Neprůstřelná Škoda Fabia RS pro slovenskou policii

Neprůstřelná Škoda Fabia RS pro slovenskou policii | foto: Škoda

Slovenští policisté mají neprůstřelnou Fabii RS

  • 167
Slovenská policie dostala na testování nový speciál. Zeleno-bílá Škoda Fabia RS má na střeše tradiční maják, uvnitř speciální "nádobíčko" na chytání příliš rychlých šoférů. Na první pohled vypadá jako běžné policejní auto, ale hlídkující policisty chrání před případnými střelami.

Na slovenské dovolené potkáte neprůstřelnou fabii v okolí Pezinku, kde ji budou příští čtvrtek testovat. Policie se pak rozhodne, zda neprůstřelné fabie povolá do služby.

"Chceme ji testovat v rámci výkonu služby na silnicích I. a II. třídy, ale i na čtyřproudové silnici spojující Pezinok a Bratislavu, popřípadě v rámci dopravních akcí i na jiných úsecích v rámci bratislavského kraje," řekl slovenskému serveru SME.sk policejní viceprezident Ľubomír Ábel.

Řidič a spolujezdec mají kolem sebe štít z neprůstřelného materiálu. Kolem předních sedadel je ohrádka vyplněná materiálem používaným v neprůstřelných vestách. Neprůstřelné panely jsou ve dveřích, palubní desce, mezi předními sedadly a na příčce mezi motorem a kabinou. Zesílený je také prostřední B sloupek.

Celá balistická ochrana (balistická třída odolnosti IIIA, ČSN 39 5360) váží jen 33 kilogramů, takže negativně neovlivňuje vlastnosti vozu. Kromě posádky jsou takto chráněny nejdůležitější provozní části vozu jako akumulátor, motor, řidicí jednotka nebo hlavní kabelový svazek. Ochranu je možno dodatečně rozšířit o ochranu předních (A) sloupků a neprůstřelná skla.

Rychlost řidičů měří moderním radarem. "Je to nový typ radaru s deskovou anténou. Je zabudovaný do vozidla tak, že zvenku není vidět," popsal Miroslav Račák, zástupce Škody Auto. Speciální radar prý není zachytitelný antiradarem.

Radar je doplněný o fotoaparát s výkonným bleskem, díky němuž může fotit i v noci až dva snímky za sekundu. Blesk má být červený, aby neoslňoval ostatní řidiče.

Radar má speciální funkci, která při vyfocení dvou aut na víceproudé silnici jednoznačně určí auto, jehož rychlost zaznamenal.

Dvě baterie napájející složitou techniku a další komponenty zabírají prostor pro rezervu pod podlahou kufru fabie.

Policejní Fabii RS pohání kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSi s výkonem 180 koní (132 kW), kombinovaný se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Fabia RS v testu

Nejrychlejší fabia se prodává i jako kombík – vice čtěte zde.

Oproti sériovému provedení má točivý moment zvýšený na 280 Nm (standardně 250). Díky tomu má policejní speciál rychlejší sprint z nuly na stovku o tři desetiny sekundy (nově 7,3 s). Maximálka 224 km/h zůstala na stejné hodnotě.