnutím v rámci řešení krize pak došlo v roce 1998 ke spojení s tehdy již velmi silným koncernem Hyundai, který se tomuto kroku bránil.

Původně násilné spojení však funguje a koncern Hyundai-Kia Automotive Group v současné době patří mezi nejrychleji rostoucí výrobce automobilů na světě. Kia vyrábí ve 12 závodech v sedmi zemích 1,1 milionu aut ročně a prodává je ve 160 zemích. 35 tisíc zaměstnanců generuje roční tržbu 16 miliard amerických dolarů.

Kia má nového designéra od Volkswagenu
S koncem prázdnin vymění korejská automobilka šéfdesignéra. Novou hlavou výtvarníků oblékajících  kie bude od 1. záři Peter Schreyer, který ke korejskému výrobci zamířil od VW.

Peter Schreyer (ročník 1953) pracoval dlouhá léta pro Audi, kde se mimo jiné podílel na tvorbě bauhaus-designu kultovního TTčka. V roce 2002 - po příchodu Waltera De Silvy do Audi - přešel k Volkswagenu, kde vytvořil například roadster Concept R, nový passat, nebo Lamborghini Murciélago.