Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podívejte se na nový slovenský elektromobil

  13:16aktualizováno  13:16
Výrobu italského elektromobilu plánuje firma HTMAS na středním Slovensku. O pomoc při výrobě elektrovozítka Grecav chce požádat stát. Pokud jednání nebudou úspěšná, hodlá projekt spustit sama, zjistil deník sme.sk.

Dvoumístné italské vozidlo na elektrický pohon a z něj odvozený malý pick-up s nosností 250 kilogramů jménem Grecav Sonique už prošlo úspěšně crashtesty, dostalo homologaci a míří do výroby. První kusy vyrobí v Itálii letos v září.

Jednatel HTMAS Mareš Hudoba pro sme.sk odhaduje, že se státní pomocí by firma dokázala minivůz prodávat za méně než 8 500 eur (asi 216 000 korun) a bez ní za méně než 10 000 eur (asi 253 000 korun) včetně daně z přidané hodnoty.

Jeden kilometr vyjde přibližně na tři eurocenty, tedy necelou korunu. "Toto je auto pro 80 procent obyvatel," dodává Hudoba.

Dvoumístné přibližovadlo pohání elektromotor s výkonem 15 kW a točivým momentem 80 Nm. Maximálně umí jezdit devadesátkou, pick-up o deset kilometrů pomaleji. Specialitou vozu je přepínač jízdních režimů, pro klidné jezdce je "želví" režim, pro spěchavce přepnete tlačítko na režim označený ikonkou zajíce. S tím je úzce spjatý dojezd vozítka, který je 100 až 130 kilometrů, právě podle dynamiky jízdy.

Grecav Sonique

Kapacita li-fe baterie je 20 kilowathodin. Nabití trvá asi pět hodin, rychlonabíjení ho zkrátí na polovinu až třetinu. Akumulátory mají mít životnost 3 500 nabíjecích cyklů, podle Hudoby to odpovídá devíti rokům používání vozu.

Slovenská firma už s italskou automobilkou podepsala smlouvu o smlouvě budoucí. HTMAS počítá nejdříve s montáží tisíce až 1 500 kusů ročně a posléze s přesunutím celé výroby z Itálie na Slovensko. "Fabrika by byla zpočátku jen montážní linkou. Později chceme výrobu komponentů a celého elektromobilu přesunout do Vlkanové a vyrábět i pro jiné evropské trhy. Téměř 90 procent auta jsme schopni vyrobit na lokální úrovni," popisuje pro sme.sk Hudoba.

Fotogalerie

S nabídkou spolupráce oslovili podnikatelé stát. "Ve výrobě chceme propojit školství s průmyslem," popisují autoři projektu. "Přímo ve Vlkanové bychom spojili výuku s praxí. Studenti středních škol by v průběhu studia měli praxi přímo na výrobních linkách, vysoké školy by se podílely na výzkumu a vývoji."

Předpokládaná výrobní kapacita slovenské fabriky by měla činit 10 000 aut ročně. Firma celkovou investici odhaduje na 20 milionů eur, přímo v továrně by mohlo vzniknout 150 pracovních míst. První elektromobily by prý mohla začít vyrábět asi za rok.

HTMAS sídlící ve Vlkanové asi 15 kilometrů od Banské Bystrice se specializuje na podnikání v oblasti obnovitelných zdrojů energie.

Nedávno se v elektromobilu svezl slovenský premiér Robert Fico, uvádí sme.sk. Obec, kde má fabrika na italsko-slovenská elektroauta vyrůst, už připravuje výstavbu prvních dobíjecích stanic.







Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.