Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenskou kartu první pomoci v autolékárničkách cizinci mít nemusí

  11:00aktualizováno  13:06
Slovenská autolékárnička musí být bezpodmínečně oranžová, novinkou je karta první pomoci. Povinná je pouze pro Slováky, cizinci ji shánět nemusí - s výjimkou Čechů by jí stejně nerozuměli.

Slovenská karta první pomoci | foto: Sbírka zákonu Slovenské republiky 143/2009

Stávající lékárničky musí slovenští řidiči vyměnit nejpozději do července 2012. V nových už nemusí být dezinfekční roztok s rozprašovačem a PVC rouška. Novou oranžovou lékárničku s bílým křížem prodávají na Slovensku od začátku května, kdy vyhláška ministerstva zdravotnictví vstoupila v platnost.

Velkou novinkou je karta první pomoci, která má s pomocí jednoduchých obrázků ukázat, jak správně poskytnout pomoc zraněnému. Karta je vnitřní součástí lékárničky a musí mít velikost nejméně 18 x 10 cm. Její cena nemá být vyšší než jedno euro.

Karta má mít dvě strany. Na přední budou informace o linkách tísňového volání, všeobecné pokyny a pět barevných návodných obrázků (zastavení krvácení, uvolnění dýchacích cest, masáž srdce, dýchání z úst do úst a stabilizovaná poloha). Na zadní straně má být popis jednotlivých úkonů. Karta má být vyrobená z nepromokavého a odolného materiálu.

Pokud nachytají slovenští policisté domácího řidiče bez této karty, mohou mu udělit pokutu. Pokuta za neúplnou lékárničku je na Slovensku 60 euro, ve správním řízení může řidič zaplatit až sto euro.

Pro cizince není povinná

Podle Marcely Bednárové ze slovenského ministerstva dopravy povinnost mít kartu první pomoci v autě neplatí pro cizince. "Povinnost být vybavený novou autolékárničkou se nevztahuje na cizince, kteří na Slovensko přijedou vlastním autem," uvádí odbor komunikace ministerstva.

Potvrzuje to i tiskový mluvčí českého ministerstva dopravy Martin Kupka. "Platí Vídeňská úmluva o silničním provozu z roku 1968, která říká, že auto musí mít povinnou výbavu podle předpisů země, kde je registrováno."

Karta první pomoci je součást lékárničky, která je povinnou výbavou vozidel registrovaných na Slovensku. Češi je tedy mít nemusí. "Stejně jako nemusí Němci kupovat na českých hranicích rezervní kolo, které v Německu v povinné výbavě není," doplňuje Kupka.

Podle Tomáše Hejdy tiskového mluvčího ČSOB Pojišťovny se ale objevily případy, kdy policisté pokutovali cizince. "Takže, preventivně doporučujeme ji mít. Navíc to pomůže i českým řidičům. Ostatně uvažuje se o jejím zavedení i v tuzemsku," říká Hejda.

Karta první pomoci pro Slovensko

Stáhněte si řidičskou kartu s pokyny pro pomoc zraněným

Staré lékárny vyhazovat nemusí

"Lékárničky podle dosavadních předpisů lze používat nejpozději do uplynutí data jejich použitelnosti," vysvětluje Václav Špička z Autoklubu České republiky. "Není uvedena povinnost doplnit tyto starší, avšak stále použitelné lékárničky kartou první pomoci. Starší lékárničky lze tedy používat legálně i bez této karty," dodává.

V praxi z toho vyplývá, že mám-li lékárničku vyrobenou a zakoupenou před 1. květnem 2009, avšak stále ještě použitelnou (žádná z komponent lékárničky není "prošlá"), nemusí mít řidič "kartu prvej pomoci".

Podle statistik ze soudních pitev slovenského ministerstva zdravotnictví by až 60 % úmrtí při dopravních nehodách nemuselo nastat, kdyby byla poskytnuta správná první pomoc, uvádí slovenská tisková agentura SITA. Odhaduje se, že první pomoc dokáže správně poskytnout asi deset až patnáct procent lidí.

první pomoc

Základní pravidla najdete ZDE

Autor:




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Buerstner Ixeo time it 700 150k...
Buerstner Ixeo time it 700 150k...

r.v. 2016, naj. 52 714 km, diesel
1 359 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.