Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovinští studenti si postavili vlastní roadster

aktualizováno 
Studenti Strojní fakulty Univerzity v Lublani se mohou pyšnit neobvyklým projektem. Sami si totiž navrhli a sestrojili sportovní roadster. Jako mechanický základ přitom posloužil Peugeot 406, ale výsledný vůz s ním má pramálo společného.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani | foto: Uroš Rosa

V květnu roku 2000 dostala Fakulta strojní lublaňské univerzity od slovinského importéra Peugeot darem jeden exemplář vozu 406. Jeho osud byl předem daný – studenti jej přestaví na sportovní roadster.

Práce na projektu započaly ihned v roce 2000 a již po pár měsících vznikly i první skici nového automobilu. Mezitím byl Peugeot 406 celý rozebrán a jeho jednotlivé části byly pečlivě změřeny. Mechanické skupiny totiž zůstaly zachovány, a tak se jim musel přizpůsobit návrh celého vozu, hlavně prostorového rámu, který nese panely karoserie.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

Za osm let realizace projektu do něj nějakou částí přispělo celkem 40 studentů, které v práci vedl prof. Dr. Matija Fajdiga. Největší podíl na realizaci roadsteru má Uroš Rosa, který je autorem designu vozu a rovněž navrhl prostorový rám automobilu. Ten má mimochodem modulární konstrukci, kdy by bylo možné jeho jednotlivé části zaměnit za jiné tak, že by vznikl zcela rozdílný automobil.

Díky rámu by tak místo dvoumístného roadsteru mohli studenti realizovat verzi s uspořádáním sedadel 2 + 2 a nebo dvou- či čtyřsedadlové kupé. Změnit by se klidně mohlo i uspořádání pohonu. Místo poháněných předních kol s motorem vpředu by tak roadster mohl mít klasické uspořádání.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

Při návrhu studenti nejprve ověřovali některé možnosti uspořádání prvků na jednoduchých skicách a modelech v měřítku 1:1, následně byl celý vůz navržen pomocí programu Catia. Na počítačových modelech byly následně prováděny série simulací, které měly ověřit chování vozu a spolehlivost navržené nosné struktury. Na modelu se prověřovala například i funkčnost bezpečnostních pásů a spolehlivost jejich uchycení, provedeny byly i virtuální crash testy.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

Po provedení všech potřebných testů byl konečně vyroben samotný rám a do vozu byly zpět zamontovány všechny mechanické prvky. Následovala výroba karoserie. Ta vznikala dosti neobvyklým způsobem, který by nebyl vhodný pro sériovou výrobu, ale k výrobě prototypu se hodí ideálně.

Konstrukce vozu byla nejprve zakryta bloky nehořlavé polyuretanové pěny a z nich byl vyřezán základní tvar. Jednotlivé bloky pak dostaly finální tvar na 3D CNC obráběcích strojích. Panely z pěny byly následně vytvrzeny pomocí skelných vláken s polyesterovým pojivem. Následně byly provedeny veškeré potřebné povrchové úpravy panelů a jejich finální nalakování.

Student Roadster - automobil vyvinutý studenty Fakulty strojní Univerzity v Lublani

S plně funkčním prototypem se v současnosti studenti Fakulty strojní Univerzity v Lublani chlubí na mnoha akcích po celém Slovinsku. Jejich práce si rozhodně zaslouží obdiv, ačkoli samotný automobil není rozhodně žádným konstrukčním zázrakem.

Vůz byl však navržen s nejvyšší pečlivostí, kterou podobným projektům mnohdy nevěnují ani někteří malosérioví výrobci. Studenti tak získali neskutečně cenné zkušenosti pro svou budoucí praxi.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

McLaren 650S Spider 3.8
McLaren 650S Spider 3.8

r.v. 2014, naj. 17 000 km, benzín
5 835 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.