Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovenský Manet Korado - s kapotáží blíže dospělé motorce

aktualizováno 
Novou tvář nabídl zájemcům nejprodávanější malý motocykl na tuzemském trhu -
slovenský moped Manet Korado. Za příplatek si totiž lze koupit i kapotovanou verzi, takže stroj už nevypadá jako změť holých trubek, ale začíná připomínat skútr.

Aerodynamicky tvarované kryty z obou stran chrání rám a vrchní část motoru. Světlo navíc obepíná umělohmotná maska. Vyjde to ovšem pochopitelně dráže, než koupě základního modelu. Ten se prodává od 20 990 korun, na verzi s kapotáží si člověk musí připravit o 2760 korun více. Manet Korado je největším konkurentem babetty - jedná se o jednomístný moped s dvoutaktním motorem o obsahu padesát kubických centimetrů. Stejně jako jeho sokyně kombinuje motorový pohon s pedály. Je nabízen s dvěma typy motorů Puch, jedna a půl a dvoukilowattovým. Oba mají ovšem nejvyšší rychlost omezenu na čtyřicet kilometrů v hodině. Ta je totiž předepsána pro motorky, na kterých není pro jízdu povinná ochranná přílba. Omezení ovšem neubírá na výkonu. Pokud je stroj v otáčkách, dokáže pružně reagovat v jakékoli situaci. To platí i o rozjezdech - Manet za sebou hravě nechává své další dva konkurenty, indické mopedy Hero Ankur a Hero Gizmo. Na nich musí jezdec v prudkém kopci divoce šlapat do pedálů. Co se týče praktičnosti a spolehlivosti, překonává Manet i babettu. To prokázal i redakční srovnávací test konaný před třemi roky. Manet má i jiné dobré vlastnosti než sílu motoru. Chod stroje je téměř bezhlučný, spotřeba se vejde do dvou litrů benzinu super na sto kilometrů jízdy. Motocykl zaručuje pohodlný posed, jezdec se nemusí hrbit jako na Ankuru a Gizmu. K vlastnímu ovládání stroje stačí otáčet plynem a mačkat brzdy - výkon totiž plynule přenáší odstředivá spojka. K horším vlastnostem Manetu patří především otřesy rámu, které se přes řídítka a pedály přenáší do rukou a nohou. Při delší jízdě si řidič připadá jako po obrně. To je ale vlastnost náležející většině nízkoobsahových strojů, zejména těch s uměle omezenou rychlostí. Problémy s tím má třeba u silnějších strojů i tuzemská Jawa. Udivit také může netradiční tankování paliva. Nádrž motorky je totiž ukryta v trubce rámu, a tak od řídítek dosahuje až za sedlo. Pokud ji chce jezdec naplnit, musí u zadního nosiče odšroubovat takzvaný odvzdušňovací ventil. Tím z nádrže unikne vzduch, který by jinak čerpání benzinu bránil. Otáčení ventilem je však často pracné, protože šroub drží v závitu až příliš pevně. K Manetu lze přikoupit celou řadu doplňků - tachometr, motokufr, uzamykatelnou zátku nádrže, prodloužené sedlo, blinkry nebo plexi štít. Velmi užitečný je košík na zadním nosiči, bez problémů se do něj vejde i velký nákup. Díky svým vlastnostem i doplňkům potěší moped především zájemce o praktický úsporný stroj pro kratší jízdy. Těch ovšem ubylo za první letošní pololetí se na domácím trhu prodalo pouze 781 Manetů, zatímco ve stejném období minulého roku to bylo 1330. Manet tak překonala japonská Yamaha, té se letos podařilo prodat 874 strojů. Podle dovozce Manetu je však ztráta kompenzována zvýšenými prodeji mopedů v zahraničí.

Manet Korado

Cena základní verze (Kč), 20 990
Počet míst, 1
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,75
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 1,6
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,6
Hmotnost (Kg), 57
Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Hero Ankur

Cena základní verze (Kč), 16 470
Počet míst, 2
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,8 při 5000
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 1,3
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,5
Hmotnost (Kg), 52 Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Hero Gizmo

Cena základní verze (Kč), 18 470
Počet míst, 2
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,9 při 5000
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 1,3
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,4
Hmotnost (Kg), 55 Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Babetta

Cena základní verze (Kč), 19 950
Počet míst, 1
Obsah válce (ccm), 49
Výkon motoru (kW), 1,75
Max rychlost (km/hod), 40
Spojka, automatická odstředivá
Spotřeba dle výrobce (l/100 km), 2
Testovaná spotřeba (l/100 km), 1,8
Hmotnost (Kg), 52 Pojistné (Kč): 2340 - 3900*
Poznámka: * roční pojistné u České pojišťovny při spoluúčasti 20, resp.5 procent
Pramen: Archiv

Hodnocení AUTO MOTO

Pružnost motoru 8
Spojka 7
Spotřeba v testu 8
Posed 8
Šlapání 2
Ovladatelnost 8
Tankování paliva 3
Přední 7
Zadní 5

1 - minimum, 10 - maximum


Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Jak přežít cestu s dětmi? Mimina chytře oblečte, puberťákům dovolte mobil

Cestování s dětmi v autě

Jako by nestačilo, že vám trasu na dovolenou kříží silničáři a méně zdatní šoféři, vy si vyslance pekla vezete i na...

Německo do konce září rozhodne o osudu špinavých dieselů

Měření emisí provádějí laboratoře na STK. Ne každá ale umí měřit emise dieselů.

Německá vláda podle kancléřky Angely Merkelové do konce září rozhodne, zda budou u dieselových aut vedle softwarových...

Ekonomika podle Tesly: chce po dodavatelích vrátit peníze

Tesla Roadster

Americký výrobce elektromobilů Tesla žádá některé své dodavatele, aby mu vrátili část vyplacených peněz, a pomohli mu...

Najdete na iDNES.cz