Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovensko by příští týden mohlo zavést šrotovné

  17:14aktualizováno  17:14
Slováci, kteří si nechají sešrotovat starý automobil, by si možná již od příštího týdne mohli koupit nový vůz s významnou slevou.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vláda se chystá vyplácet běžným občanům i podnikatelům příspěvek, takzvané šrotovné, o něž se sníží cena kupovaného nového automobilu. Novinářům to po jednání Rady pro hospodářskou krizi (RHK) řekl premiér Robert Fico.

Vláda podle Fica zatím vychází z analýzy, podle níž není nutné přijmout kvůli šrotovnému nový zákon a stačí norma nižší právní síly. Pokud by to tak bylo, pak šrotovné může začít platit již příští týden, řekl Fico.

Vláda vyčlení na vyplácení příspěvku asi 33 milionů eur (přes 900 milionů Kč), a když se to osvědčí, zváží možnost v tomto programu pokračovat, dodal premiér.

Sumu 1000 až 2000 eur (zhruba 28 400 až 56 800 korun) pravděpodobně uhradí v plné výši stát motoristům, kteří prokážou sešrotování a vyřazení z evidence nejméně deset let starého vozu. Původně se uvažovalo o tom, že by se na části příspěvku podíleli i prodejci, k tomu ale vláda podle Fica nepřistoupí.

Slevu bude možné získat jen při koupi auta do určité ceny, která zatím nebyla stanovena. Podle dřívějšího Ficova vyjádření by mělo jít o nejčastěji kupované vozy v ceně do 15 000 eur (zhruba 430 000 Kč). "Budou tam určitě i auta střední třídy," naznačil. Podle premiéra vyjde sešrotování auta zhruba na 33 eur.

Slovensko zavádí šrotovné po vzoru jiných zemí západní Evropy. Podle Fica tak chce přispět k likvidaci starších aut a omezit dovoz ojetých vozů ze zahraničí.

Západoevropské země zavádějí šrotovné, aby podpořily odbyt aut, který začal loni v důsledku ekonomické krize těžce klesat. Podle státního tajemníka ministerstva financí Petra Kažimíra se na Slovensku letos očekává pokles odbytu asi o 30 procent.

Automobilový průmysl patří k odvětvím, které krize zasáhla nejvíc. Tři slovenské automobilky již omezily produkci nebo snížily počty zaměstnanců.

České automobilky situaci na Slovensku sledují, ale neočekávají, že by jim tamní trh příliš pomohl. "Slovensko pro nás není významným trhem. Slovenský trh totiž ovládá Kia, která vyrábí automobily podobné generace jako je náš vůz i30," komentoval případné zavedení šrotovného na Slovensku mluvčí nošovické automobilky Hyundai Petr Vaněk.

Mluvčí automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý nedokáže zatím odhadnout, zda by šrotovné mělo vliv na zvýšení prodeje škodovek na Slovensku. "Hodně záleží na podmínkách, které stanoví vláda pro vyplácení šrotovného. Zatím o tom nic bližšího nevíme," řekl.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.