Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenské ceny aut jsou o dost níže

  20:23aktualizováno  20:23
Ceny jsou skutečně nižší, ale sami zprostředkovatelé o tenhle obchod zájem nemají.

Že je možné v Polsku nebo na Slovensku koupit a dovézt úplně nové auto a ještě přitom ušetřit desítky, nebo dokonce stovky tisíc korun, vzrušovalo v posledních měsících česká média. Jedna strana mince je, jak by to jít mohlo, a na druhou stranu se detailně podívali redaktoři MF DNES. Ukázalo se totiž, že se mluví vzrušeně o něčem, co nefunguje!

Díky velmi dobrým vztahům obou zemí - v tomto případě ČR a Slovenska - jsou platné předpisy, podle nichž může český občan ve slovenském autosalonu koupit auto, na hranicích požádat o potvrzení vývozu "neobchodního" zboží a obdržet zpět slovenskou DPH. Clo je přesně nula procent.

Takže poté už doma v Čechách stačí nechat si vyměřit a zaplatit domácí DPH, registrovat nové auto a prostě začít jezdit. Takhle na papíře a s kalkulačkou vše vychází tak, že by opravdu bylo možné výrazně ušetřit.

Když se navíc redaktor MF DNES v roli opatrného zájemce o takový dovoz zeptal v autoservisu Papoušek na možnost záručního servisu, řekl mu technik: "I kdybyste přivezl v našem případě škodovku koupenou třeba na Antarktidě, záruční servis tady máte jistý!"

Ceny mají Slováci níž

Pouze telefon a kalkulačka stačí k hbitému zjištění, že například slovenské ceny jsou nasazeny skutečně o poznání níž než v ČR. Není to ani tak efekt směnného kurzu obou měn, ale spíš výraz aktivního marketingového snažení importéra a samotné značky "ušít" ceny na tělo zdejší koupěschopné poptávce.

Česká ekonomika je bezesporu výkonnější než slovenská, Češi mají víc peněz, tudíž na českém trhu jsou nové automobily prostě dražší. Tato úvaha je platná prakticky pro všechny značky vyjma těch nejluxusnějších, které výrobce dodává kamkoliv na světě prakticky za tytéž ceny s vědomím, že mohovití zákazníci si takové auto mohou dovolit, ať jsou z Vídně nebo z Prahy.

Udivení celníci

Co vyjde "selským" výpočtem, není důvod nedokázat ve skutečnosti. Proto by měli především v česko-slovenském příhraničí přibývat po stovkách šťastní majitelé levných nových aut.

Že něco není, jak má být, se ukázalo, když o takových lidech a autech nic nevěděli na několika okresních registračních místech. Poté v rychlém sledu následovalo kroucení hlavami u majitelů autorizovaných autodílen, samotných prodejců a konečně i u celníků.

Vedoucí celnice na dálničním přechodu v Lanžhotě Stanislav Goryl dokonce řekl: "Že by si Češi vozili nová auta ze Slovenska, to slyším poprvé. Tady přes nás určitě ani jednou! A kdyby to šlo přes jiný přechod, tak by o tom kolegové - ředitelé z jiných celnic asi něco na poradě řekli."

Že by nelegálně?

Machinace s celními dokumenty a nepravdivé údaje při proclívání jsou dosud v ČR dost běžné, takže stále existuje možnost, že nové vozy ze Slovenska putují do Česka třeba jako starší... Tuto hypotézu lze snadno ověřit u samotných slovenských dealerů.

Redaktoři MF DNES oslovili hned několik z nich a všude slyšeli: Češi u nás auta nekupují. Až v Malackách v prodejně Škoda vedoucí prodeje Ján Ovečka řekl: "Už jsme to jednou dělali.

Teď v poslední době lidé z Česka volali, ale zatím nám to prodej nezvedá." Poté ještě nabídl, že pomůže zkontaktovat slovenské zprostředkovatele. Ale nikdo se neozval.

Nakonec se ukázalo, že automobil, který Čech v Malackách koupil, jezdí se slovenskými značkami po Bratislavě.

Proč nikdo nechce ušetřit?

Je zdánlivě neuvěřitelné, že výhodný dovoz nových vozů se dosud masově nerozjel. Ukázalo se, že nikdo ze Sdružení automobilového průmyslu, Svazu dovozců automobilů ani z Asociace nezávislých dovozců automobilů nezná žádného podnikatele nebo alespoň zprostředkovatele, který by se tímto obchodem zabýval.

Důvod, proč o takový byznys dosud nikdo neprojevil zájem, vyslovil Jiří Starosta, předseda správní rady naposled zmíněné asociace: "Vypadá to lákavě, ale se Slováky je potíž s vracením DPH, taky papíry nedělají nejrychleji, a vůbec, není to pro dovozce takový kšeft, jako když z EU přiveze havárku.

" Volné pole působnosti tudíž zůstává pouze pro osamocené zájemce, kteří jsou ochotni se "tahat" o zpětné proplacení slovenské daně třeba i dva měsíce.


Hodně tajemné souvislosti

Pátrat po tak citlivé záležitosti, jako je výhodný obchod s automobily, je i pro zkušené redaktory dost ošemetná záležitost. Znamenalo to mimo jiné, že během týdnů přípravy se zničehonic v deset večer rozezněl mobil redaktora a anonymní hlas se vyptával, proč si auto nekoupíme v běžné české prodejní síti. A ať prý dá redakce podnikatelům pokoj. Jindy, když byl k dispozici kontakt na podnikatele, který údajně v Bratislavě nový vůz pořídil, křičelo sluchátko na redaktora, kdo že je, kde opravdu pracuje, na co to chce?... Konečnou ránu celé akci dal prodejce jednoho z autosalonů Škoda: když se po dvou dnech kalkulování a zjišťování ozval, šeptal do telefonu, že by to zařídil, že by to trvalo až tři měsíce, že by to přišlo celé i s transportem a přihlášením v ČR jen o něco málo dráž než sama koupě téhož vozu tady v ČR. Ale pozor! Nesmí se to dozvědět v Mladé Boleslavi!



Srovnání slovenských a českých cen

SR ČR
Škoda Fabia Elegance 1,4 55kW 382 204 Kč 431 900 Kč
Škoda Octavia Combi Classic 1,9TDi 66kW 419 915 Kč 490 000 Kč
Opel Corsa club 5dv. 1,0 12V 43kW 272 623 Kč 286 900 Kč
Ceny získané od prodejců v Bratislavě byly sníženy o slovenské DPH (20 %), přepočteny v kurzu 100 Sk = 75,76 Kč a zvýšeny o české DPH (22 %).


Kroky nutné k dovozu nového vozu ze Slovenska nebo Polska

1. Při koupi je potřeba vyžádat si doklady nezbytné k vrácení slovenské DPH.
2. Na státní hranici se potvrdí doklad o vývozu a vyřídí se "nulové" clo.
3. Navrácení DPH se nárokuje u slovenských úřadů.
4. Podle hodnoty auta a vynaložených nákladů na dovoz do ČR se vypočítá  česká DPH. A zaplatí.
5. Automobil se zaregistuje a vybaví českými evidenčními značkami.



Dovoz vozu

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.